Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Problem med motorgång Golf Cabriolet 92

    Hej

    Jag äger sedan ett drygt år tillbaka en Golfcab av 92 års modell och har ända sen inköpet haft en motor som inte går klockrent. Jag har under tiden gjort olika saker för att försöka ringa in felet. Det rör sig om en 1,8-litersmotor med Digifant II insprutning, motorkod 2H.

    Symptomen: Det är precis som att den drar tjuvluft, fast jag inte kunna lokalisera något sådant. Det "känns" definitivt bränslerelaterat, men jag kan ha fel. I extrema situationer, som vid kökörning en varm dag så har motorn tjyvstannat för mig och när den väl hoppar igång igen, får jag hålla rätt hög gas för att motorn inte ska dö igen. När motorn går med "jämn last" vid lägre hastigheter är det svårt att inte få den att gå "ryckigt", dvs när motorn omväxlande ska gasa och bromsa under lite lägre last än vid motorvägsfart. Tändstiften har vid kontroll varit aningen för ljusa för att jag ska tycka det ser okej ut. Tempgivaren har gäckat mig då den inte tycks vilja stå rakt upp på skalan utan varierar rätt mycket under olika körförhållanden, oftast ligger den mellan det andra skalstrecket och mitten. Oljetempen verkar dock rätt normal, från 96-106, men vid kökörning kan den gå över 110 och det är då problemen blir som värst.

    Åtgärderna: Jag har hunnit pyssla en hel del med denna vagn under året som gått och jag ska försöka summera vad jag hittills gjort. Det första är såklart att börja leta vakuumläckor. Alla vakuumslangar är utbytta och förankrade med buntband. Tomgångsjuterskruven kontrollerades i ett tidigt skede och var alldeles geggig på toppen. När denna rengjordes och fick en ny o-ring blev det lite bättre. I ett senare skede rengjordes hela spjällhuset, insuget och nya packningar monterades. Båda bränslepumparna är bytta då den externa lät väldigt illa, den nya pumpen låter också, men något mindre. Bränslefilter och ledningar framme i motorrummet är bytta, liksom olje- och luftfilter (även om det är mer av en vanlig service). Nu senast bytte jag tändstiften trots att jag inte tror det är tändrelaterat, mest för att se om motorn kanske går något svalare. Spridarna och bränsletrycksregulatorn är rengjorda, dock hade jag inte o-ringar av rätt dimension, så de gamla återanvändes. Jag har även bytt termostat och de båda tempgivarna. Jag har kontrollerat jordpunkter och de verkar sjysta. Jag har även prövat att koppla ur lamdasonden och provkört och bilen beter sig likadant.

    Jag söker nu efter andras erfarenheter av denna motor och dess styrsystem och hoppas på lite input i hur jag kan gå vidare. Bilen är min daily driver såhär års och funkar i de allra flesta situationer, men det är inte alltid bekvämt med den ryckiga gången och rädslan för att hamna i kö är en tillräcklig drivkraft.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 284
    Bara så att jag förstår: Det blev INGEN skillnad när du kopplade ur lambdasonden? För om det är så, så fungerar ju helt klart inte lambdaregleringen, för det skall bli en tydlig skillnad med denna urkopplad. Baserat på det du skrivit och hur många andra VAG motorer från samma tidsperiod beter sig när sonden är trasig så gissar jag på trasig sond. Förutsatt att du verkligen inte har tjuvluft då som är otroligt vanligt (testat med startgas?)
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack icke för att du tog dig tid att svara. Nej jag tyckte inte jag märkte någon skillnad, av detta drog jag slutsatsen att lambdasonden fungerade då jag förstått det som att styrenheten går in på förinställda värden när sonden pajar. Som jag förstått det så blir det skillnad om sonden är paj, men är jag tänker efter på ditt resonemang låter det rimligt, så jag kanske gjort en tankevurpa tidigare? Det som dessutom gör att jag inte direkt misstänker sonden är att färgen på stiften (något ljusa) samt värmegången tyder mer på för mager blandning och trasig sond borde ge något för fet blandning som det väl borde bli med digifants förinställda värden?

    Men jag har en sond liggandes till denna bil, bara inte kommit mig för att testa att byta ännu. Har blivit lite trött på att byta delar på chansning utan resultat, men sonden är ju relativt lätt att byta, såklart kan jag ju testa det om det rekommenderas.

    Jag har testat flera gånger med startgas på alla tänkbara ställen från LMM till insug/topp, men jag är alltid lite fundersam om jag kan ha missat något ställe?

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 284
    Du har gjort en tankevurpa. Om lambdaregleringen funkar som den ska märks det en tydlig skillnad när sonden kopplas ur. Sen är det ju inte givet att det är sonden som gör att digifant inte klarar av att reglera. Det kan ju vara andra fel som gör det, tex andra givare som är trasiga alt kabelbrott. Stiftfärg är alldeles för grovt för att uttala sig om detta. Bilen har LMM och då blir färgen hyfsad även om lambda inte kan regleras.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för responsen. Då går jag vidare och testar med sonden då, jag har ju en sond liggandes, så det är bara bytet som ska till. Hade det inte varit för att min "lamdanyckel" ligger på verkstan 13 mil hemifrån hade jag kunnat göra det redan imorgon. Men sonden kanske inte sitter jävligare än att jag får loss den med en vanlig fast nyckel? Jag kan ju alltid testa.

    Jag får återkomma efter bytet och se om det blir succé eller vad nästa steg blir.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Har nu bytt syresond utan något resultat. Dock märkte jag att det är gängpaj på muttern som jordar sonden vid ventilkåpan, det gick varken att dra åt eller skruva loss den. Prövade med alla möjliga knep, skruvdragare och bända underifrån med mejsel bland annat, men fick inte loss den. Tänkte att det var bra att se över jordpunkten när man ändå var där och grottade, men jag gick bet. Så sonden jordade jag precis bredvid istället, men bland annat tändspolen jordas i denna punkt och även om jag inte förväntar mig en revolution av att få till det känns det alltid bra om grejerna har sjyst jord. Sista utvägen är att skära bort muttern.

    Mätte även upp luftmängdmätaren och värdena var hyfsat normala om man refererar till värdena som anges i Bentleymanualen. Det märkliga var dock att klaffens värden inte var helt linjära utmed öppningsrörelsen. Minns inte siffrorna helt nu, men den började någonstans kring 600 ohm för att sedan hitta ett minimum vid kanske 20% öppning, för att sen öka igen. Annars verkar värdena falla inom ramarna för det som anges i manualen, men att det inte var helt linjärt gjorde mig konfys. Ska det vara så? I bentleyn står det bara att det varierar med öppningsgraden, men inte på vilket sätt.

    Bilen rycker fortfarande vid körning där motorn omväxlande gasar och bromsar. Det kan ju vara så enkelt som att motorkuddarna är helt slut och att mina andra driftsproblem med varmgång och tjyvstannad motor vid kökörning, är lösta nu. Det vet jag inte eftersom jag inte hamnat i såna situationer och den här sommaren är rätt så mycket svalare än förra. Utöver LMM och själva styrdonet vet jag inte mer vad jag kan byta ut? Jag tycker bilen borde få att gå lite mjukare än den gör.

    Och byta kuddarna har jag förstått att man kan göra med motorn i, förutom med den som sitter vid växellådan. Stämmer det? Borde jag rent okulärt se om kuddarna är dåliga?

    Tacksam för svar!

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Denna följetång fortsätter:

    Jag har fortfarande inte fått bukt med felet och idag råkade jag ut för det igen för första gången i år. Som vanligt händer det bara vid varmt väder och vid varm motor, i det här fallet hade motorn gått i relativt långsam trafik, innan den slogs av i ett par minuter då jag gjorde ett ärende och efter att jag startat upp den igen så gick den som en påse nötter. Vid kontroll av MFA:n (för allt vad det nu är värt) så var oljetempen på 114grader, symptomet tenderar till att endast visa sig över ca 110 grader.

    Jag åkte hem med en motor som lät som en Harley och det kändes verkligen som att den inte gick på alla burkar och jag var tvungen att varva för att den inte skulle dö, precis som tidigare. Vid kontroll av stiften nu ikväll så var samtliga fyra, kolsvarta! (inte oljiga). För mycket bränsle, eller för dålig gnista, med tanke på vad som är gjort och hur motorn gick precis innan denna kontroll, så tror jag på det sistnämnda. Och av tänddetaljerna så bukar ju spolen vara den mest temperaturkänsliga delen...

    Av alla möjliga misstänkta felkällor har jag ännu inte bytt spolen och kablarna, resten är bytt eller rengjort. Jag funderar nu på att köpa nytt tändsystem, spole, kablar, rotor och fördelarlock som ett sista desperat försök. Stiften byttes ju förra året, så de borde kunna gå ett tag till tycker jag. I samma veva tänkte jag ställa tändningen. Vilket fabrikat på tänddetaljer rekommenderas till denna motor, tänker framförallt på spolen. Bosch?

    Noterade även ikväll vid inspektion av fördelaren att fördelaraxeln glappar. Rotorn går licksom att "rucka" litgrann och ett metalliskt klonk hörs från motorblocket. Kan inte minnas att det varit så på ngn annan motor jag mekat med?

    Prövade även att spänna gasvajern för att se om jag kan begränsa ryckningstendenserna lite med den manövern, men jag har ganska lågt förtroende för att det ska ge något.

    Motorn startade utan problem nu, gick lite "bluddrigt" till en början, men efter att jag varvat upp den lite så verkade den svara normalt på gasen. Kunde inte provköra nu, men vi får väl se om jag kommer till jobbet imorgon...

    Tacksam för input, idéer och erfarenheter!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är föredömligt felsökt och uppradat iaf.
    Låter lite som ånglås i soppasystemet eftersom det är vid varmgång, men ändå inte.
    Jag hade närmast exakt samma beteende i min Jetta Syncro, men då med KE-jet.
    Sedan verkar det ju vara som du skriver mycket soppa då det sotar.

    Du har ju eliminerat många faktorer iaf.
    Blev det ingen skillnad vid byta av lambdan?

    Blir lite fundersam dock på varmgång?
    Svajig mätare, ryckig vid värme, händer vid varmgång.
    Har du helt enkelt problem med att motorn går för varm = tempgivare eller liknande?
    Har det något med insprutningen att göra att den går fett?

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för svaret.

    Sitter nu på busshållplatsen eftersom bilen vägrade samarbeta nu när jag skulle till jobbet (ja jag jobbar på midsommarafton). Samma symptom som igår trots kall motor, även om symptomen förvärras när motorn blir varmare. Det jag noterade idag är att kylvätskan läcker ur expansionskärlet vid nivågivaren. Igår såg jag att det fuktade där men nu blev det alltså en liten pöl vid framhjulet. Vet inte om det är ett separat problem eller ett följdproblem.

    I ett desperat försök kopplade jag även ur LMM och till en början tyckte jag att motorn gick bättre och att jag kanske hittat en tråd att följa, men snart märkte jag att bilen var lika okörbar som innan.

    Nu har jag riktig logisitikhuvudvärk då jag tänkt åka ut till stugan och byta bil nu i helgen...

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag tror jag löst problemet! Och eftersom jag tycker det är viktigare att lösningen finns för framtida felsökare än att jag måste upprätthålla ngn slags stolthet, får jag pinsamt bekänna att alla mina märkliga symptom förmodligen hela tiden legat hos tändspolen! *doh*

    Midsommarafton, min verkstad 13 mil hemifrån och goda råd var dyra. Så jag köpte lite tänddelar på Biltema och åkte kommunalt hem för att desperat fortsätta felsöka och kastbyta delar. Med en ny spole på plats liggandes löst i motorrummet tog jag en provvända med omväxlande körning. Jag pressade den hårt, kryssade lugnt i både låga och höga hastigheter, men jag behövde inte köra särskilt många meter innan jag insåg att jag kommit något på spåret.

    Nu har jag tagit mig de 13 milen ut till stugan och kan bara konstatera att det är en ny bil jag har! Den här motorn har aldrig gått så bra tidigare! Visst är det inte helt perfekt, men nära på och vagnen är mycket mer körbar. Det känns även som ett antal hästar hittat hem till stallet också, helt enkelt underbart!

    Nu är frågorna emellertid andra: hur länge kommer biltemaspolen funka? Var kan jag köpa en märkesspole till vettigt pris? Bör jag satsa på en Bosch? Ska jag satsa på en komplett service av tändsystemet trots att stift, lock och rotor bara har några år på nacken?

    Nu när jag blottat min ignorans för tändspolens vikt för en fungerande motor, så får ni gärna återgälda det genom att dela med er av hur ni hade fortsatt i detta?

    Glad midsommar och tack för visat intresse!��

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Bra jobbat.
    Felsökt och framgång!

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Säg den glädje som varar för evigt. Idag fick jag samma problem igen och även idag hände det efter att jag hamnat i kö och sen stannat och gjort ett ärende. Fram tills dess gick bilen bra om än inte perfekt.

    Den här gången ska jag provköra en sväng nu ikväll när motorn svalnat ordentligt för att ta reda på om det är lönt att försöka ta bilen till jobbet imorgon.

    Jag har två ingångar; antingen har Biltemaspolen fallerat efter en kort tids drift. På grund av dålig kvalité eller ngt annat fel i motorn som "förstör" tändspolar. Eller så är felet ett helt annat, men det tror jag inte på eftersom motorn blev så mycket bättre efter tändspolebytet. Jag hade faktiskt en tanke om att ha en spole i reserv, men har ännu inte kommit så långt. Den enda "reservspolen" jag har är den svarta Boschspolen som ligger kvar i baksätet.

    Jag försöker även komma underfund med vad det är som gör det så svårt att hålla jämna gas vid låg belastning, typ krypkörning/cruising på ettan eller tvåan (ibland trean?). I högre hastigheter växlar inte motorn mellan gas och broms lika ofta och då går det att hålla ett jämnare körsätt. Efter tändspolebytet har jag jobbat utifrån teorin att det måste vara ett separat fel, dåliga motorkuddar, dålig jord eller en ännu inte upptäckt vakuumläcka.

    Tacksam för hjälp än en gång!

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Kanske drygt två timmar senare går jag ut igen för att testa när motorn svalnat en aning. Innan jag startar öppnar jag huven för en okulär kontroll och blir förvånad att motorn fortfarande är varm. När detta är det enda jag kan "se" som är felet med motorn, så startar jag den.

    Först går den alldeles utmärkt, fortfarande inte klockrent, men tillräckligt bra för att kallas körbart. Efter en provvända med omväxlande körning i långsam trafik med rödljus och fullgas, stannar jag till på en parkering för att börja se om jag kan ringa in felet. Jag har läst mig alldeles snurrig på massor av info runt om på nätet och det verkar kunna vara allt från en knacksensor, dålig bränsletrycksregulator till hallsensor eller vakuumläckor. Jag mäter iaf upp tempgivarna men jag är inte helt säker på om min multimeter är helt hundra, men jag får det till runt 200ohm på den blå och dryga 100 för den svarta. Det är ju aningen lågt vad jag förstått (rätta mig om jag har fel) för en driftsvarm motor, men fläkten startade under tiden den stod på tomgång och om den styrs av samma impuls borde det ju inte vara helt off, eller?

    Efter att ha prövat att rycka i lite olika kablar utan att egentligen komma längre skulle jag köra vidare, DÅ börjar den krångla igen, precis som tidigare idag. Rycker hostar blöddrar, svart rök ur avgassystemet, som att den inte tänder ordentligt eller bara går på två burkar. Stannar till testar att koppla ur lambdan och initialt så ger det ingen skillnad, men tendenserna kommer och går under en kort stund med denna urkopplad och jag vågar inte provköra så mycket mer för risken att bli stående. Jag försöker mäta upp lambdan, men blir inte klok på min multimeter, får liksom inga konsekventa värden och jag är inte helt hundra på att jag mäter över rätt stift, kanske att jag kan läsa av 0,8-0,9 volt på tomgång, vilket ju inte är särskilt bra. Lambdan är bytt, men mot en eftermarknads "universal" så den kan ju vara defekt, men innan jag dömer ut den helt ska jag kontrollera att jag mätt rätt och att min multimeter funkar som den ska, den kanske behöver ett nytt batteri.

    Om jag bara kommer till jobbet imorgon (när bilen är kall) så hoppas jag på att kunna felsöka vidare, har knappt några verktyg här hemma. Men nu tycks "symptomen" iaf konsekventa, de uppstår efter att motorn slagits av efter att ha varmkörts. Oljetemp 102 grader eller mer enligt MFA, men kan gå fint vid 104 grader också.

    ... Skulle ha bytt bil i helgen som jag hade tänkt, men sen såg jag väderprognosen och då ville jag inte åka vinterpulka utan AC...

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Denna tangodans fortsätter. Fick ta bussen till jobbet idag då den gick lika dåligt som dagen innan trots kall motor. Kom bara en halvtimme för sent.

    Efter att ha kommit hem med en ny spole i näven körde jag ett snabbt kastbyte bara för att konstatera att det inte gav någon skillnad. Fortfarande går motorn som en påse nötter, låter som en tvåtaktare när man belastar den. Mätte även upp spolarna, och båda Biltemaspolarna gav samma värde (kommer inte ihåg nu) men den svarta Boschspolen låg signifikant lägre.

    Testar sen massa olika grejer, byter ut alla tändkablar, hade ju tidigare bara bytt "den femte". Prövar även att byta tillbaka till de gamla stiften som jag råkade ha kvar i skuffen sen jag bytte förra året. Jag är dock osäker på miltal, samt om de ens är korrekta för motorn. Men ingen skillnad!

    Jag kastar in handduken, går in för att äta lite och nästan rent kompulsivt börjar jag googla symptom igen. Tankarna kring en kass topplockspackning börjar snurra i mitt huvud, men symptomen stämmer inte helt. Dock har vi överhettningsaspekten, samt att jag kunnat ana en knappt märkbar "dimma" när motorn är varm. Tycker även att jag sett att det fuktar på ett av stiften. Efter ett tag är jag så inspirerad och känner att jag vill inte misslyckas igen på grund av något enkelt fel igen. Kollar luftfiltret enligt ett tips, men det ser fint ut. Sen lyfter jag ännu en gång på fördelarlocket för att granska det närmare. Tidigare hade jag inte sett något fel på det, men vid närmare granskning ser jag att det är rätt slitet. Eftersom jag har ett nytt biltemalock med tillhörande rotor som jag aldrig bytte förra gången då bilen gick bra med den nya spolen, sätter jag i de med resonemanget att det knappast skadar.

    Och det gjorde skillnad! Nu är bilen körbar igen, men går inte helt klockrent ännu. När den blir varm tycks den misstända en aning fortfarande, men nu är det lite mer "liv eller död", så går den bara att köra så kan jag göra en grundligare undersökning när jag väl fått ut den till verkstan igen. Så imorgon bitti blir det en nervös "provtur" till jobbet och sen hem igen. Funkar den bra då, så ska jag försöka ta mig den 13milen till verkstan för att byta bil. Ska bli såååå skönt om jag kommer så långt, den biran på verandan imorgon kväll kommer smaka gott! Annars blir gravöl på balkongen för att försöka glömma bort allt för en stund...

    Förresten om någon känner till en verkstad som är haj på dessa Digifant-motorer så är jag väldigt intresserad av att överväga det alternativet. Företrädesvis i Stor-Sthlm, men andra tips kan vara intressanta också.

    Tack för er uppmärksamhet!

  15. #15
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    kolla så det är rätt tändkablar till rätt anslutningar, jag lyckades en gång få en kabel för m4 i en spole för sae anslutning på min gamla golf, gick fint ett tag, tills gnistan ätit upp spolen invändigt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för tipset. Ska definitivt kolla upp detta, vet att jag fick byta kabel till spolen när jag bytte ut den svarta Bosch:en. Just nu känns hela tändsystemet lite tveksamt då jag helst kör på märkesgrejer just när det kommer till såna saker.

    Satte mig just ner vid datorn för att dricka vatten och samla kraft i värmen. Bilen gick bra till och från jobbet idag, körde iofs rätt varligt och undvek köproppar. Men eftersom jag ville göra ett ärende innan jag började styra kosan mot stugan, så hamnade jag i lite mer långsam trafik. När det väl släpper på vägen hem tänker att jag skulle testa att vrida ur motorn och det vete katten om det var en så bra idé. Då kommer misständningarna tillbaka och bilen är knappt körbar efter detta, men jag lyckas ta mig den runda kilometern hem iaf.

    Så här sitter jag nu ännu en gång med samma fel. Mina bästa kort jag har att spela ut nu är att låta motorn svalna, pröva en annan spole och kanske även byta stiften?

    Jag vill ju att det ska vara något enkelt, men det här börjar kännas som att det är något värre som ligger bakom. Kunde en trasig topplockspackning kunna ge dessa symptom eller är jag onödigt nojig nu?

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag har verkligen grottat ner mig i felsökandet av denna vagn och tycks inte hitta något onormalt under två dagars felsökande; tempgivarna är nog normala ändå, den blå visar runt 210 ohm vid driftsvarm motor. Jag har kontrollerat och ställt tändningen nu på kvällen (statiskt) men det gjorde ingen skillnad. Jag har pluggat alla vakuumslangar för att se om det gör någon skillnad, men icke. Sprutat startgas kring alla möjliga ställen där det kan tänkas läcka. Bytt o-ring på tomgångsjusterskruven, haft loss gummislangen mellan LMM och spjällhuset och inspekterat denna noggrannt, mätt upp microswitcharna på spjällhuset, mätt upp jordpunkterna, samt mätt upp tempgivaren för insugsluften (i LMM). Inget verkar onormalt förutom en eller ett par ohms motstånd mellan några jordpunkter, detta tänker jag försöka åtgärda så småningom.

    Men lambdasonden däremot, där kanske det är något lurt! Om det inte vore för att jag är nästan säker på att den redan är bytt, så skulle jag vara mer säker. När sonden kopplas ur så ändras motorgången på tomgång något, men det är först när man "nollat" datorn genom att koppla ur den blå tempgivaren och varvat motorn tre gånger som det blir någon verklig skillnad vid körning. Så efter ett par testvändor kan jag konstatera att bilen går bättre med lambdan urkopplad, kopplar jag in den igen börjar bilen gå knackigt för att snart bli okörbar, men då räcker det inte med att plugga ur den igen, utan jag måste även nolla datorn vad det verkar. Med sonden urkopplad är bilen körbar, men går fortfarande ryckigt. När jag mäter mellan svart och jord på tomgång vid driftsvarm motor får jag runt 270mV vilket ju är väldigt lågt, men det är ju en primitiv multimetermätning, så man ska kanske inte gå för strikt efter det.

    Så felsökningen fortsätter, ska kolla att avgaset verkar tätt, men för det måste jag nog hissa upp bilen, ser inget för insuget är i vägen. Jag önskade att jag hade en annan lambdasond att testa med, men det är nog skralt med såna i reservdelslagret här på stugan.

    Tips och råd emottages med stor tacksamhet!
    Senast redigerad av Kee den 2020-06-30 klockan 22:27.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag har fortsatt felsöka denna vagn ganska lågintensivt den senaste perioden. I första försändelsen med delar fick jag en ny lambdasond från FAE, men det gav ingen skillnad. I samma veva skruvade jag isär alla jordpunkter och adderade dessutom en extra, mellan styrboxens och tändspolens jord, och gjorde rent grundligt, men jag hade ingen förhoppning om att det skulle ge utdelning, vilket det inte gjorde heller.

    Ett par dagar senare kom nästa paket, nu kunde jag byta ut ALLT i tändsystemet, en ny Bosch-spole, Beru kablar, fördelarlock och rotor och fyra nya NGK BUR6ET och nu när dessa monterades gjorde jag även ett kompprov till eftersom tändstiften åkte ur. Min kompressionsmätare visar "för högt" verkar det som, ska köra den på en annan motor för att se om den är tokigt kalibrerad, men även om värdena är fel, så kan jag ju se om någon cylinder avviker, vilket det inte gjorde. Den visar mellan 16,5-15,5 bar på alla fyra burkarna.

    Med de nya tänddelarna på plats så startar jag motorn och den hoppar igång direkt om än med lite ojämn gång. Innan jag slår igen huven, lossar jag tempgivaren och varvar upp motorn tre gånger för att nolla styrboxen. Därefter åker jag iväg på provtur.

    Och nu går motorn vettigt igen! Inte klockrent, den har fortfarande sina "ryck" för sig vid växlande motorgas/motorbroms, men den misständer inte och är inte okörbar som jag ju hade problem med förut. Tog den på en lång provtur för att låta den bli genomvarm, varvade ur och körde ömsom långsamt, på höga och låga varv, på alla växlar. Inte en enda gång började den dumma sig och visa att den inte ville. Men den går inte klockrent heller. Kanske att jag byter ut motorkuddarna om jag orkar, de är ju redan inköpta, men jag är skeptisk till att det ger någon vidare utdelning. När jag skulle starta den varm efter att den stängts av så var den mer svårstartad än vid kall motor, precis som innan mina problem började bli allvarliga.

    Men... Bara det håller sig såsom det är nu är jag nöjd och min tanke sen tidigare, att hinka i en annan spis, ter sig mer lockande nu när jag verkligen uteslutit alla enkla fel.

    Och på tal om det... Pratade med en "granne" ute på landet om hans Vento av samma årsmodell som min, som har stått i herrans massa år, det sitter en tvålitersspis (motorkod 2E) i den och bilen är min om jag vill ha den. Ett "modernt" skogsvrak, men går motorn bara runt är det ett intressant utgångsobjekt att renovera upp vid sidan om och sen göra en "engine swap". Det ska inte vara alltför mycket ombyggnation för att få en sån att lira i en "mk1" vad jag förstått. Om och när det blir så återstår att se, men jag är rätt inspirerad iaf. Tänkte börja med om den ens snurrar och sen läsa på ännu mer.

    Vi hoppas på att denna följetong är över nu, ska provköra mer nu under semestern för att se att allt lirar innan jag vågar lita på att köra den till och från jobbet igen.

Liknande ämnen

  1. VW Golf Cabriolet 2E 2,0 liter 92-95
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 20:11
  2. Bilder: Golf GLI Cabriolet -85
    Av bjornE i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 08:49
  3. Bekymmer med motorgång Golf 2 1.6 PN
    Av Stormen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 15:16
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 14:04
  5. Framvagnsinställning golf cabriolet 1992
    Av Sweden-Viking i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin