Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Samuel Larsson
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    3

    Läckage spolarvätska tak/d-stolpe passat alltrack 2014

    Har fått läckage på ledningen bak till bakluckan, det läcker lite spolarvätska längst bak i taket/d stolpen.

    hade inne bilen på service och då påpeka dom detta, då vi aldrig använder bakspolaren...
    och dom sa att detta var ett vanligt fel.

    Någon som har någon bra Guide på hur man byter denna ledning. Eller framför allt hur man kommer klär av inredningen på bakre stolpen så man kan se ledningen, och byta kabelhärvan, alternativt byta vara spolarslangen😉

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Denna fråga har varit uppe förr, och ja har förklarat i tidigare trådar hur man ska göra. Man kan inte byta slangen löst utan man får byta komplett kabelhärva höger bak. Kostnad ca 1200kr för kabelhärvan, brukar även medföra att man får byta div stift i kontakten som du ansluter kabelhärvan i emot bilen. De är ingenting ja rekommenderar för "hemmafixaren". Lämna in och få de åtgärdat ordentligt istället. Har du otur och inte lagar de (oavsett om du inte använder spolningen bak, så brukar de ändå ta sig ut spolarvätska när man använder den främre spolningen. De bygger tryck i systemet) varpå de läcker ut och har man otur tar med sig backkamera styrdonet, låskistan i bakluckan m.m. har ja varit med om!

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Denna fråga har varit uppe förr, och ja har förklarat i tidigare trådar hur man ska göra. Man kan inte byta slangen löst utan man får byta komplett kabelhärva höger bak. Kostnad ca 1200kr för kabelhärvan, brukar även medföra att man får byta div stift i kontakten som du ansluter kabelhärvan i emot bilen. De är ingenting ja rekommenderar för "hemmafixaren". Lämna in och få de åtgärdat ordentligt istället. Har du otur och inte lagar de (oavsett om du inte använder spolningen bak, så brukar de ändå ta sig ut spolarvätska när man använder den främre spolningen. De bygger tryck i systemet) varpå de läcker ut och har man otur tar med sig backkamera styrdonet, låskistan i bakluckan m.m. har ja varit med om!
    Kan man inte "strypa" eller plugga slangen som går till bakrutan?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Samuel Larsson
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    3
    Så det finns en bra guide, hittar inte den...

    Jag är med inne på att strypa den längre fram, betalar inte nästa 10 000 för att få lite spolarvätska bak som vi aldrig använder.

    Men tänkte mer på tips och trix för att montera ner klädsel och komma åt härvan om det finns.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8
    Är det någon av herrarna här som har åtgärdat detta på sin bil?
    Försöker bli klok på hur jag ska göra, om jag ska skarva på en ny slang och försöka få ut genom bälgen eller om man skall köpa en repsats eller stam och byta ut hela paketet.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Patrik Jonsson
    Ort
    HAMMARSTRAND
    Inlägg
    6
    Hej, nu har jag råkat ut för det här och har sökt men jag har inte hittat så mycket på forumet tycker jag. Vad är det som händer, spricker slangen eller går det isär i någon skarv/Koppling ? Ska försöka mig på ett byte av den här härvan nästa helg kanske men gruvar mig lite, inredning och plastclipp har ju en tendens att gå sönder när man ska ha bort dom.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Patrik Jonsson
    Ort
    HAMMARSTRAND
    Inlägg
    6
    Hej, nu har jag rivit ner höger baksida invändigt och beställer en stam imorgon, stammen borde var ca 2 meter ser det ut som. Gick ganska bra, dock mycket clipps som man tror att dom går sönder hela tiden men det gick bra, fick ta i ganska hårt för att få bort vissa av panelerna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej, jag köper en ny stam och sätter dit, känns vanskligt att skarva eller laga där brottet är som är vid övergången till luckan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    Är det någon av herrarna här som har åtgärdat detta på sin bil?
    Försöker bli klok på hur jag ska göra, om jag ska skarva på en ny slang och försöka få ut genom bälgen eller om man skall köpa en repsats eller stam och byta ut hela paketet.

    Hej, jag köper en ny stam och sätter dit, känns vanskligt att skarva eller laga där brottet är som är vid övergången till luckan.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Patrik Jonsson
    Ort
    HAMMARSTRAND
    Inlägg
    6
    Hej, jag köper en ny stam och sätter dit, känns vanskligt att skarva eller laga där brottet är som är vid övergången till luckan.




    - - - Uppdaterad - - -

    Hhmm, märkligt forum, allt jag svarar på hamnar i ny post ?!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Går inte att skarva där den sitter för stunden heller, allt är lixom inkapslat och går sönder när man tar isär det. Har väl nu bytt ett 30-tal såna här kablage säkert och även på båda mina egna passater jag haft. De räcker inte med att bara byta kablaget, du bör byta ut den blåa kontakten samt stiften på kabelhärvan i bilen (som sitter ihop med kablaget du byter ut).
    Detta pga de blir väldigt mkt erg i kontakten när de läcker spolarvätska.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Men klart de går att skarva slangen, den sitter skarvad bakom plasten över höger hjulhus bak. Inne i kupen! Så man får riva loss hela insidan i bagageutrymmet. De sista bilarna jag bytt på jobbet har haft massa roliga felminnen på draget bland annat, varnade för att man hade släp till kopplat fast man inte hade det osv. Ngn fick inte ut draget alls, ngn hade fått ut draget men de gick inte att fälla in osv.. Byt detta i tid så slipper ni tråkiga följdfel som kan bli DYRT!

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Tobias Almström
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Går inte att skarva där den sitter för stunden heller, allt är lixom inkapslat och går sönder när man tar isär det. Har väl nu bytt ett 30-tal såna här kablage säkert och även på båda mina egna passater jag haft. De räcker inte med att bara byta kablaget, du bör byta ut den blåa kontakten samt stiften på kabelhärvan i bilen (som sitter ihop med kablaget du byter ut).
    Detta pga de blir väldigt mkt erg i kontakten när de läcker spolarvätska.
    Vart får man tag i en ny blå kontakt?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Tobal Visa inlägg
    Vart får man tag i en ny blå kontakt?
    Ja hmmm, vänta vem är de som säljer original delar till våra vw bilar? Svar: Din närmaste VAG återförsäljare, du behöver även köpa de stift som är i kontakten samt skarvar med lim i så att skarvarna blir täta och får bra kontakt. Brukar i snitt vara 6-8 kablar i den blå kontakten beroende på vilken utrustning du har i bilen.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11

    Läckage spolarvätska tak/d-stolpe passat alltrack 2014

    Citat Ursprungligen postat av Tobal Visa inlägg
    Vart får man tag i en ny blå kontakt?
    Om du är OK på att löda så går även det. Jag klippte av de kablar för de där pinsen i kontakten var sönder, som någon innan skrev så är det tajt draget så jag var tvungen att använda skarvsladd mellan och lödde ihop. Funkade finfint. Var dock noga på att hålla koll på vilken kabel du klipper så du får ihop den med rätt kabel på andra sidan kontakten igen

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Finns ju färdiga skarvkablar med nya stift att köpa så räcker de ju isf med en löd skarv och krympslang med lim i över skarven..

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-04-12, 10:39
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 15:54
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-12-03, 22:05
  4. Passat Alltrack -2014 Stänkskydd
    Av bjalle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-16, 11:56
  5. Mätarhållare A-stolpe Passat 3BG?
    Av olleson84 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin