Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345

    Tips på prisvärd bluetooth till äldre RNS510 (MK5) eller helt ny enhet (iOS CarPlay)

    Tjena,

    Back story (Can be skipped..):
    Monterade min RNS510:e back in 2008! Då körde jag väldigt lite Spotify osv. Nu har bilen stått stilla i två säsonger, men jag har nu dammat av den servat/besiktat bytt däck osv! men säsongerna fram till 2016 kämpade jag med att automatiskt mp3 konvertera playlists till tagade mp3's för SD kort uppspelning, men det pallar man f*n inte att hålla på med längre ju..

    Fråga:
    Nu söker jag lite tips på en prisvärd bluetooth lösning för min gamla RNS510:a från 2008, är enbart ut efter "audio-in" vore smidigt om man kunde byta låt på huvud enheten men inget måste om priset skenar för mycket! Jag är inte ute efter handsfree för telefon samtal osv! om priset är rätt så fine!..

    Sista utvägen:
    Blir det alldeles för mycket pengar på en gambil/stereo så köper jag hellre en dyrare efter marknads stereo som passar Golf MKV med Apple Carplay (Hellst trådlös..) och så flyttar jag över RNS510:an till sambons Golf Kombi!

    /mvh soyd

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Finns rätt många alternativ, här är några från eftermontera.se:

    https://www.eftermontering.se/handsf...koda-seat.html

    https://www.eftermontering.se/musik-...h-audi-vw.html

    https://www.eftermontering.se/audi/4...bluetooth.html

    Sedan finns det en uppsjö på Wisch, Aliexpress, Ebay etc... till exempel:
    https://www.aliexpress.com/item/AtoC...843935519.html

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Hej!

    Tack för infon!

    Jag visste redan att det var en j*vla djungel med att efter montera bluetooth till RNS510:an då jag kikade på det för en 9-10 år sedan men då var inte behovet lika stort som det är idag.. Så blev att jag tog "the easy way out" så att säga.. Slutade med att jag köpte en original stereo modell RCD340 Då den redan har allt jag känner att jag behöver!

    -Apple CarPlay
    -Bluetooth
    -AUX
    -Andorid Auto & Mirrorlink
    -mm

    Dock är ju Apple CarPlay enbart kablat Men jag tänker att jag löder om usb porten så att jag får en till som jag dra ut på baksidan av enheten och placerar på något vettigt ställe!

    mvh soyd

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    HF på Golf 5 är väl enbart mono har jag för mig. Alltså den inbyggda strukturen då man använder RNS/RCD tillsammans med en yttre HF-box. För att få till stero för musikströmmning så krävs det en stero med inbyggd blåtand. Då är nog en eftermaknadsenhet enklast. Kul att det är några ED30 som rullar, för det är väl till den gissar jag...

    I min ED30 gör jag fortfarande som du gjorde tidigare och kör MP3r. :-)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    HF på Golf 5 är väl enbart mono har jag för mig. Alltså den inbyggda strukturen då man använder RNS/RCD tillsammans med en yttre HF-box. För att få till stero för musikströmmning så krävs det en stero med inbyggd blåtand. Då är nog en eftermaknadsenhet enklast. Kul att det är några ED30 som rullar, för det är väl till den gissar jag...

    I min ED30 gör jag fortfarande som du gjorde tidigare och kör MP3r. :-)
    Tjena! vfr!

    Japp det är till ED30:in Precis jag fattade det också som att det skulle vara stor risk för mono ljud med RNS510:an, det vill man ju helst slippa köpa 2019! men vissa av de dyrare kitten hävdar att man får stereo ljud men jaa... De flesta ej original kitten kopplar ju in sig på "cd charger" porten och känns bara B att inte ha en riktigt knapp på enheten som heter "Bluetooth" osv!

    Bra där! Huvudsaken att man har lite musik egentligen!

    Jag får ta och återuppliva min gamla projekt tråd kanske med installationen sedan

    mvh soyd

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    HF på Golf 5 är väl enbart mono har jag för mig. Alltså den inbyggda strukturen då man använder RNS/RCD tillsammans med en yttre HF-box. För att få till stero för musikströmmning så krävs det en stero med inbyggd blåtand.
    För mig funkar det utmärkt med stereoljud när man streamar över Bluetooth till RNS510 via en VW original Bluetoothmodul. Det kan kanske bero på vilken version av Bluetoothmodul man har De äldre versionerna stödjer inte alla funktioner såsom visning av låttitel och att byta låt med rattknappar, det kanske kan vara så att tidiga versioner inte heller stödjer stereoljud. Den modulen som jag installerade när jag bytte till RNS510 stödjer dock alla ovanstående funktioner.

    RNS510 (samt även RNS315 och RNS510) är ju dock av en nyare generation än de enheter som är "nativa" för Golf mk5. Kan ju även vara så att på mk5 tiden så var Bluetoothmodulerna sådana som inte hade stöd för stereoljud.

    Citat Ursprungligen postat av soyd Visa inlägg
    Jag visste redan att det var en j*vla djungel med att efter montera bluetooth till RNS510:an då jag kikade på det för en 9-10 år sedan men då var inte behovet lika stort som det är idag..
    Åtminstone på en lite nyare bil är det ganska enkelt. Jag bytte från RNS315 (som har inbyggd Bluetooth) till RNS510 + separat Bluetoothmodul och det var plug'n'play (behövde inte ens VCDS eftersom enheterna redan hade någon kodning så alla funktioner fungerade). Hade det inte funnits färdiga kablage att köpa på nätet så hade det genast varit jobbigare. Det svåra var att veta vilken version av Bluetoothmodul man behöver för att få alla de funktioner man vill ha, och informationen som finns på nätet angående detta är bristfällig.

    Jag vet inte om det är krångligare att få en sån Bluetoothmodul att funka i en mk5 med RNS510, men jag skulle inte tro att det är det.

    Sen kommer ju frågan om det är prisvärt eller inte... När man räknar ihop priset för Bluetoothmodul + kablage och jämför det med vad en RCD340 kostar, så förstår jag att RCD340 är ett mer attraktivt alternativ för många. Man förlorar vissa funktioner som inbyggd navigering, optisk medialäsare, dubbla FM-antenner men man får CarPlay/Android Auto/Mirrorlink istället.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du har den nyare interna strukturen med vit färddator etc. Den är lite modernare än ED30:s struktur med röda färddatorn. Det är just dessa lite äldre varianter som bara ska vara mono om jag har förstått det rätt. Det har egentligen inget med RNS:en att göra utan är kablage och systemet i själva bilen som inte var gjort för HF-koppling med stereo på det äldre systemet. Att strömma ljud fanns väl inte riktigt på den tiden det systemet konstruerades...

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Du har den nyare interna strukturen med vit färddator etc. Den är lite modernare än ED30:s struktur med röda färddatorn. Det är just dessa lite äldre varianter som bara ska vara mono om jag har förstått det rätt. Det har egentligen inget med RNS:en att göra utan är kablage och systemet i själva bilen som inte var gjort för HF-koppling med stereo på det äldre systemet. Att strömma ljud fanns väl inte riktigt på den tiden det systemet konstruerades...
    Jo visst skiljer det, men om man har installerat en nyare RNS i en mk5 har man antagligen installerat en tredjepartsmodul som ska lösa problemet med de olika interfacen. Annars får man väl problem med att batteriet laddar ur?

    I och för sig kanske det finns flera olika sådana moduler men jag vet i alla fall att det finns en modul som heter FIS-LINK som går att köpa för just detta ändamål. Enligt beskrivningen så löser den problemet med batteriurladdning, samt tillåter nyare Bluetoothmoduler att fungera med den gamla (röda färddatorn): https://www.vag-navisystems.com/alte...-2016/328?en=1

    Här visas ett komplett kit för bilar med den gamla arkitekturen (röd färddator) som enligt beskrivningen ger möjlighet att streama i stereo: https://www.vag-navisystems.com/rcd-...5730c/329?en=1

    De väsentliga delarna i kitet är en tillräckligt ny Bluetoothmodul (9w7 eller senare), en FIS-LINK samt ett kablage.

    Min gissning är att skillnaden i kablaget vs. original mk5 kablage är att det har åtminstone två extra kablar dvs. kablarna för den andra ljudkanalen. Tydligen var det så ännu på mk6 att bilar som hade stöd för Bluetoothmodul upp till 9w3 från fabrik inte hade kablar draget för den andra ljudkanalen (eftersom 9w3 Bluetoothmodulen inte hade stöd för stereo, eller streaming överhuvudtaget). Installerar man en 9w7 modul i en sån bil kan man streama, men bara i mono. Lösningen är helt enkelt att lägga till två kablar i kablaget mellan mediaenhet och Bluetoothmodul.

    Källor:
    https://www.golfmk6.com/forums/showt...t=31390&page=2
    https://eurozonetuning.com/products/9w7-stereo-wire-kit

    Min slutsats är att det borde funka att streama stereo i en mk5 om man har en tillräckligt ny Bluetoothmodul (minst 9w7), en modul som fixar problemet med skillnaderna i interface (FIS-LINK eller motsvarande), samt att man har lagt till kablar för den andra ljudkanalen i kablaget (eller bytt kablaget till ett sånt som eftermonteringsfirmorna säljer och som redan innehåller dessa kablar).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är mycket möjligt att det är så enkelt som en extra tråd i kabeln, men det går inte rakt av. Man måste fixa lite...

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Tjena,

    Åker på att byta canbus gateway då mina RNS510:a är så pass gammal, har en ny "3C0 907 530 Q" på G från tyskland nu! Behöver man backa upp nått mer än detta:

    Namn:  canbus_gateway_installation_list.jpg
Visningar: 1283
Storlek:  219.6 KBNamn:  long_code_01.jpg
Visningar: 1667
Storlek:  149.8 KBNamn:  long_code_02.jpg
Visningar: 1216
Storlek:  152.7 KBNamn:  long_code_03.jpg
Visningar: 1258
Storlek:  133.9 KBNamn:  long_code_04.jpg
Visningar: 1245
Storlek:  130.6 KBNamn:  long_code_05.jpg
Visningar: 1267
Storlek:  144.1 KBNamn:  long_code_06.jpg
Visningar: 1609
Storlek:  119.9 KBNamn:  long_code_07.jpg
Visningar: 1594
Storlek:  117.7 KBNamn:  long_code_08.jpg
Visningar: 1555
Storlek:  104.7 KB

    mvh soyd

Liknande ämnen

  1. Eftermontera bluetooth till rns510
    Av knutsson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 17:28
  2. Tips på Coilovers till Golf GTI MK5
    Av Robinev i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-30, 18:15
  3. Bluetooth samt rns510
    Av frippe3 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 20:12
  4. Söker tips på 19" till Mk5 R32
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 16:25
  5. Pruta på helt ny bil?
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin