Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13

    Problem med handbromsen på Sharan 2015

    Jag har fått ett problem med handbromsen på min Sharan 2015. Autofunktionen fungerar som den ska, men man kan inte lägga ur handbromsen manuellt. Lampan lyser som den ska (d.v.s. när handbromsen är i). Auto-hold-knappen verkar inte lysa alls men är konstant på (vilket är bra eftersom man inte kan lägga ur handbromsen manuellt :-D)

    Är detta ett vanligt fel? Jag är ganska händig men har inte meckat med bilar egentligen alls - sugen på att ge mig på det dock. Är det en bra eller dålig idé? Om bra: var kan man hitta en servicemanual?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Du vet att man måste hålla foten på bromspedalen om man skall lägga ur parkeringsbromsen manuellt ?
    Annars är avläsning av felcoder för systemet första åtgärd, med lämplig diagnos utrustning.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    Du vet att man måste hålla foten på bromspedalen om man skall lägga ur parkeringsbromsen manuellt ?
    Jo, jag har haft bilen i snart fyra år :-)

    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    Annars är avläsning av felcoder för systemet första åtgärd, med lämplig diagnos utrustning.
    Jag har precis beställt en ODB-felkodsläsare. Väntar på vad den säger då...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Nu har jag läst av och inte hittat några felkoder. Läsaren (en ELM327) hittade två ECU:er - en för motorn och en för växellådan. Känns inte riktigt som att handbromsen (eller kurvljuset som också bråkar) hör riktigt dit. Finns det fler ECU:er? Har jag fel läsare för att kunna se alla felkoder?

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är inte säkert en enkel OBD-läsare klarar av dom ev. felkoderna. OBD stöder mest motorrelaterade koder. Kolla med någon som har VCDS istället.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det är inte säkert en enkel OBD-läsare klarar av dom ev. felkoderna. OBD stöder mest motorrelaterade koder. Kolla med någon som har VCDS istället.
    OK, ja - det blev ju en lite annan prislapp där. Kan man åka till en verkstad och bara göra VCDS-diagnos, eller finns det någon här på forumet som gör det?

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Ja de flesta verkstäder har någon form av diagnos utrustning, kanske inte just VCDS. Det är bara att fråga aktuell verkstad om dom har möjlighet att avläsa felcoder på parkeringsbromsen på din bil.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det finns många här som har VCDS också och gärna hjälper till. Om Fullersta är Huddinge som jag får det till när jag söker, så är det tyvärr helt fel landsände för mig. Men det finns folk med VCDS runt Sthlm också. Skriv en fråga i lokaldelen för Stockholm.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det finns många här som har VCDS också och gärna hjälper till. Om Fullersta är Huddinge som jag får det till när jag söker, så är det tyvärr helt fel landsände för mig. Men det finns folk med VCDS runt Sthlm också. Skriv en fråga i lokaldelen för Stockholm.
    Ja, Fullersta såsom i Huddinge. Men jag tror att jag just hittat att en av mina kunder (!) har VCDS (och nej, jag jobbar inte med bilar :-))

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Jag är i Enskede och har Obdeleven. Läser gärna dina felkoder, gratis så klart��

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Jag är i Enskede och har Obdeleven. Läser gärna dina felkoder, gratis så klart��
    Oj, tack! Jag kanske faktiskt hör av mig, hoppas du inte ångrar dig :-)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av osiris Visa inlägg
    Oj, tack! Jag kanske faktiskt hör av mig, hoppas du inte ångrar dig :-)
    Nix. Ångrar mej inte. Finns hemma mest hela påsken om du inte fixat problemet ännu.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Tim
    Ort
    Jönköpings Län
    Inlägg
    8
    Hur känns det när du trycker ner knappen för att släppa handbromsen? Kanske låter konstigt men har varit med om ett flertal gånger att lite skräp eller tom damm byggt upp under knappen och hindrar att knappen trycks ner tillräckligt för att registrera att handbromsen ska släppas. Lättast hade antingen varit att använda "Luft på burk" och spraya under knappen eller använda lite lätt tryckluft

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Timpp Visa inlägg
    Hur känns det när du trycker ner knappen för att släppa handbromsen? Kanske låter konstigt men har varit med om ett flertal gånger att lite skräp eller tom damm byggt upp under knappen och hindrar att knappen trycks ner tillräckligt för att registrera att handbromsen ska släppas. Lättast hade antingen varit att använda "Luft på burk" och spraya under knappen eller använda lite lätt tryckluft
    Det knäppa är att den går att lägga i manuellt, inte att lägga ur. Dioden på knappen lyser också som den ska. Men jag tänkte att jag skulle ta isär den och titta... Tryckluft har jag, världens bästa grej! :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Kurvljuset är för övrigt fixat. Bilen var inne på service och det var bara en glödlampa som var trasig. Det skulle de ha 2800:- för utan att fråga mig i förväg, de drog av hela arbetskostnaden till slut. Men handbromsen är kvar att fixa...

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Timpp Visa inlägg
    Hur känns det när du trycker ner knappen för att släppa handbromsen? Kanske låter konstigt men har varit med om ett flertal gånger att lite skräp eller tom damm byggt upp under knappen och hindrar att knappen trycks ner tillräckligt för att registrera att handbromsen ska släppas. Lättast hade antingen varit att använda "Luft på burk" och spraya under knappen eller använda lite lätt tryckluft
    Vilken hjälte du är, skräp var allt det var! Fungerar helt som den ska efter lite rengöring!

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Tim
    Ort
    Jönköpings Län
    Inlägg
    8
    Lätt hänt! En Sharan brukar inte ägas av nån som alltid vill ha en fin o ren inredning. Glad att det var ett "Easy fix"

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Timpp Visa inlägg
    Lätt hänt! En Sharan brukar inte ägas av nån som alltid vill ha en fin o ren inredning. Glad att det var ett "Easy fix"
    Vadå, brukar de ha barn och sånt eller? Insåg när de hissade upp bilen på VW att den är finare under än inuti...

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Tim
    Ort
    Jönköpings Län
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av osiris Visa inlägg
    Vadå, brukar de ha barn och sånt eller? Insåg när de hissade upp bilen på VW att den är finare under än inuti...
    Ja nästan alla Sharaner som jag tar in på service etc brukar ofta ha en eller fler barnstolar i Hahah

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 20:22
  2. Sharan 2018 med DSG problem
    Av Matgru i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-30, 14:01
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-12, 21:28
  4. Spänna handbromsen på Passat -03a
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 14:29
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 21:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin