Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Adel Moheisen
    Ort
    Jönköping'
    Inlägg
    5

    Vibrationer vid gaspådrag

    Hej!
    Jag har en vw passat 2.0 tdi automat icke 4motion. det är nämligen så att den har börjat vibrera vid gaspådrag, inte när man torrvarvar utan endast vid belastning. men jag hissade upp den idag och bad min polare gasa med växel i och då vart det inga vibrationer alls. min chef som är bilmekaniker menar att det är en drivaxel som förmodligen har gjort sitt. jag undrar ifall någon vet vad jag bör undersöka närmare på för att vara säker.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Skulle kollat axiellt glapp i drivaxlarna fram, ev. på chans bytt hardy-skiva (gummi-koppling på kardanaxeln) som steg 1 om drivaxlarna känns bra.

    Bytte min hardy-skiva vid cirka 6 års ålder / 16.000mil på min, gick inte att se att den var slut, men väl av så framstod torrsprickorna i gummit tydligt.

    Edit: (sorry, missade "Icke" och lästa enbart 4Motion). Glöm hardyskiva, drivaxlar, eller ev. dmf??

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Adel Moheisen
    Ort
    Jönköping'
    Inlägg
    5
    hej igen, förstod inte vad du menar med dmf. det finns axiellt glapp det hör man även tydligt när bilen växlar ner från 4-3 3-2

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Dubbelmassesvänghjul.

    DMF - Dual Mass Flywheel
    ZMS - Zwei Massen Schwungrad

    Kan du tyska så är denna bra. Den är bra även om du inte kan tyska faktiskt.

    https://www.youtube.com/watch?v=hNAglh4irBc

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kim N.
    Medlemsnr
    5409
    Ort
    Ålesund
    Inlägg
    114
    Har också vibrationer i min bil en Golf GTE 2016 . Bilen vibrerar vi belastning mellan 55-80 km/h, va inne på möllerbil med den eftersom de fortfarande är garanti på den.
    Dom testkörde men hitta inget. Så dom vill ha den kolla mera vid ett senare tillfälle.
    Ibland så känns det som hjulen är 4kantiga för att sedan försvinna

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Uppstår det när bilen stått stilla? Ståplattor kanske? Höj trycket i däcken och kolla.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-29, 11:35
  2. vibrationer gaspådrag sänkt passat tdi 3bg
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 10:00
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 00:03
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 23:18
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin