Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Film: Nytt år Nya Hjul igen. Denna gång de nya Dotz 2019 Misano :)

    Dessa från Ocl Brorssons och däck som jag kör denna gång är Hakka Black 2

    Måste säga att de är de tystaste och skönaste däcken jag haft. Har haft Bridgestone, Conti Sprtcontact 6 och GY Assymetric F1 som skulle vara så tysta...not

    Så kolla hur en glad amatör monterar

    https://youtu.be/H_qXfLeKf1E

  2. #2
    Webmaster crees avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus Eriksson
    Medlemsnr
    4932
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Trodde inte det fanns någon så petig som jag, men du vinner Men du missade ändå en detalj vid moteringen. momentnyckeln
    Volkswagen Club Sweden
    2021 Cupra Leon

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Man får dra på känsla.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Snyggt jobbat! Ett tips till alla hjul-skiftare är att skaffa ett ledhandtag med en lämplig kort krafthylsa. Själv har jag ett ledhandtag som liknar detta: https://www.jula.se/catalog/verktyg-...andtag-180248/ , jag köpte dock mitt på Biltema men de har inte kvar exakt samma utan bara varianter med gummihandtag.

    Finessen med ledhandtaget är att när man behöver kraft vinklar man det 90 grader och kan i värsta fall ställa sig och hoppa med all sin tyngd på handtaget om någon illvillig verkstad dragit bultarna hårt utan att smörja gängorna. När man vill skruva lite fortare vinklar man ut handtaget och använder det ungefär som en vanlig skruvmejsel. Detta ledhandtag har jag också ständigt i bagaget i stället för ett fälgkors, det tar mindre plats än ett fälgkors och är smidigare att jobba med.

    Till ledhandtaget använder jag som sagt kort hylsa men till momentnyckeln går det åt en lång hylsa. Men det där med momentnyckel är kanske ändå överkurs för de flesta, jag har fått den vanan då jag har några bilar med ömtåliga hjulmuttrar av aluminium.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av cree Visa inlägg
    Trodde inte det fanns någon så petig som jag, men du vinner Men du missade ändå en detalj vid moteringen. momentnyckeln
    Haha, jasså....Har du sett denna?, vad jag gjorde innan jag monterade hjulen. Jo jag tog av vinterdäcken, tvättade hjulhus mm, coatade bromsok. Sen på med vinterdäcken igen ...Jo jag är lite knäpp..


    Sen nån dag senare av med allti gen och byta av hjul

    Sen absolut ska man köra med momentnyckel. Har testat det så har lite koll på vad 100Nm är när jag drar på känsla...Men som sagt ska inhadlas för det är coolt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Man får dra på känsla.
    Ja men coolare med momentnyckel.. ...Men som sagt jag har 100Nm i armen

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Snyggt jobbat! Ett tips till alla hjul-skiftare är att skaffa ett ledhandtag med en lämplig kort krafthylsa. Själv har jag ett ledhandtag som liknar detta: https://www.jula.se/catalog/verktyg-...andtag-180248/ , jag köpte dock mitt på Biltema men de har inte kvar exakt samma utan bara varianter med gummihandtag.

    Finessen med ledhandtaget är att när man behöver kraft vinklar man det 90 grader och kan i värsta fall ställa sig och hoppa med all sin tyngd på handtaget om någon illvillig verkstad dragit bultarna hårt utan att smörja gängorna. När man vill skruva lite fortare vinklar man ut handtaget och använder det ungefär som en vanlig skruvmejsel. Detta ledhandtag har jag också ständigt i bagaget i stället för ett fälgkors, det tar mindre plats än ett fälgkors och är smidigare att jobba med.

    Till ledhandtaget använder jag som sagt kort hylsa men till momentnyckeln går det åt en lång hylsa. Men det där med momentnyckel är kanske ändå överkurs för de flesta, jag har fått den vanan då jag har några bilar med ömtåliga hjulmuttrar av aluminium.

    m v h Henrik
    Tack tack!. Ja så sant det där var ju smart!. Du ser att jag kör med hylsan lös i handen, för jag vill inte riskera att skada något..
    Men en sådan måste jag ju testa oxå!

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Gillar att du använder GoPro:n som pallbock..

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Gillar att du använder GoPro:n som pallbock..
    Haha, ja var lätt stressad när jag gjorde denna. Så tänkte när jag ställde dit Gopron, kom F-n ihåg att ta bort den när du ska sänka bilen..annars blir den mos ..Som tur har jag 3st sådana..

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Snyggt att din bil fått agera fotomodell! När jag såg din tvätt-video i den andra tråden tänkte jag att de där fälgarna behöver ju inte tvättas än... Men nu förstår jag att de skulle göras extra fina inför foto-sessionen.

    m v h Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Snyggt att din bil fått agera fotomodell! När jag såg din tvätt-video i den andra tråden tänkte jag att de där fälgarna behöver ju inte tvättas än... Men nu förstår jag att de skulle göras extra fina inför foto-sessionen.

    m v h Henrik
    Haha, tack!. Ja min bil behöver nog aldrig tvättas . Har som sagt en "biltvätt" kanal på Instagram, så min bil blir utsatt för mkt.

    Ja det är jag som tagit bilderna på bilen och gjort loggorna, så är rätt nöjd att de dög till OCL snygga hemsida..

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Vad väger fälgarna?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Vad väger fälgarna?
    10,3 , vilket är helt ok med tanke på priset tycker jag!

  13. #13
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Okej, gillade dessa men jagar lättare fälgar.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Okej, gillade dessa men jagar lättare fälgar.
    Gå ner på 18", så blir det lättare. Säkert halva priset mot om du ska lättare fälgar från OZ eller liknande...

    Jag kör med 17" och R-däck!, det är lätt när man behöver lätta däck på banan

  15. #15
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kluven till om 17" verkligen går på så jag kör bara 18". Motorsport-fälgarna säljs tyvärr inte längre. De låg på ca 7 kg.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Kluven till om 17" verkligen går på så jag kör bara 18". Motorsport-fälgarna säljs tyvärr inte längre. De låg på ca 7 kg.
    Man får ta bort hjulvikterna ....Nejdå det är flera mm tillgodo..

    Ja 7kg är galet bra!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-02-17, 22:06
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-02-03, 21:10
  3. God hjul och gott nytt vw år
    Av Haugeman i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-12-31, 14:15
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin