Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Ove Andersson
    Ort
    Nyhamnsläge
    Inlägg
    4

    Passaten tvärdog under körning

    Hej. Helt utan förvarning dog bilen under körning på en 90 väg, EPC lampan tändes, jag rullade in till kanten och efter det är bilen helt livlös. Fem felkoder fanns där när jag läste av, P0328, P0343, P2293, P0106 och P0333, vilka av dessa som kan ha samband med att bilen stannade vet jag inte. Jag kunde ta bord felkoderna man bilen startade inte för det och koderna kom inte till baka under startförsöken.För ett år sedan hade jag möss som gnagt av några trådar i en kabelhärva med följd som i dag, bara den skillnaden att det hände när bilen stod parkerad över natten.Tacksam om där är någon med något tips om problemet. // Ove

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Ove.

    Hur löstes de avgnagda kablarna? Lödning, krimpning, byte?

    Är det samma fenomen som när kablarna var avgnagda så låter det ju som att det är någon av kablarna som gått av igen. Kan du inspektera den gamla skadan?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Ove Andersson
    Ort
    Nyhamnsläge
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Välkommen hit, Ove.

    Hur löstes de avgnagda kablarna? Lödning, krimpning, byte?

    Är det samma fenomen som när kablarna var avgnagda så låter det ju som att det är någon av kablarna som gått av igen. Kan du inspektera den gamla skadan?
    Då löda man och krympslag, har kollat och hittar inget nytt ställe som det är gnagt på. men upptäckte i dag att torkarna fram inte fungerar, ett elfel lutar det åt.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag tänkte mera på att att lödningarna kan ha vibrerat loss. Normalt är lödning av kabelförbindelser no-no i bilsammanhang och man brukar använda krimpning istället.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Står heller inte vilken typ av passat de är? Årsmodell och miltal osv.. lite mer info är ju aldrig fel!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Ove Andersson
    Ort
    Nyhamnsläge
    Inlägg
    4
    Vi fortsatt letande fann jag till min förvåning att kamremmen gått av. denna är bytt på auktoriserad verkstad för 11månadersedan. För övrigt är det en Passat 08 med en FSI 2,0 om gått 21000 mil.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter ju riktit tråkigt, speciellt med tanke på att den var bytt. Var det originalgrejor eller motsvarande som sattes dit, eller något billigt?

    Hur illa blir FSI-motorn vid kamremsbrott? Ventilsallad eller bara utebliven funktion? Du får hoppas på det bästa iallafall...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Ove Andersson
    Ort
    Nyhamnsläge
    Inlägg
    4
    Enligt verkstadsmekanikern är inte en FSI motor glad över kamremsbrott, den står nu på samma verkstad som gjorde stora servicen med kamrembyteför ett år sedan. dom skall öppna och se om man kan hitta någon anledning till rem brottet. utifrån det får jag ta ett beslut om bilen, man fårhoppas att dom har lite garanti på utfört arbete.

Liknande ämnen

  1. många felkoder på passaten!
    Av chrillelund82 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-22, 15:01
  2. Passat som tvärdog.... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-03-05, 14:23
  3. Vill höja fjädringen på passaten
    Av valle i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 13:01
  4. Köpråd v5 passaten 170hk automat
    Av theswed1 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin