Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282

    HB låser ibland inte - problem med låskista?

    Hej,
    Har en Passat Alltrack B8 (2017) där låset till höger bak har börjat jävlas..
    Dörren låser inte ibland med centrallåset, när man trycker på nyckeln så låter det som att den låser och nästan direkt släpper. Efter att man pillar, öppnar handtag låser och låser upp några ggr så låser den till slut och tiden variera hur länge man behöver stå och försöka få den låst.

    Är det bara att byta låskista eller kan det vara något annat? Har bytt till nya batterier i nycklarna om nu det skulle påverka. Otroligt dåligt kan man tycka om låskista har gett sig efter 2 år och lagom rätt efter garantitiden.

    Tacksam för hjälp.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Ingen?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    HB låser ibland inte - problem med låskista?

    Ingen aning om hur låskistorna är konstruerade på B8. Men om de är som i de äldre bilarna - skulle jag gissa på microbrytare, kallödning eller kretskortsspricka i låskistan. Så troligen är det låskisteutbyte som står på tapeten.

    Hur lång tid har det gått efter garantiutgången? Du kan alltid pröva med ”goodwill”.

    Annat alternativ, är att läsa av felkoder - där kan felorsaken stå med.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    När jag hade liknande problem med en av dörrarna på min ED30 så var jag beredd på att det kanske skulle vara låskistan eftersom det är vanligt. Och sedan kanske vänta några dagar innan rätt delar var hemma och utbytta. Jag blev förvånad när verkstaden ringde dagen efter och sa att felet var fixat. Det visade sig vara en kabel i dörren som var av. Lite riktig felsökning av verkstaden istället för bara byte av delar på chans och så hittade man felet. Kanonbra!

    Nu är ju min bil lite äldre så det är kanske inte så stor chans att det är samma fel, men det visar ju att det finns verkstäder som fortfarande kan felsöka.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Har detta löst sig?
    Jag har problem med att min HB förblir låst även när man låser upp bilen. Öppnar man inifrån fungerar det som vanligt igen tills man låser nästa gång. Ibland när man låser bilen så låses inte HB. Detta är nästan mer jobbigt än att den alltid är låst.
    Jag har bokat tid, men det är nu några veckor fram tills dess.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Löste det sig? Vad var felet?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är det bara en dörr gissar jag på låskistan, eller kabelbrott i övergången mellan stolpe och dörr.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Löste det sig? Vad var felet?
    De senaste månaderna har detta uppstått bara någon enstaka gång, så jag har inte tagit tag i det.
    Jag har en ny låskista i garaget, men har inte bytt.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Stötte på patrull när jag skulle byta, då bultarna som håller kistan i dörren INTE var Torx utan sådan där inga XZN bits. Sådana hade jag aldrig hört om eller sett förut. Nu har jag inhandlat en bittsats och skall ge det ett nytt försök.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Nu är låskiatan bytt och allt fungerar som det skall. Köpte en kista från autodoc.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Simon andersson
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    1
    Bytte du låskistan själv? Har liknande problem, hör liksom att dörren klickar två gånger när man trycker på låsknappen, men den låser inte.
    om du bytte själv, var det svårt? Någon guide på youtube eller liknande?

    tack på förhand

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Inte direkt svårt att byta, bara du har de där xzn bitsen. Tror jag hittade något guide på yt ja.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 19:24
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 19:19
  3. Problem (ibland) med start på G2 GTI 16V
    Av Wannabee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 10:20
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin