Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142

    Passat 2001 1.8 T AWT, voltage to low

    Passat 2001 1.8 T AWT vill inte starta. Nytt batteri.Ny laddningsregulator. Har startat utan problem sen jag bytte relä för 3 månader sedan men nu när jag skulle iväg vägrar den att starta. Motorn drar runt utan problem. Scannern visade: Power supply terminal 30: voltage to low: P 1602.
    Har dragit ur kablarna på batteriet i ca 3 timmar, inget hjälpte. Batteriet i vilande visar 12.62 volt. När jag drar runt med startmotorn visar den 11.42 volt. Batteri ikonen på instrumentpanelen visar rött under det jag drar runt motorn i ca 5-8 sekunder, ska inte den slockna eller gör den det först när motorn tänder. Lutar nog att det kanske är laddnings reläet som har gett upp. Tacksam för alla förslag.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    fortsättning följer. Jag kopplade ur batterikablarna och lät bilen stå över natten. Nu på morgonen startade den direkt. Så jag ska se om jag hittar kod P1602 så kanske man hittar en trolig orsak.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    intressant, det här hittade jag:https://www.troublecodes.net/vw/

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    8
    P1602 kan mycket väl bara visa att bilen detekterat att batteriet kopplats ur. Så det är inte säkert att det är relaterat till det egentliga felet.
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...0/P1602/005634

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    jo, batteriet har ju varit urkopplat när jag bytte laddningsrelä samt när jag drog ut battkablarna över natten när den inte startade första gången. Har hänt en gång till efter jag la in texten på forumet, men då startade den efter ca 10 minuter. Eftersom det luktar bensin dom gånger det har hänt så fick jag tips om relät till bensinpumpen som kanske krånglar. När man stänger av motorn så går bensinpumpen ytterligare någon minut eller sekunder på grund av att relät inte slår av då pumpar ju returen tillbaka överflödet ut tillbaka i tanken sen ut i avluftningen därav bensindoften. Men det tvivlar jag på.Har inte hittat något bensinläckage heller. Byter relät i alla fall. Har varit problemfritt nu i en vecka. Bilen går hur bra som helst men det känns lite osäkert när man inte vet var felet ligger.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    efter det att jag har bytt relät till bensinpumpen så har det varit bra nu i ca två veckor.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    då hände det igen,motorstopp. Mätte upp resistansen på bränslepumpen, 4.5 OHM. Så den är slut. In med en bättre begagnad så nu fungerar det igen.

Liknande ämnen

  1. Fråga om led low strålkastare Passat -15
    Av Peppy i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-11-17, 16:43
  2. Passat 1,8t AWT
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-30, 02:24
  3. kamkedjebyte Passat -01. 1.8 T AWT
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 19:50
  4. oljetryck 1.8 T AWT, 2001
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-11-29, 23:50
  5. doppvärmaren Passat 2001 1.8 T AWT
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-01, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin