Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7

    Oljebyte Passat GTS -16

    Hej, som rubriken lyder så handlar det om ett oljebyte på en Passat GTS 2016 årsmodell (2.0 BiTurbo)

    Köpte bilen för cirka 2 månader sedan och enligt elektronisk servicebok så är den servad enligt plan på 3k intervaller (vilket jag tycker är alldeles för långt)

    Så min tanke från och med nu är att jag skall göra ett extra oljebyte mellan intervallerna dvs 1500 mil efter varje "större" service..

    Men eftersom jag aldrig ägt en bil med denna motor (BiTurbo) och jag har snappat upp att dom ändrat position på oljefilter från tidigare 2.0 tdi (170hk) osv så försökte jag söka på nätet efter någon video på när någon gör ett oljebyte på en GTS.. men hittills utan resultat... vilket lämnat mig helt förbluffad då det vanligtvis finns hur många videos som helst på DIY oljebyten... och borde finnas på en så vanlig bil som en Passat GTS imo.

    Så jag måste ju fråga iaf, är det helt basic?

    motorn till medeltemp, bort med plasten under motorn, töm olja, bort med filter, rensa ur filterkoppen från metallflisor och liknande då sånt kan (med den nya positionen av oljefilter lagras i botten av koppen?), i med nytt filter, på med nya packningar, i med olja, dra runt motorn några sekunder, toppa upp med olja, på med plasten igen och så är det klart?

    Tacksam för svar.

    MVH Kim Gällros

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du sökt på GTS så kan det vara en anledning. GTS är ett svenskt påhitt. Versionen heter TDI 240.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    På auktoriserad verkstad byter man alltid pluggen. Tror du har den med förmonterad packning.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    På auktoriserad verkstad byter man alltid pluggen. Tror du har den med förmonterad packning.

    Det brukar jag också göra, finns att köpa på många ställen men jag brukar köpa olja, filter osv från "AHW" och här är länken till pluggen på deras sida:
    https://shop.ahw-shop.de/oelablasssc...chtring?c=6715

  5. #5
    GTI-nissen
    Gäst
    Om man inte har plasttråg, då är det en annan plugg.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7
    Tacksam för alla svar!
    Känner mig iaf lite säkrare nu att det inte kommer dyka upp några större överraskningar! ☺️

    Glad påsk på er alla! ��

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    Richard
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    7
    Hej Kim!
    Har du lust att redogöra för en novis med samma funderingar som du hade förut, hur du gick tillväga? Körde du Castrol longlife, vilket filter, och vilken plugg? Min har gått ca 1500 sedan föregående service, och jag har för avsikt att själv byta oljan.

    Mvh
    Richard

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Riddlersv Visa inlägg
    Hej Kim!
    Har du lust att redogöra för en novis med samma funderingar som du hade förut, hur du gick tillväga? Körde du Castrol longlife, vilket filter, och vilken plugg? Min har gått ca 1500 sedan föregående service, och jag har för avsikt att själv byta oljan.

    Mvh
    Richard
    Köp oljeplugg och oljefilter hos din VAG-handlare så får du garanterat rätt, sen har du ju artikelnumren på kvittot om du vill beställa på nätet i fortsättningen.
    Knappa in ditt registreringsnummer här så får du reda på vilken Castololja du ska ha, beställ gärna från någon sida på nätet från Tyskland, cirka 1/3 av priset mot här hemma. https://applications.castrol.com/oil...168.1523191307

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7
    Hej Rickard!

    Ursäkta för väldigt sent svar, men det kanske kan hjälpa någon i framtiden som söker efter något liknande.

    Det va egentligen inte några konstigheter, jag köper allting mitt på Oljemagasinet.se då oljan är hälften av priset på tex Mekonomen...

    jag skriver in regnr och köper:

    -den rekommenderade Castrol longlife oljan (motorn ska ha 4,9L vid ett oljebyte så jag köper alltid 5L och det räcker gott och väl)
    -original Mahle filter
    -oljeplugg
    -kupéfilter (ska också bytas antingen efter 12 månader eller 1500 mil vilket som nu inträffar först)

    Allting går på ungefär 1100 och sammanlagt så sparar jag runt 1400kr varje gång då verkstaden ska ha cirka 2500kr för ett vanligt oljebyte, samt att jag får pilla lite själv på min egen bil. ☺️

    saker att tänka på när du byter oljan på denna motor är:

    1. Få bort kablarna som för någon konstig anledning ligger dragna precis under oljefiltret.

    En smart lösning på detta är att dra ur kontakten precis under filtret och att sedan lossa kabeln från fästet den sitter fast i... följer du sedan kablarna mot förarsidan så ligger dom i en kabelhållare som man lätt kan lyfta ur, vilket sedan möjliggör att man kan lyfta upp kabeln och lägga den ovanpå kylarfläkten i fram så slipper man den helt under tiden man ska bråka med att skruva bort filterkoppen.. detta brukar vara en ganska irriterande sak att hålla på med annars och olja brukar rinna och kalla mer kablarna.

    2. Efter att du tömt tråget på olja (och fått bort den jobbiga kabeln) så kan du även lossa den lilla skruven i mitten på oljefilterkoppen för en mera kontrollerad tömning före du ska skruva bort filtret från motorn så slipper man få händerna fulla av rinnande olja.

    3. Byt även oljeplugg för att slippa tänka på onödigt läckage.

    Förutom detta så va det bara som vilket oljebyte som helst ��

    För att sedan resetta serviceräknaren (på en digital active display) så ska man hålla in milresetknappen (ovanför ratten) samtidigt som du sätter igång tändningen på bilen. (starta inte bilen) Efter en liten stund så kommer bilen fråga om du vill resetta servicemätaren och då kan man släppa knappen, klicka på den en gång till för att sedan bekräfta detta och voilà, sen är man klar! ����

    Att göra ett extra byte mellan dom långa longlife-intervallerna ger iaf mig lite sinnesro då jag vet hur beroende jag är att bilen alltid ska starta på morgonen, tror också att jag kommer få tillbaka det lilla jag lägger ut på några extra oljebyten i livslängd på motorn i det långa loppet... Min bil är min ögonsten och jag vill att den ska vara i det absoluta toppskick som jag kan hålla den i. ��

    jag lämnar dock alltid in bilen till min verkstad varje 3k mil för att få stämpel i boken samt byte av diverse filter, vätskor och även dsgolja (varje 6k mil)

    Hoppas detta kommer hjälpa någon framöver!

    Med vänlig hälsning, Kim. ��✌��
    Senast redigerad av KimZen den 2020-02-26 klockan 20:19.

Liknande ämnen

  1. Solfilm passat - 16
    Av RiffBoX i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-04, 23:51
  2. Recension Passat Alltrack GTS
    Av superfet i forum VW-forum
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 14:56
  3. Sänkning av Passat B8 GTS 4m
    Av joagro i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-13, 11:17
  4. Passat GTS 240 Kcr Box
    Av hassaninho84 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 14:42
  5. Erfarenheter av Passat GTS
    Av Passat-GTS i forum VW-forum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 19:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin