VCDS
Resultat 1 till 6 av 6

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand

Problem med motorgång Golf Cabriolet 92

Hej

Jag äger sedan ett drygt år tillbaka en Golfcab av 92 års modell och har ända sen inköpet haft en motor som inte går klockrent. Jag har under tiden gjort olika saker för att försöka ringa in felet. Det rör sig om en 1,8-litersmotor med Digifant II insprutning, motorkod 2H.

Symptomen: Det är precis som att den drar tjuvluft, fast jag inte kunna lokalisera något sådant. Det "känns" definitivt bränslerelaterat, men jag kan ha fel. I extrema situationer, som vid kökörning en varm dag så har motorn tjyvstannat för mig och när den väl hoppar igång igen, får jag hålla rätt hög gas för att motorn inte ska dö igen. När motorn går med "jämn last" vid lägre hastigheter är det svårt att inte få den att gå "ryckigt", dvs när motorn omväxlande ska gasa och bromsa under lite lägre last än vid motorvägsfart. Tändstiften har vid kontroll varit aningen för ljusa för att jag ska tycka det ser okej ut. Tempgivaren har gäckat mig då den inte tycks vilja stå rakt upp på skalan utan varierar rätt mycket under olika körförhållanden, oftast ligger den mellan det andra skalstrecket och mitten. Oljetempen verkar dock rätt normal, från 96-106, men vid kökörning kan den gå över 110 och det är då problemen blir som värst.

Åtgärderna: Jag har hunnit pyssla en hel del med denna vagn under året som gått och jag ska försöka summera vad jag hittills gjort. Det första är såklart att börja leta vakuumläckor. Alla vakuumslangar är utbytta och förankrade med buntband. Tomgångsjuterskruven kontrollerades i ett tidigt skede och var alldeles geggig på toppen. När denna rengjordes och fick en ny o-ring blev det lite bättre. I ett senare skede rengjordes hela spjällhuset, insuget och nya packningar monterades. Båda bränslepumparna är bytta då den externa lät väldigt illa, den nya pumpen låter också, men något mindre. Bränslefilter och ledningar framme i motorrummet är bytta, liksom olje- och luftfilter (även om det är mer av en vanlig service). Nu senast bytte jag tändstiften trots att jag inte tror det är tändrelaterat, mest för att se om motorn kanske går något svalare. Spridarna och bränsletrycksregulatorn är rengjorda, dock hade jag inte o-ringar av rätt dimension, så de gamla återanvändes. Jag har även bytt termostat och de båda tempgivarna. Jag har kontrollerat jordpunkter och de verkar sjysta. Jag har även prövat att koppla ur lamdasonden och provkört och bilen beter sig likadant.

Jag söker nu efter andras erfarenheter av denna motor och dess styrsystem och hoppas på lite input i hur jag kan gå vidare. Bilen är min daily driver såhär års och funkar i de allra flesta situationer, men det är inte alltid bekvämt med den ryckiga gången och rädslan för att hamna i kö är en tillräcklig drivkraft.

Tack på förhand!

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Bara så att jag förstår: Det blev INGEN skillnad när du kopplade ur lambdasonden? För om det är så, så fungerar ju helt klart inte lambdaregleringen, för det skall bli en tydlig skillnad med denna urkopplad. Baserat på det du skrivit och hur många andra VAG motorer från samma tidsperiod beter sig när sonden är trasig så gissar jag på trasig sond. Förutsatt att du verkligen inte har tjuvluft då som är otroligt vanligt (testat med startgas?)
    Bilparken just nu: Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 7,5 R-line 1.5TSI 2019
    Golf 7,5 R Variant 2019

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Tack icke för att du tog dig tid att svara. Nej jag tyckte inte jag märkte någon skillnad, av detta drog jag slutsatsen att lambdasonden fungerade då jag förstått det som att styrenheten går in på förinställda värden när sonden pajar. Som jag förstått det så blir det skillnad om sonden är paj, men är jag tänker efter på ditt resonemang låter det rimligt, så jag kanske gjort en tankevurpa tidigare? Det som dessutom gör att jag inte direkt misstänker sonden är att färgen på stiften (något ljusa) samt värmegången tyder mer på för mager blandning och trasig sond borde ge något för fet blandning som det väl borde bli med digifants förinställda värden?

Men jag har en sond liggandes till denna bil, bara inte kommit mig för att testa att byta ännu. Har blivit lite trött på att byta delar på chansning utan resultat, men sonden är ju relativt lätt att byta, såklart kan jag ju testa det om det rekommenderas.

Jag har testat flera gånger med startgas på alla tänkbara ställen från LMM till insug/topp, men jag är alltid lite fundersam om jag kan ha missat något ställe?

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Du har gjort en tankevurpa. Om lambdaregleringen funkar som den ska märks det en tydlig skillnad när sonden kopplas ur. Sen är det ju inte givet att det är sonden som gör att digifant inte klarar av att reglera. Det kan ju vara andra fel som gör det, tex andra givare som är trasiga alt kabelbrott. Stiftfärg är alldeles för grovt för att uttala sig om detta. Bilen har LMM och då blir färgen hyfsad även om lambda inte kan regleras.
    Bilparken just nu: Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 7,5 R-line 1.5TSI 2019
    Golf 7,5 R Variant 2019

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Tack för responsen. Då går jag vidare och testar med sonden då, jag har ju en sond liggandes, så det är bara bytet som ska till. Hade det inte varit för att min "lamdanyckel" ligger på verkstan 13 mil hemifrån hade jag kunnat göra det redan imorgon. Men sonden kanske inte sitter jävligare än att jag får loss den med en vanlig fast nyckel? Jag kan ju alltid testa.

Jag får återkomma efter bytet och se om det blir succé eller vad nästa steg blir.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Har nu bytt syresond utan något resultat. Dock märkte jag att det är gängpaj på muttern som jordar sonden vid ventilkåpan, det gick varken att dra åt eller skruva loss den. Prövade med alla möjliga knep, skruvdragare och bända underifrån med mejsel bland annat, men fick inte loss den. Tänkte att det var bra att se över jordpunkten när man ändå var där och grottade, men jag gick bet. Så sonden jordade jag precis bredvid istället, men bland annat tändspolen jordas i denna punkt och även om jag inte förväntar mig en revolution av att få till det känns det alltid bra om grejerna har sjyst jord. Sista utvägen är att skära bort muttern.

Mätte även upp luftmängdmätaren och värdena var hyfsat normala om man refererar till värdena som anges i Bentleymanualen. Det märkliga var dock att klaffens värden inte var helt linjära utmed öppningsrörelsen. Minns inte siffrorna helt nu, men den började någonstans kring 600 ohm för att sedan hitta ett minimum vid kanske 20% öppning, för att sen öka igen. Annars verkar värdena falla inom ramarna för det som anges i manualen, men att det inte var helt linjärt gjorde mig konfys. Ska det vara så? I bentleyn står det bara att det varierar med öppningsgraden, men inte på vilket sätt.

Bilen rycker fortfarande vid körning där motorn omväxlande gasar och bromsar. Det kan ju vara så enkelt som att motorkuddarna är helt slut och att mina andra driftsproblem med varmgång och tjyvstannad motor vid kökörning, är lösta nu. Det vet jag inte eftersom jag inte hamnat i såna situationer och den här sommaren är rätt så mycket svalare än förra. Utöver LMM och själva styrdonet vet jag inte mer vad jag kan byta ut? Jag tycker bilen borde få att gå lite mjukare än den gör.

Och byta kuddarna har jag förstått att man kan göra med motorn i, förutom med den som sitter vid växellådan. Stämmer det? Borde jag rent okulärt se om kuddarna är dåliga?

Tacksam för svar!

Liknande ämnen

1. VW Golf Cabriolet 2E 2,0 liter 92-95
    Av birka76 i forum VW-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 18:11
  2. Bilder: Golf GLI Cabriolet -85
    Av bjornE i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 06:49
  3. Bekymmer med motorgång Golf 2 1.6 PN
    Av Stormen i forum VW-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:16
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 12:04
  5. Framvagnsinställning golf cabriolet 1992
    Av Sweden-Viking i forum VW-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 12:31

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin