Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8

    Tröttare och svartrykande Passat b7 -13 2,0Tdi DSG6 4motion

    Hej på er alla.
    Behöver hjälp att få rätt på min bil innan jag sätter eld på den av rent raseri

    Bilen har gått cirka 13700 mil, 177hk motorn med optimering hos GDM Performance.
    Bilen servad enligt boken.
    Efter något hundratal mil efter optimering upplevde jag att bilen var seg att komma iväg från start, bilen svartryker som en EPA-traktor vid belastning och dricker soppa därefter.
    Jag felsökte med VCDS utan att hitta några felkoder men såg att EGR-ventilen inte riktigt manövrerade som den skulle dock utan att ge felkod. Så jag fixade EGR i förebyggande syfte genom att ta bort röret in mot insuget och sätta stålbrickor för samt fixade med mjukvaran.

    Det gjorde ingen större skillnad efter ingreppet mot mer än att den inte svartryker lika mycket.
    Jag tyckte att jag hörde ett pysande ljud under en tidsperiod som lät som en tryckläcka men det har försvunnit.
    Luftmängden motorn tar emot skiljer inte jättemycket från ÄR och BÖR-värde enligt VCDS.

    Nu har bilen börjat bli ännu tröttare och man hör ett vinande ljud under belastning och när man står stilla så drar kupéfläkten in en doft som påminner svagt svagt om något varm broms och något annat tydligt som luktar varm metall.

    Så till frågan, är det någon på forumet som uppenbart vet svagheter på bilen? Slangar, rör eller något som kanske hoppar loss vid något ökat laddtryck?
    Är det kanske så helt enkelt att turbon håller på att ge upp?
    Jag har inte haft möjlighet att fysiskt felsöka bilen och är inte jättekunnig heller.

    Ska väl ta och lämna in den på felsökning hos verkstad efter att jag har flyttat nu, be dom trycktesta systemet bland annat.

    Tankar och funderingar?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har dom tagit bort dpf?
    Låter som "procent-tuning" och att dpf börjar bli tätt!

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har varit på vippen att lämna in min b7-13, 170-hästars, men ännu inte fått ändan ur, kanske skall avvakta iallafall.. Gick den bra initialt efter optimering?

    Borde inte dpf:en ta all sot-rök? Är Dpf:en bortplockad?

    Precis när jag köpt min så hittade jag en lös slangklämma på luftrören (syntes som lite oljekladd på has-plast-skyddet). Går ju att ta loss o kolla iallafall, men tveksamt om det skulle ge sådan konsekvens om inte luftläckaget var/är massivt och då skulle det höras även på andra sätt.

    Är det oljerök från turbon?? Dålig kompression? Spekulerar mest på olika orsaker..

    Rickard, vad menar du med procent-tuning? (är det att man bara skruvat upp alla mappar procent-mässigt eller??). Vad jag vet tar gdm sina map-filer från Celtic, så inget som gdm gjort själva??

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8
    Procent-tuning har jag aldrig hört.
    GDM är inte någon hemmapulare han köper in från Celtic som sagt och har kört med hans mjukvara i många av mina bilar. Men man vet aldrig.

    DPF är inte portplockad, jag har kört kanske 150-200 mil med EGR borttaget, men om DPF börjar bli igensatt borde väl bilen larma om det?

    Oljerök tror jag inte då den tidigare var svart inte blåaktig, nu sotar den inte så mycket men som sagt, något luktar varmt under huven.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    "Rickard, vad menar du med procent-tuning? (är det att man bara skruvat upp alla mappar procent-mässigt eller??). Vad jag vet tar gdm sina map-filer från Celtic, så inget som gdm gjort själva??"

    Ja, många använder sig ökar bara med % vid "tuning", något som skadar både det ena och det andra..

    Kanske DPF börjar bli fullt, då luktar det varmt/bränt/diesel.
    Plocka bort en sensor (den som är lättast) och kolla med ficklampa..
    När du ändå är där, kan du lika gärna köra en DPF-rens, finns hos t.ex Mekonomen..
    Efter detta kan du köra några tvångs-regenereringar, startas med f.eks VCDS.. (håll koll på tempen bara = overheat = eld!!!)

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8
    Efter lite felsökning så har jag hittat felet på bilen.
    Turbon som har gett upp detta livet, vid axeln från vakuumklockan till VNT regleringen trycker det ut riktigt mycket luft.

    Så nu skall operation turbobyte påbörjas, så får vi se om bilen och jag överlever detta ingreppet på egen hand :P
    Ingen som har en snurra liggandes? ^^

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-04-11, 15:46
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:26
  3. Motorolja Passat TDI 4motion B7 365 - 2013
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 21:37
  4. Audi A4 2.0TDI Quattro (B7) -08
    Av razer i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 13:39
  5. Oändlig värme?? Passat B7 -13
    Av perIpI i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin