Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84

    Golf 2 GTI 16v, läckage från växellådan?

    Ny dag och nya problem...

    Såg nu när jag parkera att det var "splattat" droppar runt hela marken under motorn och lade mig ner för att kolla, ser detta:
    https://imgur.com/a/pWlbb3q
    Namn:  65831320_827733464277502_8319371971842277376_n.jpg
Visningar: 1396
Storlek:  197.1 KBNamn:  65949595_705960229840164_6447786891109466112_n.jpg
Visningar: 1746
Storlek:  211.5 KBNamn:  65493594_653376101805227_4019048868804034560_n.jpg
Visningar: 1098
Storlek:  199.1 KBNamn:  66074571_387169438816726_6265583804203663360_n.jpg
Visningar: 999
Storlek:  205.1 KB


    Jag har nyligen bytt hastighetsvajern (ett jävla fiasko för den delen) och vet att jag har ju tagit bort muttern och monterat på den nya plattan för fästet av vajern

    Testade att efterdra den muttern och verkade sitta åt bra, så förstår inte vart det kommer ifrån

    Kollade dom typiska ställena såsom mellan koppling och motorn, vet inte specifikt namn men finns ju packning där som kan gå
    Sedan även omkring växellådan allmänt utan att se exakt vart det kommer ifrån!

    Upptäckte det som sagt först idag, brukar ofta ha koll på fläckar under bilen nämligen, jag körde hårt med den precis innan jag parkerade, körde ett litet race med polaren, tänkte om det kanske är "högt tryck" som något kan sprutläcka och sedan se felfritt ut vid normal körning?

    Det absolut enda lilla jag kunde se som kanske var fel, är på bild 1, att packningen "sticker ut" pyttelite, kan det vara orsaken??

    Något som är typiskt detta, någon som känner igen vad det skulle kunna vara?

    Hur dumt är det att köra med den?

    Är ganska säker på att det inte är motorolja utan växellådsolja

    Har torkat av det mesta och ska lägga mig under den imorgon för att se hur det ser ut innan jag far till jobbet

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    De vanliga är sönderrostat lock i änden på lådan.
    Sedan tätning inne i medbringare innanför innre knut.
    Se min fina Paint på din egen bild

    Namn:  VW 16v 020 text.jpg
Visningar: 1131
Storlek:  211.6 KB

    Om ej dessa så packboxar som du nämner , även för drivaxel.
    Sist packningar i skarvar men de brukar va ovanligt

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    De vanliga är sönderrostat lock i änden på lådan.
    Sedan tätning inne i medbringare innanför innre knut.
    Se min fina Paint på din egen bild

    Namn:  VW 16v 020 text.jpg
Visningar: 1131
Storlek:  211.6 KB

    Om ej dessa så packboxar som du nämner , även för drivaxel.
    Sist packningar i skarvar men de brukar va ovanligt
    +1 på det. På alla 20+ 020 lådor jag haft har det aldrig läckt i packningarna mellan växellådsdelarna. Utan alltid rostigt lock eller medbringare.

    Kör du med låg oljenivå så tackar femmans växel ganska omgående för sig (den är "påbyggd" och sitter illa till) så håll noggrann koll på nivån tills du lagat läckaget
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Har ett annat problem nu som är ännu mer akut, kommer dock skapa ny tråd då det inte är riktigt detta

    Men jag själv TROR att det är JPgroup jävla dynga till hastighetsvajer som har bristfällig gummitätning från metallplattan och in i lådan, för jag kollade nämligen växellådenivån idag och det rann ut ganska mycket/fort när jag öppnade insexhylsan på sidan (nära det gröna locket vid däcket) så nivån kan det inte vara fel på

    Däremot, hastighetsvajern för oväsen "tickande" ljud hela tiden och fan har sig, hastighetsmätaraxeln ser helt oskadad ut, så den bytte jag inte

    Förstår fan inte vad det är för fel...


    Dumjävel som jag är, har helt glömt bort denna delen!!!
    https://www.autodoc.se/jp-group/13888296


    Har på en gång köpt delen, men innan jag gör mer tänkte jag ändå passa på och byta växellådsoljan, vet inte vad som ligger i nu

    "Trans RedLine MT-90, 75W-90" är det en bra olja att hälla i?
    Senast redigerad av totte1015 den 2019-07-04 klockan 20:56.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det behövs inget hyper-dyper special
    vilken Api-GL4 som helst tex biltema 36-997 eller https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...r-vw-50150-usw.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Har på en gång köpt delen, men innan jag gör mer tänkte jag ändå passa på och byta växellådsoljan, vet inte vad som ligger i nu

    "Trans RedLine MT-90, 75W-90" är det en bra olja att hälla i?
    Nja. Min erfarenhet är att den är bra i början, allt går lätt och fint. Men efter ett tag så går allt för lätt och blir sladdrigt. Känslan tappas.
    Tag en bra std olja istället.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Men jag själv TROR att det är JPgroup jävla dynga till hastighetsvajer som har bristfällig gummitätning från metallplattan och in i lådan.

    Däremot, hastighetsvajern för oväsen "tickande" ljud hela tiden och fan har sig, hastighetsmätaraxeln ser helt oskadad ut, så den bytte jag inte
    Dumjävel som jag är, har helt glömt bort denna delen!!!
    https://www.autodoc.se/jp-group/13888296

    Har på en gång köpt delen
    Ja packningen lär du ha så där kan du ha felet med oljan.

    Men en annan fundering. Ingick kransen/ kuggen längst ner på vajern? Vilken färg hade den? Ska vara röd på 16v. Inte säker på om det har någon superbetydelse men ändå. Olika antal kugg på dom.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Golf 2 GTI 16v, läckage från växellådan?

    Kom på en annan sak om tickande ljudet.
    En gång har jag råkat ut för att vajern inte hamnade rätt även om det kändes så. Då fick jag ett tickande ljud och lätt hoppande mätare. Låg i spänn på något vis. Plockade isär, monterade tillbaka, funkade. Kanske långskott men kan vara värt att kolla.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En del varjar låter som fan, evt. kan man ändra på dess lägre litet

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det behövs inget hyper-dyper special
    vilken Api-GL4 som helst tex biltema 36-997 eller https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...r-vw-50150-usw.
    Det art. nr du nämnde står det "API GL-5" och när jag googlar det med 020 lådan så säger det här och där att man INTE ska köra med just GL-5 i dom lådorna?

    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Ja packningen lär du ha så där kan du ha felet med oljan.

    Men en annan fundering. Ingick kransen/ kuggen längst ner på vajern? Vilken färg hade den? Ska vara röd på 16v. Inte säker på om det har någon superbetydelse men ändå. Olika antal kugg på dom.
    Nope, det+packboxen är separata vilket jag ärligt talat tycker är dumt när det är ett MÅSTE för att få det att fungera, minstone kunde dom har skrivit som kommentar på vajern att man bör köpa till packboxen och kransen

    Använde alltså den gamla kransen, och den är röd/brunfärgad
    Hel anledningen till jag gjorde detta arbetet är för den visar cirka 28km/h för fort på mätaren, och hade hoppats på att vajern var problemet, men kanske är kransen som har fel antal kuggar?
    Kan ju köpa en av varje och testa, "vad kan hända?"

    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Kom på en annan sak om tickande ljudet.
    En gång har jag råkat ut för att vajern inte hamnade rätt även om det kändes så. Då fick jag ett tickande ljud och lätt hoppande mätare. Låg i spänn på något vis. Plockade isär, monterade tillbaka, funkade. Kanske långskott men kan vara värt att kolla.
    Alltså grejen är att denna vajern är någon decimeter längre än original, så därav blir det mer böj på den i motorrummet, fan ta det om det är det som gör det :/
    Men jag har tänkt demontera den från mätarhuset när jag orkar för att ge mig på att sätta det till rätta igen och se om det funkar

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Det art. nr du nämnde står det "API GL-5" och när jag googlar det med 020 lådan så säger det här och där att man INTE ska köra med just GL-5 i dom lådorna?
    Mycket riktigt, men så länge GL4-står med så är det lungt, det är en sk. kombiolja som kan användas där såväl GL-4 och GL-5 kan användas, står det bara GL-5 så kan gulmetaller påverkas

    https://www.motor-oel-guenstig.de/se...inol-gh-75w-90

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Mycket riktigt, men så länge GL4-står med så är det lungt, det är en sk. kombiolja som kan användas där såväl GL-4 och GL-5 kan användas, står det bara GL-5 så kan gulmetaller påverkas

    https://www.motor-oel-guenstig.de/se...inol-gh-75w-90
    Då hänger jag med

    Redigt konstig sida du länkar där, är den oljan att föredra Biltemas?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kanske inte bättre men bra priser om man behöver lite större mängder, jag försökte länka till: "ADDINOL GH 75W-90 GL4/5 Getriebeöl für VW" i tidigare inlägg men det gick inte

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 17:40
  2. Tjutande ljud från växellådan
    Av reine74 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 11:53
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 23:16
  4. Byta olja i växellådan? GTI 16v
    Av Biffen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 14:35
  5. Var läcker växellådan? (Mk2 GTi 16v 87'a)
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin