Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    Samuel Milton
    Ort
    Bankeryd
    Inlägg
    1

    Strul med AC, litar inte på verkstaden

    Hej alla!

    ACn i Passaten har lagt av. Suck. Anledningen till att jag vänder mig hit är att jag måste dubbelkolla med någon för jag får dåliga vibbar av verkstaden, jag är inte säker på att de vet vad de håller på med.

    Hur som helst. Från att ha funkat bra en dag så var ACn heldöd nästa. Eftersom semester står på schemat så blev det bråttom att hitta verkstad. Märkesverkstaden hade fullt en månad framåt. Eftersom AC-reparationer kan springa iväg så valde jag en annan verkstad som var godkänd av mitt försäkringsbolag då jag kan ta det på maskinskadeförsäkringen om reparationen kostar mer än 7000.

    De började med att vakuumsuga systemet och få i ny gas med spårmedel, och de påstår att det inte läcker men att det var för låg nivå/tryck av gas när de började suga.

    Ingen skillnad med ny gas. Det blåser luft, men inte kall.

    De körde diagnostik, inga felkoder.

    Men, det går inte starta kompressorn via datorn. På verkstaden säger de att det är ström fram till kompressorn men att den inte "pumpar" och "vi borde prova att byta magnetkopplingen". Här känner jag att det börjar kännas lite fishy. Jag tror inte ens min bil har magnetkoppling? Oavsett om jag trycker igång ACn inuti bilen eller inte så snurrar hela kompressorhjulet inkl "framsidan" hela tiden. Jag har kollat massa videos på nätet med magnetkopplingar som slår till och från men så beter sig inte min alls.

    Han sa dessutom att "jag har kollat på ny kompressor men det verkar inte ens som att det följer med magnetkoppling utan man får köpa den separat, det har jag aldrig sett innan."

    Så, frågor:
    1) Kan det vara så att min bil inte har en magnetkoppling? Se citat och länk nedan.
    2) Kan ni ge några tips på vad jag ska säga till verkstaden för att få det här fixat på ett korrekt sätt? Att byta verkstad nu är tyvärr inget alternativ med tanke på försäkringsfrågan och tidspressen.
    3) Har jag som glad amatör fattat allt helt fel?


    Info:
    Passat 2013 B7 VARIANT (3C, 365) 2.0 TDI 4MOTION
    11.300 mil

    Citat:
    "I stället för att helt enkelt stänga av kompressorn när den inte behövs så låter man den senaste versionen av kompressorer alltid pumpa.

    Men när det inte behövs kyla öppnas en by-passventil som gör att den inte behöver jobba upp ett tryck. Den går så att säga på tomgång."

    Från http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...ra-acfel-28383

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, verkstaden kan inte någonting om detta!
    Få bilen därifrån så fort som möjligt ..!

    Man börjar oftast med att byta RCV (ventil), den säljs inte löst hos VW, men inga problem att få tag på en...

    Denna ventil kan också plockas ur (systemet måste tömmas först) och rengöras = som ny...
    Sitter den med låsring, är det oftast en insex-skruv som håller fjädern och nålen (kan knackas ur mot en träbit) därefter är det bara att göra rent.
    Sitter ventilen med skruv är det lite mer pill att få ut fjäder och nål, men det går ...

    Är ventilen full av "metallkladd" kan man behöva göra om fyllning och tömning några gånger (brukar räcka med 2) innan det kyler ordentligt igen...

    Det enklaste är såklart att byta kompressor, men det kostar betydlig mer...
    Senast redigerad av Mex165 den 2019-06-28 klockan 12:58.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Kan vara bulten till remskivan som sitter löst. Verkar vara ett standardfel på din modell.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Som jag förstått det så ja, så snurrar hjulet till kompressorn hele tin, även om det inte jobbar.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    tobi
    Ort
    Västragötalän
    Inlägg
    8
    Mex165 har rätt de nya nya kompressoer regleas med en magnet ventil . Den gamala magnet koppling finns inte längre det hörs inte klikandet längre. Det syns på bilden också den svarta reglerings magnet ventill. men strömmen till den kommer från lågtyck väktare. den har uppgift att stänga av vid lågtryck skydda kommperessoren mot haveri för oljan och gas sirkuleras tillsamman.

Liknande ämnen

  1. Strul med centrallåset på min gamla Polo
    Av Maja86 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-10, 15:52
  2. strul med låset på passagerarsidan
    Av antar i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 13:52
  3. AC strul.
    Av Jimpa82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 00:47
  4. strul med tomgången på mk2 gti 16v?
    Av marta_jag i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin