Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26

    Problem m lane assist, golf 7

    Någon annan som haft problem att lane assist fungerar dåligt (Golf7 2019), min förra golf, borde vart en 2017, fungerade funktionen helt ok på. Den nya är minst sagt kass. Verkstaden har nu kalibrerat systemet utan framgång. Jag tycker mig se ett samband att den funkar bättre i början på en resa för att efter 20 minuter eller så sluta hitta vägen även på avsnitt med extremt tydlig väg (motorväg, bra ljusförhållanden, rak väg, inga andra bilar).

    Har inte själv kört någon längre sträcka med andra fordon med lane assist, men pratat med både volvo och teslaförare där jag förstår som att funktionen funkar mkt bra. Så bra var den ju inte på gamla bilen heller - den slår ju bort efter 10 sekunder om man inte vinglar med ratten och tappar alltid vägen vid småvägar, vägarbeten etc, men att man kan köra på rak motorväg under goda förhållanden och den bara hittar vägen 50% av tiden är inte OK.

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Är rutan ren? Kameran är känslig för smuts och såhär års får man lätt insekter där. Att den släpper efter ett visst antal sekunder är meningen. VW tycker antagligen att man ska ha kontroll på bilen då. Kan inte svara på hur din bil gör men jag tror det är Arteon som själv stannar vid sidan av vägen om man inte interagerar när lane assist släpper.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Är rutan ren? Kameran är känslig för smuts och såhär års får man lätt insekter där. Att den släpper efter ett visst antal sekunder är meningen. VW tycker antagligen att man ska ha kontroll på bilen då. Kan inte svara på hur din bil gör men jag tror det är Arteon som själv stannar vid sidan av vägen om man inte interagerar när lane assist släpper.
    Arteon varnar om man inte håller "stadigt" i ratten. Efter det kommer ytterligare en ljudligare varning och jag har för mig att säkerhetsbältet dras åt. Har inte vågat testa vad som händer sedan

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Johan Farnestam
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Jag hade samma problem med min Passat-2017.

    Det verkar vara väldigt individuellt hur bra dem kalibrerar kameran.
    Min bil blev MKT bättre efter ett rutbyte + kalibrering, så även från fabrik finns det förbättringsmöjligheter.

    OBS. Tänk på att Lane Assist på vw inte fungerar UNDER 65km/h

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av farnestamen Visa inlägg
    Jag hade samma problem med min Passat-2017.

    Det verkar vara väldigt individuellt hur bra dem kalibrerar kameran.
    Min bil blev MKT bättre efter ett rutbyte + kalibrering, så även från fabrik finns det förbättringsmöjligheter.

    OBS. Tänk på att Lane Assist på vw inte fungerar UNDER 65km/h
    Nu har de enl uppgift bytt kamera utan att det blivit bättre. Jag vet ju hur det funkade på gamla bilen. Denna hittar inte vägen i motorvägsfart väldigt stor del av tiden.
    Senast redigerad av luftkyld den 2019-09-03 klockan 16:43.

Liknande ämnen

  1. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-01-13, 01:18
  2. Kalibrera lane assist vid hjulinställning?
    Av fredrik_jac i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 18:05
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-05-24, 12:16
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 23:16
  5. Park assist - felkoder
    Av pp3 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 14:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin