Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    8

    Passat 1.8T - koder för lean + sekundärluftsystemet: löst!

    Jag köpte en begagnad Passat -04 1.8T av en familjemedlem för någon månad sedan. Jag visste att det fanns några felkoder, och hade tom varit inblandad i felsökning av dem tidigare, men köpte ändå bilen eftersom jag var rätt säker på att jag skulle kunna fixa dem. Det var två koder:

    16795 - Secondary Air Injection System
    P0411 - 35-00 - Incorrect Flow Detected
    17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
    P1136 - 35-00 - System too Lean

    Efter strukturerad och grundlig felsökning (via tid + pengar för vissa nya delar) visade sig i slutändan att felen berodde på två något annorlunda anledningar:

    - Felaktig luftmassemätare (visserligen ny, men de hade satt i modellen som passar till 1.8T fram tom 2001). Bilen gick kanonbra även med den här, men den skapade en lean-situation som efter ett antal dagar triggade check-engine-lampan. Trim-värdena (via VCDS) indikerade en vakuumläcka, men den fanns alltså inte och var bara symptomet på att fel (modell) på LMM var installerad.
    - Omkastade kontakter mellan solenoidventilen (N112) för kombiventilen (som öppnar för luften från sekundärluftpumpen) och N249, solenoidventilen som styr DV (diverter valve) som sitter strax efter turbon. Någon har varit slarvig vid återmontering och inte insett att kontaktdonen är likadana och därmed passar fint även omkastade. Detta var lurigt att hitta eftersom det bland annat kom in vatten i luftpumpen. Det är ett klassiskt symptom för att kombiventilen inte håller tätt och därmed tar in kondensvatten från avgaserna, så den var med i listan över delar som byttes. Även den gamla funkade dock fint. Felet var inte att den inte höll tätt, utan att kombiventilen öppnades helt ur synk med sekundärluftpumpen eftersom den styrdes av fel kabel.

    Jag ville skriva det för att göra lösningen sökbar samt påminna om vilka märkliga fel som finnas i en begagnad bil.
    Senast redigerad av msven den 2019-04-05 klockan 20:19.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jättebra att du skriver och berättar så att andra kan hitta det om man får liknande problem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-07, 22:50
  2. Sekundärluftsystemet... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 00:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 01:55
  4. Co-halt för hög, G60. Problemet löst!
    Av Conny i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 04:00
  5. System too Lean (Felkoder)
    Av rogge i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin