Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46

    Tiguan, vilka dubbdäck är tystast på denna?

    Får snart hem en Tiguan. Funderar på vilka dubb man ska ha för att få så låg ljudnivå som möjligt trots dubbdäck?

    Vad är era erfarenheter?
    Senast redigerad av Vispen74 den 2019-03-30 klockan 23:36.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Får snart hem en Tiguan. Fumderar på vilka dubb man ska ha för att få så låg ljudnivå som möjligt trots dubbdäck?

    Vad är era erfarenheter?
    Ja du har ju 6-7 månader på dig att fundera. Till hösten kommer säkerligen flera nya versioner.


    Generellt skall man väl inte tala om dubbdäck och låg ljudnivå i samma mening. De dubbdäck som generellt är bäst, Nokian Hakkapeliitta, är i alla fall inte tysta...

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ja du har ju 6-7 månader på dig att fundera. Till hösten kommer säkerligen flera nya versioner.


    Generellt skall man väl inte tala om dubbdäck och låg ljudnivå i samma mening. De dubbdäck som generellt är bäst, Nokian Hakkapeliitta, är i alla fall inte tysta...

    På Tiguan Allspace. Du Får lägre buller och bättre vägegenskaper utan dubb. Mina är tystare än sommardäcken.
    Dagens dubbfria däck om du köper lite dyrare däck (ex. Good Year) än dubbdäck med är bättre än dubbdäck. Jag har under några år testat både med och utan. Ärligt talat så bromsar mina dubbfria däck lika bra på is som dubbdäck. Det var skillnad fram tills för 5-10 år sedan. Men idag är de dubbfria däcken bättre, jag lovar!
    Jag har kört på isiga vägar i Norrland och våta isiga vägar på andra platser. Helt perfekt!

    Jag höll stenhårt fast vid mina dubbdäck tills för 3 år sedan då min arbetsgivare förbjöd dubbdäck i p-garaget. Jag tvingades att byta till dubbfria. Flera inkl. jag var förbannade. Men 100% är idag helnöjda och det är ju ändå 80 bilar. Över hälften körde med dubbdäck innan.

    Dubbdäck är något förlegat som borde försvinna. Jag tvingas bekänna detta då jag höll fast vid mina dubbdäck så länge. Känns hårt. Jag trodde jag visste bäst själv.

    I tester av dubbdäck lobbar givetvis de fabrikat som har dem för deras däck så klart och riggar sina däck så att de ger bra resultat på testerna som inte är verklighetsförankrade.
    Vem kör på en sjöis i 100 km/h och tvärbromsar? Vem kör slalom mellan konor på en sjöis? Vem köra rally på sjöis så hjulen slirar och spinner?
    Jo, det gör testförarna! Men inte bilisterna. Själv skulle det vara skitkul att vara "testförare" tycker jag.
    Deras tester är skrattretande.

    Se på Youtube Christer Glennings biltester "på grusslingan i skogen" men roligt var det att kika på det.
    Senast redigerad av Freddan den 2019-04-01 klockan 11:43.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kanske off-topic, men det är nu minst 15 år sedan jag slutade med dubbdäck och jag har aldrig saknat dubbarna. Inte en enda gång. Greppar fullt tillräckligt med nordiska friktionsdäck. Däremot lider jag med både åkande och vägarna varje gång jag hör de rasslande dubbdäcken rulla förbi på isfria asfaltsvägar...

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Jag körde dubbfritt i många år tills vi flyttade ut i skärgården. Här har vi ofta två typer av underlag vintertid:
    1. Asfalt med millimetertunn isskorpa på, gärna lite fuktig ovanpå.
    2. Ren skridskois med vatten på.

    En lastbilschaffis som absolut skulle ut hit under förutsättningarna under punkt 2 (friktion = 0) sa att han under sina 25 år aldrig kört fast, bara man vet vad man gör bla bla bla. En timme senare fick jag ringa bonden som fick dra upp han lutande mot ett träd i diket med lastbilen.

    Så, jag behöver, högst motvilligt, dubb. Även om jag är en av de få som faktiskt har det behovet.

    Min fråga återstår dock, då det kan skilja enormt mycket mellan olika dubbdäck hur ljudet fortplantar sig i just den bilen genom hjulupphängningar och resonans på olika ställen.

    Till våran andra bil köpte vi till exempel Goodyears senaste ultragrip arctic utrustade med "soundcomfort" som ska göra de knäpptysta. I vår bil ger deras dubb en sjungande resonans i just den bilen utan dess like, hemskt!

    Jag klurar på Michelin X-ice 4, eller Hakka 8 (hakka 9 verkar låt mycket). Sen kommer det säkert någon enstaka nyhet till i höst med, men jag kanske köper redan under sommaren.

    Kanske finns andra bra alternativ?
    Senast redigerad av Vispen74 den 2019-04-01 klockan 12:29.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Jag körde dubbfritt i många år tills vi flyttade ut i skärgården. Här har vi ofta två typer av underlag vintertid:
    1. Asfalt med millimetertunn isskorpa på, gärna lite fuktig ovanpå.
    2. Ren skridskois med vatten på.

    En lastbilschaffis som absolut skulle ut hit under förutsättningarna under punkt 2 (friktion = 0) sa att han under sina 25 år aldrig kört fast, bara man vet vad man gör bla bla bla. En timme senare fick jag ringa bonden som fick dra upp han lutande mot ett träd i diket med lastbilen.

    Så, jag behöver, högst motvilligt, dubb. Även om jag är en av de få som faktiskt har det behovet.

    Min fråga återstår dock, då det kan skilja enormt mycket mellan olika dubbdäck hur ljudet fortplantar sig i just den bilen genom hjulupphängningar och resonans på olika ställen.

    Till våran andra bil köpte vi till exempel Goodyears senaste ultragrip arctic utrustade med "soundcomfort" som ska göra de knäpptysta. I vår bil ger deras dubb en sjungande resonans i just den bilen utan dess like, hemskt!

    Jag klurar på Michelin X-ice 4, eller Hakka 8 (hakka 9 verkar låt mycket). Sen kommer det säkert någon enstaka nyhet till i höst med, men jag kanske köper redan under sommaren.
    Vad du nog bör göra är att inte snåla. Viktigt att man köper fina (oftast dyra) dubbfria däck. Jag har Good Year men kommer inte ihåg vilken modell, har just bytt till sommar och på förvaring.
    Jag pressade däckverkstan att jag kommer och lämnar tillbaka däcken om de inte är bra, måste vara bra även om de är slitna. SÅ de satte på dessa Good Year och ja de var dyra. De sa att snålar man på dubbfria däck så fungerar de dåligt. Har kört på våt is flera gånger och visst måste man vara försiktig, men ingen större skillnad mot dubbdäck. De liksom suger sig fast. Jag tror man inbillar sig att dubbdäcken är bättre.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Jag kör med Gislaved Nordfrost 200 på min Passat från 2012.

    Är ju inte riktigt samma bil, men jag har kört några olika dubbdäck på bilen (Hakkapelitta 8 och Ultragrip Arctic). Gislaveddäcken är tystast hittills, speciellt vid landsvägskörning. Jag har för övrigt precis samma erfarenhet av Goodyear-däcken som du har.

  8. #8
    Medlem Parpans avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Per E
    Medlemsnr
    5117
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33
    Kör dubbade Gislaved Nordfrost på våran Tiguan -17
    Mycket nöjd med dom, tycker dom är tysta.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Det blev Hakka 8. Fick oförskämt bra pris på Nokian och Hakka 9 säger alla leder bullertoppen. Hade helst testat Continentals nya som ska vara riktigt himla tysta dubbdäck, men hör blev det priset som styrde. Halka 8 hade jag på förra bilen så visste att de var tysta, eller rättare sagt mindre bullriga. Är nöjd.
    Har för övrigt Good Year Ultragrip Arctic Sound Comfort på andra bilen, bullrigare däck får man leta efter. De har ett lågfrekvent kraftigt buller som inte liknar något annat.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Det blev Hakka 8. Fick oförskämt bra pris på Nokian och Hakka 9 säger alla leder bullertoppen. Hade helst testat Continentals nya som ska vara riktigt himla tysta dubbdäck, men hör blev det priset som styrde. Halka 8 hade jag på förra bilen så visste att de var tysta, eller rättare sagt mindre bullriga. Är nöjd.
    Har för övrigt Good Year Ultragrip Arctic Sound Comfort på andra bilen, bullrigare däck får man leta efter. De har ett lågfrekvent kraftigt buller som inte liknar något annat.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk
    Beklagar. Ditt är ditt val givetvis. Garanterar att det är helt onödigt med dubbdäck om du köpte istället nya "dyra" kvalitets dubbfria däck. Dubbade däck bara sliter ned asfalten på torra vägar som alla får vara med att betela på.
    Du lyssnade aldrig på mig, synd.
    Du är som jag som heller inte lyssnade. Men jag tvingades från dubbdäcken eftersom de förbjöd dubbdäck i bilgaraget på jobbet, ny blank yta där. Jag var så förbannad...... Men efter några månader med Good Year dubbfria var jag bara oerhört tacksam. Så jäkla dum och fyrkantig jag var. Har tagit åt mig detta och slutat mer och mer att vara fyrkantig.
    Jag bor på västkusten och det är ibland en ishinna på asfalten, senast för drygt en vecka sedan. Mina Good Year sög sig fast och det gick att köra bra. Hade bytt dagen innan puhhh. Däremot hade min fru mer problem med hennes bils dubbade däck.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Beklagar. Ditt är ditt val givetvis. Garanterar att det är helt onödigt med dubbdäck om du köpte istället nya "dyra" kvalitets dubbfria däck. Dubbade däck bara sliter ned asfalten på torra vägar som alla får vara med att betela på.
    Du lyssnade aldrig på mig, synd.
    Du är som jag som heller inte lyssnade. Men jag tvingades från dubbdäcken eftersom de förbjöd dubbdäck i bilgaraget på jobbet, ny blank yta där. Jag var så förbannad...... Men efter några månader med Good Year dubbfria var jag bara oerhört tacksam. Så jäkla dum och fyrkantig jag var. Har tagit åt mig detta och slutat mer och mer att vara fyrkantig.
    Jag bor på västkusten och det är ibland en ishinna på asfalten, senast för drygt en vecka sedan. Mina Good Year sög sig fast och det gick att köra bra. Hade bytt dagen innan puhhh. Däremot hade min fru mer problem med hennes bils dubbade däck.
    Kom du hit till denna saltfria ö med dina dubbfria
    Been there, done that. Det är inte värt det. Däremot är det himla surt att det bara är de första 7 km av de 50 både jag och frun har till jobbet som styr. Med hellre 50 km på vägen med dubb än 1 gång i diket utan. Den dagen som jag blir överbevisad att dubbfritt är lika eller bättre än dubbat på vattenbegjuten glansis så ger jag det ett nytt försök.
    Hade det varit någon enstaka dag per år det gäller hade jag gladeligen gått tillbaka till de tysta dubbfria premiumdäcken, men nu snackar vi månader.

    Tråden handlade dock om vilka dubbdäck man bör ha på Tiguan och inte du bets vara eller ej, det kan man starta en ny tråd om. Så man får förklara tråden avslutad för min del.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk
    Senast redigerad av Vispen74 den 2019-11-18 klockan 18:19.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Kom du hit till denna saltfria ö med dina dubbfria
    Been there, done that. Det är inte värt det. Däremot är det himla surt att det bara är de första 7 km av de 50 både jag och frun har till jobbet som styr. Med hellre 50 km på vägen med dubb än 1 gång i diket utan. Den dagen som jag blir överbevisad att dubbfritt är lika eller bättre än dubbat på vattenbegjuten glansis så ger jag det ett nytt försök.
    Hade det varit någon enstaka dag per år det gäller hade jag gladeligen gått tillbaka till de tysta dubbfria premiumdäcken, men nu snackar vi månader.

    Tråden handlade dock om vilka dubbdäck man bör ha på Tiguan och inte du bets vara eller ej, det kan man starta en ny tråd om. Så man får förklara tråden avslutad för min del.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk
    Skall fundera på det.

    Sorry, du ville ha tysta dubbdäck och jag ville hjälpa dig att tänka ett steg til, utanför boxen. Nu får jag köra i dina vattenfåror i asfalten till våren, skulle helst vilja sluppit...

    PS.

    Kolla med Taxi i Gbg området om du inte tror mig. Alla kör dubbfritt för det är förbjudet med dubbar på nån gata. Min granne kör taxi och säger att ingen gnäller, trots svartis vid kusten då och då.Undrar varför?

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Dennis Lundin
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    4
    Hej!

    Jag kör inte VW utan BMW och hittade hit av en slump när jag sökte info om Goodyear Ultragrip Ice Arctic Soundcomfort. Efter att ha läst här i tråden kände jag att ni förmodligen är rätt personer att besvara min frågor så jag prova. Även om den är något år gammal.


    Eftersom jag har en bekant som arbetar på en bilfirma där jag kan köpa dessa däck till ett hyfsat pris så funderar jag på dessa. Jag är kinkig när det gäller buller/ljud i bilen och tänkte efter att ha läst om detta däck att jag hade hittat hem.


    Vore oerhört tacksam om ni kunde ge mig svar på två frågor.


    1: T.ex är det verkligen som några av er säger att Goodyear Ultragrip Ice Arctic med Soundcomfort teknik inte alls är tyst ?


    2: Jag funderar även på att för första gången i mitt liv prova dessa friktionsdäck i stället för dubbdäck men törs riktig inte. Jag bor utanför Örebro och vi har ju inte en gnutta snö varken nu eller på hela förra vintern så visste jag att det skulle vara så hade jag inte tvekat. Nu säger något inom mig att tänk om det kommer en snö knäpp och det ligger hårdpackad snö med is lite här och där i en månad och jag blir stående i ett dike bara för att jag valde bort dubbdäcket. Tänk om det ligger en ishinna över asfaltsvägen halva vintern utan snö och jag kör i diket. På det här sättet resonerar jag (inte) med mig själv ?


    3:Är friktions varianten Goodyear Ultragrip Ice Arctic Soundcomfort tyst eller ger det oxå ljud fast det står att denna teknik ska vara så revolutionerande ? Om jag skulle tordas prova den tänkte jag.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Imponerande att folk predikar om dubbfritt, när dom inte har en aning om vilket underlag bilen skall framföras på!

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Dennis Lundin
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Imponerande att folk predikar om dubbfritt, när dom inte har en aning om vilket underlag bilen skall framföras på!
    Var det ett svar till mig det där ?

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Tiguan, vilka dubbdäck är tystast på denna?

    Jag har kört med dubbfria vinterdäck under de senaste 12 vintrarna, på snö, is, våta vägbanor och torra. Tycker fästet har varit väldigt bra även på is och packad snö. Dessutom går de tyst och mjukt. Kan inte säga nåt om specifika fabrikat eller så för jag har haft olika, men något annat än dubbfritt vill åtminstone inte jag köra med. Jag bor i Dalarna och kör mest häromkring men har kört mycket på vinterväglag både långt uppe i Norrland och neråt i landet.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Dennis Lundin
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Jag har kört med dubbfria vinterdäck under de senaste 12 vintrarna, på snö, is, våta vägbanor och torra. Tycker fästet har varit väldigt bra även på is och packad snö. Dessutom går de tyst och mjukt. Kan inte säga nåt om specifika fabrikat eller så för jag har haft olika, men något annat än dubbfritt vill åtminstone inte jag köra med. Jag bor i Dalarna och kör mest häromkring men har kört mycket på vinterväglag både långt uppe i Norrland och neråt i landet.
    Jag beställde dubbfria Goodyear Arctic (Utan sound tech) i dag. Finns bara en sak att göra och det är att testa själv. Eftersom jag dessutom har möjligheten att köpa dom löst till bra pris och utan att betala för omläggningen så varför inte.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Wiggy Visa inlägg
    Jag beställde dubbfria Goodyear Arctic (Utan sound tech) i dag. Finns bara en sak att göra och det är att testa själv. Eftersom jag dessutom har möjligheten att köpa dom löst till bra pris och utan att betala för omläggningen så varför inte.
    Med vägljud så handlar det väldigt mycket om vilken dimension man har på hjulen. Nu handlar ju denna tråden om däck till en SUV och då är däcken lite stummare iom att det är högre belastningsindex till tyngre bilar. Så eventuellt har du annan dimension och kanske lättare bil. Då blir det kanske lägre ljudnivå iom att det är andra däck?

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Dennis Lundin
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Med vägljud så handlar det väldigt mycket om vilken dimension man har på hjulen. Nu handlar ju denna tråden om däck till en SUV och då är däcken lite stummare iom att det är högre belastningsindex till tyngre bilar. Så eventuellt har du annan dimension och kanske lättare bil. Då blir det kanske lägre ljudnivå iom att det är andra däck?
    Självklart har jag en annan dimension än ett SUV däck. EN tendens i ett däck brukar dock kunna genomsyra hela linjen. Men jag valde ju inte dubb och inte ens det med soundkomfort teknik tillslut så tror nog det blir bra.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Wiggy Visa inlägg
    Självklart har jag en annan dimension än ett SUV däck. EN tendens i ett däck brukar dock kunna genomsyra hela linjen. Men jag valde ju inte dubb och inte ens det med soundkomfort teknik tillslut så tror nog det blir bra.
    När jag letade sommardäck till min Tiguan kom jag fram till att det var stor skillnad på "samma" däck till en Golf och en Tiguan enligt omdömen jag hittade på nätet. Så det stämmer inte.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 22:49
  2. Är det Masterspaket på denna Golf?
    Av Fierze i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 11:24
  3. Byta lamell är är denna okej?
    Av A-performance i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 13:16
  4. Svar: 57
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 10:43
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin