Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14

    Kamkjedja Golf 1.4 tsi -06:a

    Är det nån som vet hur man kan få bort stänkskyddet i oljepåfyllningsröret på motorn.
    Tänkte inspektera kamkjedjan då jag fick P3008.
    Bytte kamaxelgivare då felkoden indikerade fel på den, men P3008 kom tillbaka efter en körning.
    Kanske kamkjedjan börjar ge sig.
    Senast redigerad av Golfwesse den 2019-06-27 klockan 01:13. Anledning: Förtydligande.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Sedär en longlifeservad motor, P3008 betyder att kedjan har kuggat över, bara att byta ut, dra inte motorn baklänges då kommer den att kugga över igen

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Ajaj, var inte det jag ville höra. Tänkte att kjedjan sitter rakt under påfyllningen men kanske inte så mycket att se.
    Är det kjedjan som tänjt sig eller är det spännanordningen? Kanske båda?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Spännanordningen är en hydralkolv utan returspärr går stort sett aldrig sönder, den man troligen byter är kejda, glidskenor 2st, vänstergängad skruv som håller kuggen på insugningskammen, packningar och packningmassa, man måste även verifiera att inte ventilerna har slagit i kolvarna och tagit stryk om oljetråget tas bort bör även oljesuget bytas ut till senaste uppdaterade (03C115251AE)

    specialverktyg för att låsa kammarna och verifiera ÖD för kolv nr:1 https://www.ebay.co.uk/itm/323196717526

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Tackar för tipsen. Få se vad jag gör närmast.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Golfen har stått ett tag nu. Försökte mig på att ta loss kåpan för kamkjedja men puh vad mycket man stöter på. Gjorde därefter ett försök med oljepåfyllningsdelen. Lyckades få bort den. Då ser man en kort del av kjedjan mellan kamdreven. Kände med en fin tång. Typ hur slapp som helst. Kollar man i papperen så byttes kedjan vid 13000. Gått 20000 nu.Namn:  20190623_151015.jpg
Visningar: 5816
Storlek:  1.08 MBNamn:  20190623_151031.jpg
Visningar: 6638
Storlek:  1.11 MB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Jo, kåpan är nu borta och så här såg det ut.
    Sträckskenan, sträckkolven var ganska långt ut.
    Den måste ju bara ha kuggat över. Lustigt att kjedjan byttes för 6000 mil sedan enl papper.

    Namn:  20190626_202926.jpg
Visningar: 4538
Storlek:  1.02 MB

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Bytt kedja två gånger i min TSI, första gången vid ca 4000 mil, andra gången vid ca 10000.
    Bilen har nu gått 15500, så det ska bli spännande att se när det är dags igen! Men 6000 mil verkar vara max vad konstruktionen klarar. Och nej min bil har inte Long Life servats, utan alltid olja och filter byte varje vår och höst!

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Min Tsi har gått 16.400mil har kört över 14.000mil med den och har inte behövt byta någon kedja ännu

    det TS behöver göra är att montera ny kedja och vänstegängad skruv samt glidskenor, se dock till att ventilerna inte krockar med kolvarna


  10. #10

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Ny kedja monterad. Motorn går bra.
    Litet oljeläckage från packboxen som jag också bytte. Funderar om det går att byta slithylsan som sitter där.
    Pajjade tätningen när jag satte dit kåpan.
    Köpte ny radialtätning. Tips: Montera ptfe-radialtätningen på slithylsa först. Sen trycker man in den i kåpan. Ptfe-läppen är så styv så att den förstörs om den monteras i kåpan först.
    Senast redigerad av Golfwesse den 2019-09-25 klockan 21:41.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Tobias F
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Golfwesse Visa inlägg
    Golfen har stått ett tag nu. Försökte mig på att ta loss kåpan för kamkjedja men puh vad mycket man stöter på. Gjorde därefter ett försök med oljepåfyllningsdelen. Lyckades få bort den. Då ser man en kort del av kjedjan mellan kamdreven. Kände med en fin tång. Typ hur slapp som helst. Kollar man i papperen så byttes kedjan vid 13000. Gått 20000 nu.Namn:  20190623_151015.jpg
Visningar: 5816
Storlek:  1.08 MBNamn:  20190623_151031.jpg
Visningar: 6638
Storlek:  1.11 MB
    Hur gjorde du för att plocka bort stänkskyddet inomjepåfyllningen?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av jetsetjimmy Visa inlägg
    Hur gjorde du för att plocka bort stänkskyddet inomjepåfyllningen?
    Hoppas att du får svar, det var 8 månader sedan TS var inloggad. Vad betyder ditt sista ord?

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Tobias F
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Hoppas att du får svar, det var 8 månader sedan TS var inloggad. Vad betyder ditt sista ord?
    Är ett långskott att man kan få svar, har problem med min 1,4 TSI -07.
    Skrev i mobilen så det ändrade ordet, skulle stå ”oljepåfyllningsdelen”.

    Kanske någon annan som har förslag på vad det kan vara:
    Tog bilen i måndagsmorse och den gick då ojämnt på tomgång, körde iväg och bilen gick OK. Jag kan inte säga att jag under färden märkte att den gick orent (det bör man känna om den rycker eller är superslö), möjligen att den kanske tappade effekt en kort stund men inget som jag reagerade nämnvärt på. När jag tänker efter så kanske bilen upplevts aningen slöare senaste tiden men det kan även vara något jag "inbillar" mig nu när bilen inte startar.

    När jag stannade till och bilen stod på tomgång så gick den fortfarande ojämnt och lät "bluddrigt".

    Åkte till jobbet och när jag svängde in på parkeringen så såg jag att ABSlampan och Antispinnlampan hade tänts (vet inte om detta är av betydelse i sammanhanget men nämner det iaf), stängde av bilen och startade igen då hade antispinnlampan släckts.
    Var tvungen in på jobbet och när jag ca 1-1,5 timme senare skulle ta den så startade den inte.
    Startmotorn går men den tänder inte/startar inte.

    Felkoder som visades efter körning i VCDS-programmet är:
    *Kamaxelpos.ssensor givare (G40) P0341-000- orimlig signal - intermittent fel
    (denna felkod är registrerad 2/8, mätarställning 13 264)

    * Rad 1; inlopp: kamaxelreglering P000A - 000 för långsam
    (denna felkod är registrerad 3/8, mätarställning 13 274)

    Åkte från min hemort 2/8 och hem till nuvarande bostadsort och det är ca 10 mil så det förklarar differensen i miltal och 3/8 var då den gick ojämnt på tomgång.

    Jag har bytt kamaxelgivare (ihop om att det var felkod P0341-000 som var problemet) men bilen startar inte för det, startmotorn går men inget händer så samma status som innan.

    Kan det vara VVT-ventilen som spökar? Den är nu bytt men ingen skillnad.

    Eller är det så illa att det är kamkedjan/spännare/drev som är boven?

    Vid ca 8500 mil så byttes kamkedja och spännare (kan dock inte se i pappren om de bytte drev eller inte, borde de ha gjort det? Jobbet utfördes inte under min tid som ägare till bilen så har därför inte koll på mer än vad som står i pappren från Möllers) så vill inte tro att det är det som är felet

    Har gjort kompressionstest och högsta värdet låg på ca 11,5 och lägsta på 9 (mätte med Biltemas mätare så vet inte om värdena är exakta).
    För visst är det så att om kedjan är boven så skulle man haft betydligt sämre värde i kompressionstestet?

    förslag på vad det kan vara?
    Vill försöka utesluta alla andra tänkbara fel innan jag ger mig i kasst med byte av kamkedja med tillhörande delar.

    Tack på förhand.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Om du har tur så kan en massa konstiga fel som kommer på en gång förklaras av ett billigt fel: Dåligt batteri

    Mät med en voltmeter över polerna, om batteriet ger låg spänning kan det ge en massa konstiga fel.

    m v h Henrik

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Uppdaterar en gammal tråd om troligen bilvärldens värsta kalkon-motor, 1,4 TSI (BMY) !
    Efter dryga 17000 mil tänds den gula motorlampan, felkod avläses med viss fasa, och jodå 12296 P3008 lyser med ett blekt sken i obd scannern ! Vid 17000 mil vill motorn ha sin fjärde kamkedja inopererad!!
    Nej det blir nog skroten nästa! Synd med tanke på att det är en fin bil utöver.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Sälj den på blocket som rep-objekt, ger mer än vad skrotnicke betalar


Liknande ämnen

  1. Stänkskydd - Golf V GTI
    Av axel i forum VW-forum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 19:10
  2. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:29
  3. oljepåfyllning 02a & låda
    Av lillpojken i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 00:55
  4. Stänkskydd golf v r32
    Av vw123 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 15:17
  5. Stänkskydd Golf IV
    Av Axelsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin