Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Leif-Anders Douhm
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5

    Andra Stolar till Touareg

    Hej Allesammans!

    Jag är helt ny här på forumet och tänkte slänga ut en fundering jag har om stolarna i min Touareg.

    Det handlar om en Touareg 3.0 204 hästars Turbodiesel 2016 som jag köpte begagnad i december. Jag är mycket nöjd med bilen. Körde ett BSR-trim till 294 hästar på den och den går verkligen jättefint!
    Då jag använder bilen i jobbet och kör långa sträckor så sitter jag i bland många timmar i sträck. Och det är här mitt lilla problem uppstår, stolen är inte riktigt bekväm för mig. Då jag inte är så lång (168 cm) så är sätet lite för långt för mig så knävecken hamnar precis innanför säteskanten vilket inte är optimalt. Det andra är inställningsmöjligheterna, stolen går att höja och sänka men inte tippa framåt, bakåt. Det är standardstolarna med manuell inställning i den bilen jag har, det enda som är elektriskt i stolen är sätesvärmen (och airbag?). Jag har tidigare kört Audi A4 2005 med sportstolar och de stolarna var de mest bekväma jag haft i någon bil!

    Så, är det någon av er här som bytt stolar i en Touareg P7? Någon som vet vad som passar? Har kikat runt lite på begagnade stolar och det ser ut att finnas trevliga stolar till vettiga priser men sedan skall det ju passa också...
    Jag är inte rädd för att skruva och anpassa saker så det är inga problem men ju färre saker man behöver ändra på desto mindre arbete krävs ju.

    Vad tror ni, Golf- Passat- Audistolar, vad kan man få dit?

    Alla tips emottages tacksamt!

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Den mekaniska passningen och ev. moddningar för att få dit det skulle jag inte vara speciellt orolig för om jag, som du säger, är lite händig. Däremot finns det ofta krockkuddar och liknande i stolen. Kanske även någon form av passivt krockskydd/whiplash-skydd som är anpassat till bilens konstruktion. Dom sakerna skulle jag vara mer orolig för.

    En lösning skulle ju kunna vara att kolla på vad det finns för originalstolar till just den bilmodellen, förutom den enkla modellen du verkar ha. Kanske finns det någon annan stol till just Touareg som är bättre och bekvämare och med fler inställningsmöjligheter. Isåfall är den ju anpassad till din bilmodell och det gäller bara att dra ev. el om stolen har elstyrning och ev. minne. Dom stolarna skulle ju isåfall kunna gå att få tag i från skroten. Det blir säkert inte jättebilligt, men det blir det väl inte oavsett vilken bilmodell dom kommer från.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Touareg har inte mycket gemensamt med övriga VW-modeller. Den är utvecklad på en plattform från Audi som även används av Porsche. Jag föreslår att du tittar på stolar från Audi Q5, Q7, Porsche Macan etc...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Leif-Anders Douhm
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    Tack för svar!

    Ja, det blir en del arbete med inkoppling av airbags osv. men det mesta går att lösa. Det gäller ju att se till att man inte åsidosätter säkerheten, det är ju trots allt det värdefullaste jag har som skall färdas i bilen!

    Jag har sökt efter begagnade sportstolar till min modell men inte hittat några under den här tiden men det kan ju dyka upp.
    Så det är väl bara att vara tålmodig och vänta och se.

    Tittar man på inredningar till bilar så är den svenska marknaden väldigt mycket dyrare. En stol i hyfsat skick kostar från 5.500:- och upp och i Tyskland får man en komplett inredning, båda framstolar, baksäte och sidopaneler med reglage för runt 10.000:-

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar, jag har kikat en del på Audistolar och det ser ut som om det kan fungera, men jag tänkte att det kanske var någon som gjort något liknande och visste vad som fungerar bäst. Jag skall se om det finns något på utländska VW-forum också.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Kolla på MOTOR-TALK - Europas größte Auto- und Motor-Community! https://www.motor-talk.de/ , där finns många kunniga.

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Touareg är väldigt ovanlig i förhållande till Q5, så om de passar är det absolut bäst att börja leta där.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Börja med att åka till en bilhandlare som har en Touareg med elstolar och prova om du sitter bättre i dom och hur justeringarna funkar. Sen är det väl bara att börja google och kolla tyska ebay och liknande.

Liknande ämnen

  1. Touareg
    Av Jorglund i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-03-07, 00:15
  2. Gti-stolar till en golf5a
    Av Nr1madman i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-28, 11:47
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 13:24
  4. vita stolar till golf cab -89
    Av Lyckmaan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 21:44
  5. hjälp! angående stolar från mk3 till mk1
    Av just4fun i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin