Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Polo GTi 192 hk - ovanlig? Erfarenheter?

    Funderar på att köpa en polo gti alt Ibiza Cupra som andrabil/stadsbil. Polon verkar dock ovanlig med manuell låda, sålde den dåligt? Har sett dom för låga 150 bättre beg ibland o så är det nära nypris som en del andra vill ha. Men hur som verkar den ovanlig, på pappret verkar den bra, några här som har och kan delge om man är nöjd eller inte?

    tänker att den med en optimering kan bli en ganska lagom rolig bil.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    De flesta Polo GTI generation 5 såldes med DSG, antagligen eftersom väldigt många uppskattar automatisk växling. Min gissning är att många såldes nya för användning till stor del i stadstrafik. Versionen med DSG7 har 250 Nm vridmoment och den manuella har 320 Nm.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Enligt car.info finns det 151 st Polo GTI 192hk registrerade i Sverige.
    67 st har DSG och 84 st är manuella. De allra flesta (ca 100 st) är av 2017 års modell vilket sannolikt beror på att VW körde en ganska attraktiv kampanj på modellen sista månaderna innan den gick ur produktion.

    Själv har jag en med DSG och är utmärkt nöjd

    Modellen har diskuterats tidigare här:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r%E5d-Polo-GTI

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Ja DSG är trevligt men en manuell är skoj med o DSG med lägre vrid och den lådan med lite sämre rykte lockar inte lika mkt.
    Ja att det är 2017 gör så klart att färre kommit ut beg, det enda som finns idag är till salu är https://www.blocket.se/vi/84748902.htm ser fin ut men för dyr för en två år gammal o sett till nypris och försäljningar som varit innan tycker jag (och troligen marknaden med eftersom den inte är såld...)

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Hade jag varit på jakt efter en Polo hade jag nog kollat efter en Polo R WRC, den verkar vara väldigt trevlig! och manuell!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av fredrikwt Visa inlägg
    https://www.blocket.se/vi/84748902.htm ser fin ut men för dyr för en två år gammal
    Själv tycker jag att bilden på interiör/gummimattan säger en del om ägarens vanor. Risk för besvikelse när man ser i bilen i verkligheten!

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Ja Wrc är för gammal, för många mil normalt, o bara två dörrars (som seat) men lär vara en kul bil annars.
    jag reflekterade med över mattorna faktiskt.... men spelar mindre roll, den är på tok för dyr ändå

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Läste på lite då jag snubbla över A1 1.8 med 192hk vilken då är ”samma” samtliga med automat är begränsade till 250 nm. Som jag förstått är det den lådan som drabbats av ras, med torrkoppling, som man ska akta sig för dq200? Verkar udda att sätta in den på så nya bilar eftersom problemen är så kända

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Det har absolut funnits en del problem med DQ200-lådan. Här i Sverige är väl problemen med gasdrivna taxi-passater mest kända. Som jag uppfattat saken har dock lådan fått vissa uppgraderingar genom åren och söker man runt på nätet får jag inte intrycket av att lådan numera orsakar problem jätteofta. Den sitter ju i hur många bilar som helst och monteras ny än idag. Men visst, det kan bara konstateras att konstruktionen med torrkoppling inte fått någon efterträdare, de nya konstruktioner som kommit på senare tid kör med oljebad. Och en manuell är ju alltid en manuell

    Här på forumet uppmärksammades nyligen ett uthållighetstest av Passat 2016 1,8 TSI DSG. Den bedömdes vara i toppskick även efter 15 000 problemfria mil. Både motorn och DSG-lådan DQ200 i Passaten är i praktiken samma som i Polo GTI 192 DSG.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...mil-demonteras

    Något man dock bör se upp med är Polo GTI 1,4 med kompressor & turbo. Den motorn är inte tillförlitlig. Det vet jag av egen erfarenhet

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    DQ200 hade en förhöjd felfrekvens i större och tyngre bilar som Passat och Touran av tidigare generationer, i synnerhet när dessa användes i yrkesverksamhet med stor del stop n' go trafik. I mindre bilar som Golf och Polo finns inte samma fenomen. Sedan ~ 2012 är DQ200 uppdaterad på flera viktiga punkter för att ge en förbättrad upplevelse. DQ200 används idag i alla framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor inom VW Group där vridmomentet från motorn (TSI, TDI, TGI) inte överstiger 250 Nm. Det är en mycket effektiv växellåda som bidrar till låga utsläpp och låg bränsleförbrukning.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Det blev en Ibiza cupra 2016, 1.8 med manuell låda, full link, pdc runt om m.m. Blir en optimering minst, kanske ny dp m.m. Finns ju även färdiga kit med större turbo men där springer det iväg lite mer pengar så klart.

    Känns bra, en lite roligare andrabil och stadsracer till ganska små pengar

Liknande ämnen

  1. Seat Ibiza Cupra 1,8 TSI 192 hk
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-06, 10:38
  2. Ovanlig modell av Golf GTI?
    Av debren i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 12:31
  3. Hur ovanlig är Golf GTI 1990 - 1992
    Av TomasGolf i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 15:51
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 01:21
  5. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin