Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Kärvande bromsok eller något annat? Passat -13

    Har en Passat Alltrack 2013 vars bromsar av och till gnisslade/tjöt igår. När vi trampade lätt på bromsen försvann ljudet för att sedan återkomma en stund senare. När vi stannade upptäckte vi att höger bakhjul var väldigt varmt.

    Bilen har nya bromsskivor och belägg sedan en månad tillbaka och i förrgår körde vi 40 mil med tungt släp utan problem.

    Kan detta vara kärvande bromsok? Har haft det på mina gamla Saabar och på någon av dem räckte det med att smörja bromsoken, medan jag fått byta båda oken på en av de andra

    Kan den elektriska P-bromsen trassla? Vill ju inte lägga en massa pengar på att byta bromsoken, när det kanske är ngt annat... Är det lätt att ställa rätt diagnos tror ni?

    Jag ska ringa bilmek på måndag. Imorgon ska vi provköra litegrann här hemmavid och se hur den beter sig.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Har en Passat Alltrack 2013 vars bromsar av och till gnisslade/tjöt igår. När vi trampade lätt på bromsen försvann ljudet för att sedan återkomma en stund senare. När vi stannade upptäckte vi att höger bakhjul var väldigt varmt.

    Bilen har nya bromsskivor och belägg sedan en månad tillbaka och i förrgår körde vi 40 mil med tungt släp utan problem.

    Kan detta vara kärvande bromsok? Har haft det på mina gamla Saabar och på någon av dem räckte det med att smörja bromsoken, medan jag fått byta båda oken på en av de andra

    Kan den elektriska P-bromsen trassla? Vill ju inte lägga en massa pengar på att byta bromsoken, när det kanske är ngt annat... Är det lätt att ställa rätt diagnos tror ni?

    Jag ska ringa bilmek på måndag. Imorgon ska vi provköra litegrann här hemmavid och se hur den beter sig.
    Steg 1 - kolla så bromsbelägg osv sitter rätt monterat. Därefter får ni väl gå vidare med ett ev. ok eller så! Men de är inte vanligt att oken kärvar ihop på en så pass ny passat iaf. Om nu ingen pajat dammasken till kolven nångång då så de kommit in vatten och kondens och de blivit rostigt på kolven.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan vara att den som bytte belägg inte filat bort gjutskägget, glömt att lufta, skadat Damaskus, ej kalibrerat handbromsen eller något annat ....

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-07-19, 02:30
  2. Kärvande handbroms, smörja upp eller byta ok?
    Av lundqvistarn i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-01-01, 03:06
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 20:36
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 13:32
  5. Kärvande bromsok bak Golf 4
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin