Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Skillnad på sportmode i Golf GTD

    Hej,

    Var ute och körde på motorvägen i helgen med min Golf GTD DSG 2014 när en vild Audi A6 TDI 177hk (2014) dyker upp bredvid mig.

    Jag drog ner växelspaken till sportläget och tryckte på, men hade väldigt svårt för att köra om Audin. Kändes som att det borde funnits mer kraft. Tanken slog mig efteråt att jag alltid kör i Eco läget och så även denna gång tills jag drog ner spaken i sportläget. Men är det skillnad på detta läge och sportläget i menyn? Får man mer kraft om man väljer sportläget i menyn?

    Golfen borde väga några hundra kilo mindre än audi och jag vet att den inte är chippad.

    //Mawe

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Att använda drivläge Eco gör att växellådan snabbare växlar upp, vilket ska prioritera låg bränsleförbrukning före hög prestanda. Eco är enligt min mening ett hemskt drivläge som gör att bilen känns slö och ger dålig respons, helt meningslöst.

    Har Audin Multitronic eller är den manuellt växlad? I motorvägshastighet spelar inte vikten så stor roll.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har en 2014 Golf GTI, inte en GTD.


    På min bil är det skillnad på Sport och Sport. Om jag byter från från normal till sport med växelspaken så är det bara växelpunkterna som ändras. Om jag stället byter från normal till sport på färddatorn så ändras motorljud, styrning, stötdämparna, gasrespons, farthållarens avstånd och aggressivitet och säkert ytterligare något som jag glömt.


    Jag upplever det som att bilen accelererar snabbare om jag har sport i färddatorn än om jag har normal i färddatorn och växellådan i sport, men det är kanske bara en inbillning från min sida. Därför undrar jag om bilen kanske accelererar ännu långsammare ifall man har eco i färddatorn och växellådan i sport.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Att använda drivläge Eco gör att växellådan snabbare växlar upp, vilket ska prioritera låg bränsleförbrukning före hög prestanda. Eco är enligt min mening ett hemskt drivläge som gör att bilen känns slö och ger dålig respons, helt meningslöst.

    Har Audin Multitronic eller är den manuellt växlad? I motorvägshastighet spelar inte vikten så stor roll.
    Audin var manuell. Började stillastående vid rödljus och körde upp till lagliga 120 km/h Där borde vikten spela roll tänker jag.

    Håller med om att bilen blir extremt slö och seg i eco läget men man kör lugnare om inte annat.

    @Blåbäret - Det verkar vara så som du skriver (har googlat lite mer), att den accelererar snabbare i Sportmode eftersom den drar växlarna längre upp i varvtalet jämfört med D/S läget på växellådan.

Liknande ämnen

  1. So fährt der neue VW Golf GTD + video (GTD 1 och GTD 7)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 22:19
  2. GTD Edition (Golf GTD)
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 17:39
  3. Golf R bromsar fram på golf GTD
    Av chilllli i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 16:06
  4. För högt k-värde på Golf gtd -91
    Av VWmemphis i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 19:18
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin