Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    OEM+ Racingline via SVWAT tuning - mina erfarenheter

    Hej

    Tänkte skriva en recension av mina erfarenheter runt OEM+ programvaran från Racingline utifrån min upplevelse och tidigare erfarenheter.

    Min tidigare erfarenhet av optimering är från början av millennieskiftet, jag hade ett antal SAAB som körde med program från Nordic eller Maptun. De som körde Volvo körde helst autotech och de som inte fattade bättre körde BSR som ingen hade förtroende för på den tiden - man kan ju inte vara bra på allt det som de höll på med helt enkelt.

    Efter det har det varit mindre av varan optimering och idag går det 13 på dussinet av sk tuners där den ena for sure är sämre den andra (det räcker med att resonera med en del så hör man ganska snabbt att de inte har någon djupare kompetens eller kunskap). Jag har själv inte hittat någon jag känner förtroende för trots flertal kontakter. För ett drygt år sen kom jag i kontakt med Boris på SVWAT tuning (svwat.net). Jag förstod ju av namnet att VAG bilar var inriktningen och hade inte de högsta förväntningarna. Det visade sig dock snabbt att Boris visste vad han pratade om när vi resonerade om mina övriga tyska bilar utanför VAG koncernen. Resultatet blev lysande, långt över förväntan och kraftigt förbättrad körbarhet.

    Senare köpte jag OEM+ till min Leon Cupra 280 ST dsg. En bil som gick bra original men som verkligen förvandlades totalt, långt bortom de andra bilarna jag har gjort. Effekten var häpnadsväckande och orken i bilen kändes helt galet bra. Den främsta skillnaden handlar dock inte om toppeffekt, utan känslan av att bilen beter sig mer vuxet, den rullar på bättre. Rejält förbättrad körbarhet, en kraftutveckling som trots sin styrka ändå inte svarva sönder framdäcken konstant. Ja hur man lyckas med den optimeringen vet jag inte, bilen spann mer original än med OEM+ samtidigt som tiderna var så otroligt mkt bättre än innan. Rekommenderas till er som har denna motor i någon av VAG bilarna.

    Idag har jag köpt en kvick stadsbil, en Ibiza cupra 192hk 1,8 tsi, bilen var från början optimerad av någon amatör vilket jag misstänkte, den ladda på hyffsat men inte "snyggt" det är svårt att beskriva men det var lite som känslan när man skulle börja köra manuellt växlad bil - det flyter inte så bra. Denna bil har idag fått OEM+. Även i detta fall är bilen trots tidigare optimering märkbart kvickare, mer körbar och följsam. Levererar bättre i hela registret på ett tydligt sätt, beter sig mer vuxet om någon förstår hur jag menar. Jag har nu gjort 4 bilar hos Svwat, två av dessa med OEM+, jag är nöjd med samtliga med OEM+ är verkligen one of a kind.

    Hoppas detta hälper någon som undrar, jag är ingen betald sk influencer innan jag till slut bestämde mig för att optimera hade jag själv dock önskat att jag hittat lite mer erfarenheter på nätet att läsa. Det gick så där, men jag hoppas detta hjälper någon. Välj er optimering med omsorg, själv hade jag inte chansat på en 2000 kronors optimering av någon på resande fot. Det går helt enkelt inte få ekonomi i och då kan det omöjligen vara tillräckligt seriöst för att i vart fall jag skulle välja det.

    Over n out /F

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Bra skrivet.

    Några medlemmar jag lärde känna under WOB17 har varit där och varit nöjda, men varken hemsidan eller deras bokningssystem verkar helt hundra och det har fått mig att tveka. De är dock de enda som är ÅF i Sverige för Racingline, så nu har jag ändå bokat tid på fredag och hoppas få testa bilen ordentligt på Bugrun. Det har stått fel i bekräftelsemail men efter ett antal mail med olika fel så verkar det bli rätt nu. Boris har varit snabb på att svara, oavsett dag eller tid. Det känns i alla fall seriöst.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fredrikwt Visa inlägg
    Mycket text
    Tack för en mycket läsvärd recension
    Nu tänker jag iofs inte ta mig ända upp till Norrköping men är ändå nyfiken.
    Som jag förstått det så när man "trimmar" eller motoroptimerar så är det extra viktigt att man också gör en växellådsoptimering.
    Är det något som SVWAT också fixat till t.ex. DSG?

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tack för en mycket läsvärd recension
    Nu tänker jag iofs inte ta mig ända upp till Norrköping men är ändå nyfiken.
    Som jag förstått det så när man "trimmar" eller motoroptimerar så är det extra viktigt att man också gör en växellådsoptimering.
    Är det något som SVWAT också fixat till t.ex. DSG?
    Svwat kan även göra dsg optimeringar. Dock är detta inget krav med oem+ programvaran fören du passerar steg två (men det finns ingen nackdel med att göra det tidigare)

    Jag har nu kört närmare 4000 mil med SW från svwat, först deras eculogic/svwat sw och nu senare oem+ i min gti CS. Jag har fortfarande oem sw i växellådan och har inte märkt av några problem med detta.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Ja en optimering av lådan rekommenderas men på oem+ är det inget krav som redan nämnts. Skillnaden mellan oem+ och andra är bland annat deras bakgrund som helägt bolag till VW, det ger så klart andra förutsättningar att börja från noll istället för att arbeta med befintligt material som utgångspunkt.
    I Ibiza har jag manuell låda, Leonen hade DSG och det var inga problem men jag kunde ändå uppleva att lådan ”klipper” effekten, känns ungefär som en längre växling än man är van vid. Jag skulle således med facit i hand gjort lådan och motorn samtidigt för bästa resultat.... med det sagt så är ändå bara motorn riktigt bra, men jag är lite perfektionist så....

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    De är dock de enda som är ÅF i Sverige för Racingline
    Enligt Racinglines hemsida finns det ett par andra återförsäljare i Sverige, dock är SVWAT den enda som gör OEM+ i Sverige (enda i Skandinavien till och med).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Enligt Racinglines hemsida finns det ett par andra återförsäljare i Sverige, dock är SVWAT den enda som gör OEM+ i Sverige (enda i Skandinavien till och med).
    Precis, det var så jag menade.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Men är dom bäst på nyare Cupra?

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Men är dom bäst på nyare Cupra?
    De är bland de bättre om inte annat... Skulle personligen välja OEM+ framför någon svensk "tuner". Finns ju även Revo numera i Sverige som liksom Racingline verkligen utvecklar en mjukvara från grunden.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av CupRacing Visa inlägg
    De är bland de bättre om inte annat... Skulle personligen välja OEM+ framför någon svensk "tuner". Finns ju även Revo numera i Sverige som liksom Racingline verkligen utvecklar en mjukvara från grunden.
    Hur är Revo då?

    Även ABT verkar ha bra program till dessa?

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Hur är Revo då?

    Även ABT verkar ha bra program till dessa?
    Jag kör REVO sedan ett par månader tillbaka, körde tidigare med Eurodyne från Kanada då jag ärligt talat inte haft förtroende för Svenska "mappare". Riktigt nöjd, liknande karaktär som Eurodyne men ännu lite kraftigare. Både Eurodyne och Revo håller nere laddtrycket och har jobbat mycket med tändningen för att hitta effekten.

    ABT är väl fortfarande en modul liknande JB4 som monteras i serie med ECU?

Liknande ämnen

  1. VCDS, äntligen hittade en och här är mina erfarenheter
    Av RGerman i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 23:26
  2. Erfarenheter TM Tuning?
    Av Jim Profit i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 10:49
  3. Erfarenheter från TM Tuning?
    Av Köttis i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 19:40
  4. TM Tuning erfarenheter?Hur gör jag? osv
    Av christian19 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin