Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3

    Köpråd vw passat alltrack

    Hej!

    Går i köptankar för en 2011-2015 Passat Alltrack tdi automat

    Har kollat på en 2014 som har gått 21k mil och har all utrustning som jag vill ha men funderar om det är dumt att köpa en som gått så långt.
    Bilen i fråga är mycket väl-servad med oljebyten enligt schema och kamremmen är bytt vid 19k

    Vad bör man tänka på när man ska kolla på en av dessa?

    Ni som har haft/har en av dessa vad gillar/ogillar ni med dem?


    Tack och hej!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mageofdoom Visa inlägg
    Hej!

    Går i köptankar för en 2011-2015 Passat Alltrack tdi automat

    Har kollat på en 2014 som har gått 21k mil och har all utrustning som jag vill ha men funderar om det är dumt att köpa en som gått så långt.
    Bilen i fråga är mycket väl-servad med oljebyten enligt schema och kamremmen är bytt vid 19k

    Vad bör man tänka på när man ska kolla på en av dessa?

    Ni som har haft/har en av dessa vad gillar/ogillar ni med dem?


    Tack och hej!
    Vad som helst kan ju hända på en bil som gått 21000 mil, oavsett bilmodell. Man kan ju i princip bara kolla optiskt skick och att den känns OK att köra. Detsamma gäller ju alla bilar, även det.

    Kolla efter lackblåsor, vilket inte är ovanligt. Lyssna efter "skrammel/gnissel" på tomgång och känn efter vibbrationer vid segdragning, kan tyda på dåligt dubbelmassesvänghjul. DSG-lådan skall växla distinkt utan att tveka eller slira. Kyler klimatanläggning ordentligt?

    Man bör ha en reparationsbudget på ca. 30´.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad som helst kan ju hända på en bil som gått 21000 mil, oavsett bilmodell. Man kan ju i princip bara kolla optiskt skick och att den känns OK att köra. Detsamma gäller ju alla bilar, även det.

    Kolla efter lackblåsor, vilket inte är ovanligt. Lyssna efter "skrammel/gnissel" på tomgång och känn efter vibbrationer vid segdragning, kan tyda på dåligt dubbelmassesvänghjul. DSG-lådan skall växla distinkt utan att tveka eller slira. Kyler klimatanläggning ordentligt?

    Man bör ha en reparationsbudget på ca. 30´.
    Har varit och provkört denna bil samt andra som gått mindre men tycker denna har känns best mekaniskt.
    Inga konstiga ljud eller vibrationer och dsg:n kändes som alla andra dsg-lådor jag kört förut så tror inte det var något tokigt där, har varit och kört en annan bil som jag upplevde det som du nämner angående vibrationer vid segdrag och detta är inget som känns i den med 21k på mätaren.

    ac:n kylde så man darrade så den funkade prima den med.

    Någon annan som har nått mer man bör kika på?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mageofdoom Visa inlägg
    Har varit och provkört denna bil samt andra som gått mindre men tycker denna har känns best mekaniskt.
    Inga konstiga ljud eller vibrationer och dsg:n kändes som alla andra dsg-lådor jag kört förut så tror inte det var något tokigt där, har varit och kört en annan bil som jag upplevde det som du nämner angående vibrationer vid segdrag och detta är inget som känns i den med 21k på mätaren.

    ac:n kylde så man darrade så den funkade prima den med.

    Någon annan som har nått mer man bör kika på?
    Lackblåsor eller rost? Antar att du synat karossen noga? Sitter skärmbreddare och dörrlister som de skall utan att glipa?

    Kolla att dörr- och bakluckelås fungerar, samt ev. el-baklucka.

    Har bilen värmare så är det ju bra att testa den, kör en stund och kolla så den inte slår ifrån.

    Har du möjlighet att läsa felminne så kan ju det vara bra, även om ej relevanta felkoder kan finnas.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Lackblåsor eller rost? Antar att du synat karossen noga? Sitter skärmbreddare och dörrlister som de skall utan att glipa?

    Kolla att dörr- och bakluckelås fungerar, samt ev. el-baklucka.

    Har bilen värmare så är det ju bra att testa den, kör en stund och kolla så den inte slår ifrån.

    Har du möjlighet att läsa felminne så kan ju det vara bra, även om ej relevanta felkoder kan finnas.
    Jag har kollat efter rost och sånt noga en del stenskott i huven men det känns ju som det borde vara efter 21k mil.
    Dörrar och baklucka som är elstyrd stänger och verkar fungera som det ska, baklucka går att öppna med nyckel och från kupé samt stänga på knapp.

    Keyless verkar också fungera som det ska.

    Ska kolla med obd läsare nästa gång jag kollar på den samt kolla efter glipor.
    Tack för tipsen.

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kolla som sagt framförallt baklucka efter blåsor i lacken. Titta särskilt runt nummerplåtsbelysning, veck eller kanter. Annars drabbas väl bilarna av vanliga saker som alla andra. Titta noga, lyssna och känn hur bilen känns.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Vw passat -12
    Av multi i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-02-08, 10:31
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-08, 19:42
  3. Köpråd Passat Alltrack
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-01-31, 20:29
  4. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin