Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16

    Byta svänghjul? Passat alltrack - 13

    Hej då var det min tur att få det karaktäristiska ljudet från dsg lådan på tomgång vid kall bil. Det låter inte lika jävligt som man hört i många videoklipp på nätet, men det är väl bara en tidsfråga innan det börjar låta mer/värre? Hur orolig behöver man vara egentligen? Ljudet upphör efter en ganska kort stund och bilen går fint i övrigt och växellådan fungerar fint utan ryck och slit.

    Om jag har förstått det hela rätt så är det byte av svänghjul som gäller för att avhjälpa missljudet? Nån som har koll på vad ett sådant ingrepp går lös på? För jag antar det är bäst att byta så snart som möjligt?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag bytte själv på min, kostade väl 3000kr och en eftermiddag...
    Är svänghjulet väldigt slitet kan DSG'n ta skada, men dom flesta byter långt innan dess...

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Intressant! Berätta gärna mer, vart beställde du delarna ifrån osv?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har skrivit om det tidigare bara att söka

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Har sökt igenom alla inlägg du postat på forumet (13sidor) men hittar inte det jag söker riktigt. Hittar dock svar i liknande trådar där du hänvisar till att du skrivit om svänghjul byte tidigare, men inte själva tråden om hur du gick tillväga med bytet, vart du köpte reservdelar osv.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Spårlöst försvunnen ..

    https://forums.fourtitude.com/showth...5222742?page=1

    Själv väntade jag bara på att rätt dmf dök upp, så var det bara att betala... Typ som detta:
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=142828661
    Senast redigerad av Mex165 den 2019-04-18 klockan 16:57.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Tusen tack! Är det precis samma svänghjul till 2.0tdi 4motion 170hk som till 2.0tdi 176hk som jag har i min? Svänghjulet du länkade står ska passa 2.0tdi 136-170hk. Men jag antar det bara är mjukvara som skiljer 170 och 176hk?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ingen aning om det passar eller ej, men TDI 170 och TDI 177 har olika vridmoment, TDI 170 = 350 Nm, TDI 177 = 380 Nm.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Jo det känner jag till, därav min undran om det skiljer annat än mjukvaran. Men det går nog lätt att ta reda på iof, bara det blir vardag igen.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Jag bytte själv på min, kostade väl 3000kr och en eftermiddag...
    Har trott att mitt svänghjul varit på gång, men nu är sommarhjulen på och bilen känns bra utan vibrationer eller oljud, peppar, peppar...

    Trots det någon fråga om hur du gjorde (har själv bytt svänghjul på V50 2.0D några gånger och det är ett ganska drygt jobb kan jag tycka, mycket som skall väck och mycket som skall tillbaka plus följande injusteringar på framvagn mm).

    Hade du lyft, eller bytte du på "marken" (garageuppfart/eget garage)?

    Hur tog du ner växellådan, vxl-låde-lyft/rigg, eller som jag gjorde med min tidigare Volvo (säkrade med spännband så att jag kunde sänka och höja någorlunda kontrollerat)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Fick offert från min lokala verkstad i dag på byte av dmf. 17893kr landade det på. Arbetskostnad 9500kr + dmf ca 8300kr. Känns lite surt att en bil som är välskött och servad enligt konstens alla regler sedan ny inte ens klarar rulla knappt 16 000 mil utan sådana här typer av problem...

  12. #12
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kollat maskinskadevillkoren i försäkringen? Kanske räcker med en självrisk?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    Yes, bilen har passerat gränsen för maskinskada med 989mil.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, det är väldigt enkelt, plockade bara bort ena drivaxeln, då finns det plats att lägga lådan till sidan och komma åt att byta svänghjulet.
    Jag gjorde det på parkeringen utanför huset...

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    J.Nyström
    Ort
    Boden
    Inlägg
    16
    På vilken bilmodell gjorde du det? Känns orimligt att verkstaden debiterar 9500kr i bara arbetskostnad om det inte är speciellt avancerat?

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Skulle säg att din offert är helt rimlig och att ett byte "by the book" som verkstaden måste förhålla sig ligger på dessa priser (eller högre).

    Du skulle kunna komma undan någon billigare om du själv sköter inköpet av svänghjul, men då tar du även en liten risk att du får fel svänghjul och att verkstaden inte tar fullt ansvara om något skulle gå fel.

    Är du äventyrligt (och praktiskt) lagd samt har gott om tid över så gör du som Mex165, läser på, kollar youtube med mera och byter på uppfarten. Om svänghjulet är rimligt lätt att få av så kan det gå, behöver man gå på med vinkelslipen för att få av det så kanske det det inte ger tillräcklig plats att vinkla ut det??

    Ang. ålder/slitage så har det inte riktigt med din skötsel av bilen att göra, det är mer lite slump. Det kan gå sönder på olika sätt.
    - Fjädrarna kan ta "slut", ge glapp
    - Lagringen kan ta slut
    - Fettet kan ta slut.

    Enligt die autodoktoren på youtube-klippet nedan så är en förväntad livslängd på en dmf cirka 18.000mil (kommer ej ihåg exakt vad de säger och hittade det inte på klippet just nu, men runt 18.000 mil). Dvs. håller det mer än så, så har man egentligen lite tur (alternativt kör omkring med ett dmf som är slut, men som inte ger de typiska symptomen av tomgångs-klapper).

    https://www.youtube.com/watch?v=hNAglh4irBc

    Vill man komma undan risken av dmf-haveri så är väl det bästa alternativet egentligen att undvika manuella och automater av dubbel-kopplingstyp.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ventohuans avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Håkan Persson
    Medlemsnr
    4633
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    388
    Jag står oxå inför ett byte på min Alltrack.
    Fått pris på 18000kr hos lokala VW verkstaden.
    Men funderar på ett kopplingsbyte samtidigt när allt ändå e nere. Så då blir de ca 6000kr till. Min har rullat strax över 21500mil.
    Typ2 Husbuss -74 Vento Vr6 -92
    Passat Alltrack -12

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Enligt die autodoktoren på youtube-klippet nedan så är en förväntad livslängd på en dmf cirka 18.000mil (kommer ej ihåg exakt vad de säger och hittade det inte på klippet just nu, men runt 18.000 mil). Dvs. håller det mer än så, så har man egentligen lite tur (alternativt kör omkring med ett dmf som är slut, men som inte ger de typiska symptomen av tomgångs-klapper). https://www.youtube.com/watch?v=hNAglh4irBc
    Die Autodoktoren är riktigt bra tycker jag Härlig underhållning!

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-04-11, 15:46
  2. Byta lampor bak på Passat Alltrack 2016
    Av liexpressway i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-19, 09:13
  3. Ledramp på Alltrack -13?
    Av Norqen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-10-01, 19:41
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-08, 19:42
  5. Byta ut dubbelmasse svänghjul
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin