Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47

    Koda om Tiguan Allspace?

    Jag har en Allspace med elektrisk bagagelucka. Tyvärr går det bara att öppna luckan med fjärrkontrollen, men inte stänga med fjärrkontrollen. För att stänga måste man använda knappen på luckan. Kass då man har händerna fulla med väskor.

    Även låser sig bilen automatiskt efter 30 sekunder när man öppnar med fjärrkontrollen, om man inte öppnar någon dörr. Detta är det största problemet då andra skall lasts in saker i bilen och man får hålla på och öppna.

    Jag var inne på service nyss och bad VW att kika på detta.

    De menar att inte inte kan/vill ändra något, lite luddigt. Men en tekniker där sa att "kanske någon annan kan fixa det om du kollar". Så det kollar jag här nu!


    Jag har hört att man kan köpa en kabel. Vet någon om det går och var att köpa en kabel som man kopplar in till sin bärbara PC som man kan får upp koderna på och justera själv? Utan att det kostar en förmögenhet. Tackar på förhand!

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag kan tänka mig att det är en säkerhetsdetalj med luckan. Om du använder knappen på luckan så är du på plats vid luckan när den stänger och det är mindre risk för klämskador. Vid öppning är det inte lika stor klämrisk.

    30 sekunder borde väl inte vara ett problem om andra håller på att lasta i/ur bilen. Då är ju dörrar redan öppnade och den ska inte låsa.

    Det kanske går att fixa med VCDS. Men det är inte speciellt billiga grejor. Du kan alltid kolla här i lämplig lokaldel om det är någon med VCDS som kan hjälpa dig. Läs på lite om VCDS och vad man kan göra med den.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att det är en säkerhetsdetalj med luckan. Om du använder knappen på luckan så är du på plats vid luckan när den stänger och det är mindre risk för klämskador. Vid öppning är det inte lika stor klämrisk.

    30 sekunder borde väl inte vara ett problem om andra håller på att lasta i/ur bilen. Då är ju dörrar redan öppnade och den ska inte låsa.

    Det kanske går att fixa med VCDS. Men det är inte speciellt billiga grejor. Du kan alltid kolla här i lämplig lokaldel om det är någon med VCDS som kan hjälpa dig. Läs på lite om VCDS och vad man kan göra med den.

    ok. tack
    På andra bilar tex. Passat går det att både öppna och stänga med fjärrkontrollen. När man stänger min bil med knappen på luckan stoppar luckan direkt och går tillbaka lite om något bagage sticker ut. Så det är ingen säkerhetsrisk.

    Om man öppnar med fjärrkontrollen låser sig dörrarna efter 30 sekunder och hinner ibland de inte öppna innan dess låses bilen. Problemet är att jag inte ser bilen när jag öppnar den och har inte koll på när de är där.


    Tack om någon vet om VCDS. Går det att ordna på något sätt med en sladd till datorn? och något program som inte kostar fläsk?

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Såg i en review av Tiguan på Youtube att bakluckans klämskydd var i det närmaste obefintligt, luckan kämpade på i full kraft, fast han satte armarna emellan. Kan det vara därför som någon sa ovan, en säkerhetsdetalj för att vara på plats när luckan stängs?

    Har inte fått bilen än, men detta skulle jag med vilja ändra på. Klart man vill stänga luckan med fjärren.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Kolla med: https://www.eftermontering.se/ . Vissa saker kan man koda själv med OBDeleven https://obdeleven.com/en/
    Min Passat B8 2015 sedan, är likadan som din Tiguan, kan bara stänga med luckans knapp. På min går det enligt "eftermontering" inte att ändra, ska visst gå att ändra till fjärrknappen på Passat B7.
    Min lucka vänder väldigt lätt om något är i vägen.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Har den vanliga Tiguanen och där kan jag både öppna och stänga med fjärren, krävs inte heller mycket motstånd för att luckan skall stanna om något är i vägen.
    Kan även öppna och stänga från knappen i förardörren.

    Så antingen är det något dom ändrat nyligen eller så är det något fel, hade själv problem med öppning och stängning av bagageluckan när jag hämtade min och det berodde på en kabel som lossnat bakom en panel i bagaget.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Måste ju vara någon anledning till att man tagit bort den funktionen?
    I min Tiguan 2017 kan jag öppna/stänga på knappen i dörren, knappen på bakluckan och även fjärren.
    Funktionen i fjärren är suverän och används alltid till att stänga med.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Den är bara borta på Allspace. P.g.a. den tredje raden så har dom tagit bort funktionen så att ingens huvud eller annan kroppsdel kommer i kontakt med luckan när tredje raden används. Baggageluckan måste stängas med uppsikt över bilen.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av jeremyswe Visa inlägg
    Den är bara borta på Allspace. P.g.a. den tredje raden så har dom tagit bort funktionen så att ingens huvud eller annan kroppsdel kommer i kontakt med luckan när tredje raden används. Baggageluckan måste stängas med uppsikt över bilen.
    ok. Fattar! Hatar att andra skall bestämma över hur jag vill hantera min bagagelucka, det borde vara min ensak och mitt ansvar. Som det är nu kan inte ett barn stänga bagageluckan, når inte upp.
    Skall när jag hinner ta en stor koll om det går att ändra tillbaka!


    Men ingen som vet hur man får bort Automatlåsningen efter 30 sekunder? Himla irriterande är det. Kan inte det vara mitt ansvar att ha koll på att bilen är låst eller ej? Varför skall någon finnig datanörd på VW bestämma det för mig?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    ok. Fattar! Hatar att andra skall bestämma över hur jag vill hantera min bagagelucka, det borde vara min ensak och mitt ansvar.
    Problemet är att Tiguan Allspace även säljs i USA, till skillnad mot vanliga Tiguan - och i USA fungerar inte "eget ansvar". Är kunden dum får du som biltillverkare betala. Sjukt, men så är det.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    ok. Fattar! Hatar att andra skall bestämma över hur jag vill hantera min bagagelucka, det borde vara min ensak och mitt ansvar. Som det är nu kan inte ett barn stänga bagageluckan, når inte upp.
    Skall när jag hinner ta en stor koll om det går att ändra tillbaka!


    Men ingen som vet hur man får bort Automatlåsningen efter 30 sekunder? Himla irriterande är det. Kan inte det vara mitt ansvar att ha koll på att bilen är låst eller ej? Varför skall någon finnig datanörd på VW bestämma det för mig?
    Det ska du kunna välja i infotainment.

  12. #12
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Tryck på CAR, sedan "Inställn." - "Öppna och stänga" och sedan enligt nedan

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Men ingen som vet hur man får bort Automatlåsningen efter 30 sekunder? Himla irriterande är det. Kan inte det vara mitt ansvar att ha koll på att bilen är låst eller ej? Varför skall någon finnig datanörd på VW bestämma det för mig?
    Tror inte att det går. Har aldrig snubblat över något sådant när man kodat i bilar.
    Har ju funnit på alla VW/Audi sen slutet av 90talet. är inte det en ganska bra funktion?
    Sällan man är så långt från bilen att man inte hinner öppna dörren på 30sec så man måste tycka på knappen igen.
    Då kan man ju skippa och låsa den i huvud taget.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Är inte det där att det låser när man börjar rulla över 15kmh? Är väl safe låsningen han vill ha bort.

  15. #15
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Är inte det där att det låser när man börjar rulla över 15kmh? Är väl safe låsningen han vill ha bort.
    Aha, jo, jag missförstod nog frågan. Att dem låser efter en stund utan öppnad dörr tror jag inte går att få bort.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Aha, jo, jag missförstod nog frågan. Att dem låser efter en stund utan öppnad dörr tror jag inte går att få bort.
    Då missförstod jag också.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    På min Tiguan, inte Allspace, fungerar det att låsa upp dörrarna och sedan öppna bakluckan, då låser dörrarna sig inte igen.

  18. #18
    GTI-nissen
    Gäst
    Jo, det är ju lite störande att dörrarna låser igen om man inte öppnat dem inom 30s men å andra sidan så har det hänt mig ett par gånger att upplåsningsknappen råkat tryckas in när nyckeln blivit klämd mot andra nycklar i fickan. Märker man inte detta så riskerar man att gå från den olåsta bilen.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Det retliga är ju när man skall tvätta bilen med högtryckstvätt och larmet går igång för att bilen bestämt sig för att låsa och larma. Det gäller att komma ihåg att inte bara larma av/låsa upp utan även öppna och stänga en dörr innan man börjar tvätta.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Tiguan Allspace tråden
    Av Joel P i forum VW-forum
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2019-03-31, 18:09
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-11-18, 11:50
  3. Ta bort grill tiguan allspace
    Av Fredda_00 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-28, 13:20
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 22:49
  5. Hur koda in RCD510 i VW Tiguan
    Av maccke i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin