Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27

    Byta säkerhetsbälten VW Polo GTI

    Kanske hur dumt som helst men har blivit lite sugen på att sätta i röda bälten fram på min svarta Polo GTI. Tror det skulle bli ett snyggt färgtillskott

    Frågan är bara om det är värt att göra detta och om ex VW kan byta åt mig eller hur går man tillväga?

    Om ni tycker det är helt idiotiskt så säg det så skiter jag i att byta

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Intressant fråga, hade gärna bytt färg själv

    Som jag förstår det är det nog i praktiken omöjligt att själv byta bara själva bandet. Bandet måste ju sys på plats och i själva mekanismen finns det bältesspännare som arbetar med nån form av sprängladdning.

    Däremot verkar det finnas firmor (utomlands) som tar emot hela bältpaket och byter bandet åt en. Frågan är väl bara hur besiktningen ser på detta, bältena är ju en viktig säkerhetsdetalj. Sen får ju bilen vara stående så länge bytet sker.

    Vore kul att höra från någon som gjort ett sådant byte!

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Det beror nog på vilken Polo det är frågan om. Såvitt jag vet är Polo 6n2 den enda generationen av Polo som funnits med röda bälten. Får man tag på en uppsättning såna (där bältessträckarna inte har löst ut) så borde det gå relativt enkelt att byta (förutsatt att man har en Polo 6n2 eller möjligtvis en 6n). Detta är inget som VW gör då det handlar om modifiering av en gammal bil, med delar som antagligen inte går att beställa nya längre. Man får göra bytet själv eller betala nån verkstad för att göra det.

    Det är fullt möjligt att det finns firmor som byter ut själva bandet i bältet, så att man få röda bälten i vilken bil som helst. Personligen är jag dock mycket skeptisk till att använda ett bältessystem som öppnats och modifierats.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Byta bromsvätska VW Polo 1.4 2011 (6R)
    Av polotröja i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-20, 10:27
  2. Problem byta säkerhetsbälte VW Polo 1.4
    Av vwpolo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 14:12
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:28
  4. VW Polo GTI 2015 vs VW Polo G40
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 23:50
  5. Byta växellåda VW Polo Fox 1.0 1993
    Av Sleeper i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin