Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Fredrik Mannerstedt
    Ort
    -
    Inlägg
    1

    Obrukbart batteri efter 2,5 år och 4800 mil

    Hej alla!


    Jag har en VW Golf -16 som har gått ca 4800 mil. När jag lämnade in bilen på inspektion (på VW verkstad) fick jag reda på att batteriet hade laddats ur under inspektionen och att det inte går att ladda igen. Jag är således tvungen att köpa ett nytt. De kunde inte precisera vad detta berodde på utan sa att "så blir det ibland" och refererade till kördata. Vanligtvis körs bilen totalt 5 mil per vardag till och från jobb. Givetvis körs bilen både kortare sträckor än så (till affären, hämta på förskola etc.) men även längre. Bilen hör hemma i Skåne (inga stränga vintrar alltså). Är det rimligt att ett startbatteri är obrukbart efter 2,5 år och 4800 mil? Jag har aldrig haft problem med att starta bilen trots att vi har "utsatt" batteriet för temperaturer ner mot -20 grader den här vintern. Jag påpekade också att batteriet blev obrukbart under tiden som det var inlämnat på verkstad samt att bilen bara är drygt 2,5 år vilket de inte gjorde någon större notis av...

    Är det någon som har liknande erfarenheter?
    Är det rimligt att ett startbatteri är obrukbart efter 2,5 år och 4800 mil?
    Är det någon som har tips på hur detta kan göras till ett garantiärende (om det nu överhuvudtaget är möjligt)?


    Alla snabba tips mottages med stor tacksamhet då jag ska hämta bilen imorgon.


    Mvh
    Manne

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Många faktorer spelar in i hur fort ett batteri sloknar, som laddning, strömuttag, temperatur, körvanor, skötsel (om det är med öppna celler), anslutningar etc.
    2,5 år/4800 mil låter ju orimligt kort tid, lika orimligt som att mitt originalbatteri i min 06 Golf-5a, klarade sig i 11-år!

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Manne76 Visa inlägg
    Hej alla!


    Jag har en VW Golf -16 som har gått ca 4800 mil. När jag lämnade in bilen på inspektion (på VW verkstad) fick jag reda på att batteriet hade laddats ur under inspektionen och att det inte går att ladda igen. Jag är således tvungen att köpa ett nytt. De kunde inte precisera vad detta berodde på utan sa att "så blir det ibland" och refererade till kördata. Vanligtvis körs bilen totalt 5 mil per vardag till och från jobb. Givetvis körs bilen både kortare sträckor än så (till affären, hämta på förskola etc.) men även längre. Bilen hör hemma i Skåne (inga stränga vintrar alltså). Är det rimligt att ett startbatteri är obrukbart efter 2,5 år och 4800 mil? Jag har aldrig haft problem med att starta bilen trots att vi har "utsatt" batteriet för temperaturer ner mot -20 grader den här vintern. Jag påpekade också att batteriet blev obrukbart under tiden som det var inlämnat på verkstad samt att bilen bara är drygt 2,5 år vilket de inte gjorde någon större notis av...

    Är det någon som har liknande erfarenheter?
    Är det rimligt att ett startbatteri är obrukbart efter 2,5 år och 4800 mil?
    Är det någon som har tips på hur detta kan göras till ett garantiärende (om det nu överhuvudtaget är möjligt)?


    Alla snabba tips mottages med stor tacksamhet då jag ska hämta bilen imorgon.


    Mvh
    Manne
    Golf VI, 1.5 år, 2500 mil, batteriet dog, bara att köpa nytt, en cell som dött.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    ..och med dem orden sagt: Köp inte originalbatteri när ni väl behöver byta batteri. Finns många andra bra alternativ som håller längre. Det finns en anledning till att originalbatteri ger upp när de gör.

    Jag hade tur med mitt batteri (Volvo -13) som höll 5 år. Sen köpte jag ett Bosch

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Peter Gidmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    28
    Vilket/vilka rekommenderar du då? För märke/batteri alltså?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Har haft ett oräkernerligt antal VW, kommer inte ihåg om jag behövt byta batteri, hade dock en 88:a som batteriet var lite trött men bilen gick i gång om det var någorlunda laddat, den rullade långt efter jag sålt den med samma slöa batteri

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Har haft ett oräkernerligt antal VW, kommer inte ihåg om jag behövt byta batteri, hade dock en 88:a som batteriet var lite trött men bilen gick i gång om det var någorlunda laddat, den rullade långt efter jag sålt den med samma slöa batteri
    det är skillnad på 1988 och 2019. För att svara trådstartaren så skulle jag rekommendera att inte kolla på OEM-batterier (dyrare och med samma garanti) utan snarare på vilka alternativ som finns då dessa oftast har lika god garanti men till mycket bättre garanti.

    Viktigt: Inget batteri varar för evigt

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    ..och med dem orden sagt: Köp inte originalbatteri när ni väl behöver byta batteri. Finns många andra bra alternativ som håller längre. Det finns en anledning till att originalbatteri ger upp när de gör.

    Jag hade tur med mitt batteri (Volvo -13) som höll 5 år. Sen köpte jag ett Bosch
    Origianalbatterier eller annat märke spelar nog ingen roll. Alla batterier är original i någon bil.
    Vad skulle anledningen vara till att originalbatterier ger upp som de gör? Vad är vad? Berätta gärna
    Själv har jag bara varit med om det en gång, annars har mina originalbatterier hållit många herrans år.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    det är skillnad på 1988 och 2019. För att svara trådstartaren så skulle jag rekommendera att inte kolla på OEM-batterier (dyrare och med samma garanti) utan snarare på vilka alternativ som finns då dessa oftast har lika god garanti men till mycket bättre garanti.

    Viktigt: Inget batteri varar för evigt
    Enda skillnaden som jag vet är att "märkesbatterier" är betydligt dyrare, men inte att de skulle vara sämre?

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Själv har jag bra erferenheter av Varta Silver Dynamics från flera bilar, bl.a min Golf.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Hej,
    Senaste servicen av min Alltrack -16 som gått ca 5400mil så sas det att det var 75% "batteristatus" på min bil. Trodde att det skulle vara sämre faktiskt då dieselvärmaren går ofta och korta körsträckor = batteridödare

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Batterier ger sig förr eller senare. Jag har inte haft problem med batterier i någon av mina VW, förutom ett Exide i min G60 men det berodde på dåligt underhåll.

    För några veckor sedan var jag på ett föredrag om batterier. Framför allt om blybatterier och hur man får dem att hålla i tex båtar. Han tog upp ett antal intressanta saker men det som i huvudsak dödar ett batteri är sulfatering och det uppstår lättast när man inte använder det. Kyla och värme påverkar oerhört mycket. Det kan man läsa om i batteriets datablad. Det fanns också en gräns batteriet inte borde understiga, tror det var 10% (alltså att man tagit ut 90%) för då tappar det också kapacitet.

    I bilvärlden borde man kunna uppnå det senare genom att köra mycket korta sträckor (särskilt med start/stopp) med många förbrukare igång (hur ofta stänger folk av värmen i backspeglarna) och ofta med värmare. Precis så gjorde min fru under ca 1,5 år, men det märktes inte så VWs batterier lär inte hålla låg nivå.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    En Golf från 2016 lär väl ha AGM-batteri, har de samma svårigheter som blybatterier?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av petrus Visa inlägg
    Hej,
    Senaste servicen av min Alltrack -16 som gått ca 5400mil så sas det att det var 75% "batteristatus" på min bil. Trodde att det skulle vara sämre faktiskt då dieselvärmaren går ofta och korta körsträckor = batteridödare
    Du måste underhållsladda några gånger om året för att minska sulfateringen.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Du måste underhållsladda några gånger om året för att minska sulfateringen.
    Tack för tipset! Ska försöka göra det.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Jag monterade in en underhållsladdare från Defa (finns andra) som ger 2A.

    Kör korta sträckor till och från jobbet och har bensinvärmare.
    När jag kommer hem på kvällen i med sladden i bilen, samma som med vanlig motorvärmare.
    När bensinvärmaren gå igång på morgonen så är batteriet fulladdat och laddas under tiden.
    När jag kör från jobbet så går värmaren men bilen kopplas in för laddning när jag kommer hem.
    Alltid fulladdat batteri.

    Kostnaden för laddare och kablar ett kit var för mig ca 1500 sek.
    Går att montera själv men jag gjorde inte det.
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Tror det är som med allt annat! Man skall ha lite tur vad man får i lådan så att säga.
    Min mor hade en Golf 5 TDi, Den gick i runda slängar ca 4km per körcykel för det mesta.
    Stod visserligen i varmgarage på vintern och motorvärmare om den inte stod i garaget.

    Dock var det en kontaktvärmare så glödningen fick ändå jobba då den stod i värmare.

    Den fick ALDRIG!! någon underhållsladdning! Gick 300mil mellan bes sista åren, och orginalbatteriet (10år) satt kvar när hon bytte den mot en ny golf.

    Har bytt batteri på någon av jobbets bilar som varit ca 1år och gått ca 2000mil. rullade ca 2mil varje körning.
    Så det är nog ändå lite tur.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Manne76 Visa inlägg
    batteriet hade laddats ur under inspektionen och att det inte går att ladda igen.
    Ett batteri som laddats ur helt har helt klart tagit stryk och ofta vägrar vanliga bilbatteriladdare att ladda upp dem igen. Dock kan man ibland "lura" en bilbatteriladdare att även ladda ett helt urladdat batteri genom att koppla laddaren till ett friskt batteri och sedan ansluta det urladdade batteriet med startkablar. Men även om man på detta vis får liv i sitt urladdade batteri igen så har det som sagt tagit stryk och kommer inte hålla lika länge som ett batteri som sluppit sådana äventyr.

    m v h Henrik

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Dom har såklart gjort fel på verkstaden!
    Är dom så klantiga att dom tömmer batteriet helt får dom bara ersätta!
    Batteriet tar stryk om det blir urladdat oavsett om det är nytt eller gammalt.

    Menar dom att bilen stod utan förbrukare och att batteriet helt plötsligt bara dog? Isåfall försöker man väl inte ens ladda det? Har dom en intelligent laddare får man fram varför batteriet inte tar laddning...

    Mest troligt att dom glömt bilen med tändningen på!
    Om du läser ut felkoderna kan du enkelt se vad som orsakade batteri-döden....

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:26
  2. Sharan, problem efter dött batteri
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 11:56
  3. Konstigt ljud efter batteri byte passat - 03
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-26, 22:14
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 01:04
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 22:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin