Hej Forum!
Helt ny här och vill kolla om någon känner till eller har råkat ut för det jag drabbades av med min dåvarande Tiguan modellår 2016. Vid en frontalkrock så löste min airbag på förarsidan inte ut vid kollisionen, däremot löste passagerarsidans airbag ut som den skulle. Senare när bärgaren drog isär fordonen, eller i samband med det, så löste airbag på förarsidan ut. Vid en koll hos VW så visar de data från bilen där tidstämplarna för båda airbags fram samt bältessträckare visar att båda airbags fram utlöst i tidsmässigt samband med kollisionen. Eftersom jag är 100 % säker på att min airbag faktiskt inte kom ut ur ratten vid kollisionen, då jag tydligt minns ögonblicket att jag satt kvar direkt efter kollisionen och konstaterade just detta och såg samtidigt att passagerarsidans airbag hängde ut från panelen, undrar jag om någon råkat ut för något liknande eller kan se någon förklaring till det inträffade? Det är ju fullständigt livsfarligt om flera Tiguan 2016 kör omkring därute och har ett fel i säkerheten med defekta airbags! Jag hade tur och klarade mig lindrigt undan, men alla kanske inte kommer att ha samma tur som jag hade vid en kollision. Kan det ha varit ett mekaniskt fel på ratten eller liknande som hindrade airbagen från att komma ut och blåsas upp, trots att den elektroniska utlösningsmekanismen fungerade korrekt enligt datan från bilen? Det vore intressant och värdefullt med er input och kunskap om detta! Mvh!