Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Tessan
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    4

    6 st varningslampor börjat lysa samtidigt!! HJÄLP

    Hej!
    Jag har en passat tdi 2.0 -12 som för en tid sen slog på 6 st gula varningslampor (alla samtidigt).
    De lampor som lyser är/indikerar på:

    - Kurvljus ur funktion
    - störning på den elektroniska p-bromsen
    - störning i styrsystemet
    - ABS
    - antispinn
    - däcktrycksmätaren (blinkar)

    står även i panelen att farthållaren inte kan slå till.

    De slutar alltså inte lysa vid omstart av bilen utan lyser konstant allihopa.
    Kan det vara hjulhastighetsgivaren som är kass och utlöser alla dessa lampor?
    Har någon varit med om samma eller har erfarenhet av detta är jag mycket tacksam.

    Mvh passat 2012

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Finns bara ett sett att få reda på felet ! Läs av felcoder med lämplig diagnos utrustning !

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Skulle också kunna vara läge att mäta hur hög spänning batteriet ger. Dåligt batteri kan ge en massa konstiga felkoder.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Tessan
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    4
    Bilen startar alltid och har stått perioder ganska länge still då borde det väl varit problem att startat upp bilen om batteriet varit dåligt, eller är jag helt ute och cyklar då?
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Skulle också kunna vara läge att mäta hur hög spänning batteriet ger. Dåligt batteri kan ge en massa konstiga felkoder.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Om bilen startar direkt utan tvekan är nog batteriet bra. Om du med nöd och näppe lyckas dra igång motorn kanske du bör kolla batteriet iallafall. Kanske får du så mycket spänningsfall när du försöker starta att det ger felkoder.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bakre hjullager.. känt fel på dessa.. dom har en inbyggd/fastpressad magnetremsa som agerar ABS-krans, när det sipprar in vatten bakom denna så rostar den och remsan släpper ifrån lagret.

    Om man har tillgång till vcds så loggar man dom 4 abs-givarna grafiskt med intervall 0 - 50km/h, då kommer en av kurvorna att studsa/spika upp och ner, på den sidan remsan har släppt.

    Lätt åtgärdat fel, lagren byts på nån minut, men dom ska dras nå ruggigt hårt med centrumbulten.

    Namn:  ProductImageHandler.jpeg
Visningar: 2519
Storlek:  32.2 KB
    Senast redigerad av Sn00k den 2019-07-27 klockan 17:42.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Tessan
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    4
    tack för ditt svar! jag har haft bilen inne för bromsbyte både skivor och belägg fram, samt sa han att kransen du beskriver också var trasig så den byttes. Finns dessa kransar bara bak? för jag vet inte om det var bak eller fram han pratade om då.. Har fått en ny tid för att byta en givare vilket jag tror är den du menar och den gällde vänster bak. Jag hoppas att det är det som är felet. Bilen beter sig mycket konstigt nu så jag vågar inte köra.
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Bakre hjullager.. känt fel på dessa.. dom har en inbyggd/fastpressad magnetremsa som agerar ABS-krans, när det sipprar in vatten bakom denna så rostar den och remsan släpper ifrån lagret.

    Om man har tillgång till vcds så loggar man dom 4 abs-givarna grafiskt med intervall 0 - 50km/h, då kommer en av kurvorna att studsa/spika upp och ner, på den sidan remsan har släppt.

    Lätt åtgärdat fel, lagren byts på nån minut, men dom ska dras nå ruggigt hårt med centrumbulten.

    Namn:  ProductImageHandler.jpeg
Visningar: 2519
Storlek:  32.2 KB

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Samma patent fram, ja..
    Men det brukar löna sig att läsa ut felkoder innan man börjar byta delar..

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Tessan
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    4
    Kanon, jag kan ingenting själv om bilar men har kunnat läsa mig till mkt ang detta. Bromsarna var helt slut så dem skulle bytas ändå. Den visar massor av felkoder men dem har nollats och en del består såklart. Han sa iaf när han bytte ABS kransen/magneten att givaren var skadad och den skall bytas på tisdag så jag hoppas det löser allt så man kan ta bilen till besiktning.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Händer som du skriver att givaren blir sargad av 'kransen' när den släppt från lagret, så ett byte av givare bör åtgärda samtliga problem.
    Högst troligen lär alla ESP-involverade givare grundinställas efter detta, samt ändlägen på ratt mm nollas genom gällande procedur.

    Återkoppla gärna hur det gick efter givarbytet imorron

Liknande ämnen

  1. Parkerade, nu diverse varningslampor
    Av Vintervilan i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-10-12, 21:43
  2. Hel/Halvljus samtidigt på Bora
    Av Blomskii i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-04, 10:38
  3. varningslampor
    Av Touran08 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-13, 00:37
  4. Varningslampor instrumentpanel Golf 16v
    Av Ulf i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 23:34
  5. Check lampa börjat lysa...
    Av Lupomannen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin