Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Primitivo ignorante
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    5

    Golf 5 1.4 tsi

    Hej!

    Har snöat in mig på en golf mk5 1.4tsi, gärna senare modell (06-08) som ny brukis. Men har läst otaliga trådar om kamedjeras, hög oljeförbrukning som resultat av en dålig design osv. osv. Problemen verkar vara otaliga. Men ger dessa motorer verkligen sina ägare så stora problem som några sökningar på internet kan ge sken av eller är det dålig skötsel som kan vara en bidragande faktor?

    Vad kan man som nybliven ägare av en sådan bil med den motorn vänta sig för utgifter och vilken typ av skötsel erfordras för att hålla dessa bilar driftsäkra?

    Har kikat på 1.6 multifuel och den verkar fruktansvärt tråkig, likaså fsi där motorerna många ggr (iaf på denna årgång) verkar koxa igen helt kring ventilerna osv.

    Älskar designen på mk5:an både in och utvändigt men de är också lite tråkigt att de inte (verkar) ha fått till en enda pigg och någorlunda driftsäker bensinare i hela produktserien..

    Kanske någon här på forumet kan komma med ett annat perspektiv på detta? Är verkligen sugen på en mk5:a! ��

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    kamkedja ja, oftast vid användning av lågviskositetsolja och/eller förlängt oljebytesintervall, man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna (helst ca 12.000-13.000km) samt att använda en 40 olja tex. 5W-40, 10W-40 etc. med 502.00 klassning, vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640 motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna
    Är det extralonglife-intervallet

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det ska vara km inte mil


  5. #5

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Primitivo ignorante
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    kamkedja ja, oftast vid användning av lågviskositetsolja och/eller förlängt oljebytesintervall, man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna (helst ca 12.000-13.000km) samt att använda en 40 olja tex. 5W-40, 10W-40 etc. med 502.00 klassning, vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640 motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning
    Tack för din tid!

    Brukar inte köra mer än 800-1000 mil om året och byter olja varje höst! Brukar också använda 5-40 i allt jag kör så ska inte vara några problem där heller.

    Vet inte hur de står till på det här forumet men det jag läst mig till på övriga internet är att 1.4tsi har/har haft problem med hög oljeförbrukning, ska tydligen vara andra tsi motorer också, men just i synnerhet denna verkar va den som är hårdast drabbad. Är det kanske pga. För låg viskositet i oljorna som du nämnde som står bakom både kedjeproblem o förhöjd oljeförbruk? Eller är de två helt olika problem? Man gruvar sig lite för att behöva sprätta motorn och byta kolvringar.. men om man hittar ett ex. Som gått en sisådär 13-15k och inte drar olja så borde man va relativt safe ?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är på min andra Tsi 1,4, nuvarnade har jag kört med i ca 14.000mil, inget kedjebyte ännu, tar knappt 1 liter olja på 1000mil, oljekonsumtionsproblem 1,4Tsi med kamkedja vill jag inte kännas vid, vet ej om Purflux L353 oljefilter för 1,4 tsi med insatsfilter har veckad filteryta
    http://www.sogefifilterdivision.com/...searchref=L353

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Robert Dogan
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Har en passat 2012 1.4 TSI. Jag hade hög oljeförbrukning på min bil. Så de bytte ut två kolvar och andra delar. Problemet dök upp igen efter 6-7 månader. Efter mycket bråk med lokala VAG så gick dem med på att kolla på bilen när jag åkte på semester (2 veckor). Slutade med att de total renovera motorn. Tydligen hade VW en lång tid dålig kvalité på sina kolvar. Har nu kört i tre år inga problem alls.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Primitivo ignorante
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Är på min andra Tsi 1,4, nuvarnade har jag kört med i ca 14.000mil, inget kedjebyte ännu, tar knappt 1 liter olja på 1000mil, oljekonsumtionsproblem 1,4Tsi med kamkedja vill jag inte kännas vid, vet ej om Purflux L353 oljefilter för 1,4 tsi med insatsfilter har veckad filteryta
    http://www.sogefifilterdivision.com/...searchref=L353
    Okej! De låter lovande. Tror jag ska provköra några och se om de är ngt för mig. Vill ändå tro att om bilen gått över 10k mil och inte råkat ut för ngra oljekonsumptionsprob. Att de borde va okej. Verkar som att de flesta som har fått problem med oljeförbruk har upptäckt det på rätt tidiga mil!

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Primitivo ignorante
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Lips74 Visa inlägg
    Har en passat 2012 1.4 TSI. Jag hade hög oljeförbrukning på min bil. Så de bytte ut två kolvar och andra delar. Problemet dök upp igen efter 6-7 månader. Efter mycket bråk med lokala VAG så gick dem med på att kolla på bilen när jag åkte på semester (2 veckor). Slutade med att de total renovera motorn. Tydligen hade VW en lång tid dålig kvalité på sina kolvar. Har nu kört i tre år inga problem alls.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    Det är sådana exempel som gör en lite avskräckt men kul att det ändå löste sig till slut!
    Vad är det för effekt på din tsi och vad var milen när felen började? Tack för din tid !

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Robert Dogan
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Primitivo Visa inlägg
    Det är sådana exempel som gör en lite avskräckt men kul att det ändå löste sig till slut!
    Vad är det för effekt på din tsi och vad var milen när felen började? Tack för din tid !
    160hk. Första kolv byte var inom garanti tiden. Renoveringen var runt 6000 mil. Själv kör jag runt 1000 mil per/år. Just det! När jag serva bilen förra året så bytte de hela kamkedjepaketet (gratis) fick jag veta när jag hämta bilen.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Primitivo ignorante
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Lips74 Visa inlägg
    160hk. Första kolv byte var inom garanti tiden. Renoveringen var runt 6000 mil. Själv kör jag runt 1000 mil per/år. Just det! När jag serva bilen förra året så bytte de hela kamkedjepaketet (gratis) fick jag veta när jag hämta bilen.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    Då har du fått hela motorn utbytt i stort! 😁 Förhoppningsvis håller den i många år till! Men har också fått den uppfattningen att de flesta kolvproblem och sånt ofta uppkom vid rätt låga mil, lite som i ditt fall. Så tror att om bilen passerat en 10k mil att man kan vara rätt safe på att om de finns ngt som är av dålig design/kvalitet i motorn så borde de ha visat sig vid de laget.

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    1.4 TSI med kamkedja.
    Man ökar driftsäkerheten genom att inte köra längre än max 1500 mil mellan oljebyterna
    samt att använda en olja med tjockare viscositet tex. 5w-40, 10w-40, 5w-50 etc.
    Vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640
    motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning.
    Detta med en 2'a termostat får du gärna berätta mer om !?!?

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Nu är ju inte "TSI" en specifik motor, utan en beteckning VW använder lite random på motorer.
    Men om man menar den ursprungliga TSI motorn med turbo och mekanisk kompressor så har jag en sådan i min Golf TSI 07a, 16000mil, 140hk. Två kamkedjor bytta, högtryckspumpen bytt, vattenpump/kompressorkoppling bytt, lite blandade givare bytt.
    Skälva bilen i övrigt har det stannat vid att jag har fått byta ett bromsok bak.
    Min motor drar noll olja, är riktigt trevlig att köra, går nästan som en diesel på lägre varv och ryter till fint när man varvar ut den, men turbo-lagen känns onödigt stor, nästan som första generation Saab turbo!
    Sen tycker jag nog att det är lite väl mycket teknik för att krama ut moderata 140 hk ur en motor!

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    100 hk/liter är ganska mycket med bra körbarhet (även om du klagar på ketchupeffekt, vilket kompressorn i teorin ska råda bot på).

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Toppeffekten är väl inte så hög för en 1,4 men rätt högt vridmoment på de flesta varv. Hade från 2007 till hösten 2011 en 1,4 tsi 140hk med kompressor, enda felet en tändspole. Tot 70000km. Bytte själv oljan extra mellan ordinarie byten. Sålde när jag hörde om kamkjedjeproblemen. Tyckte motorn var riktigt trevlig.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Eller så väljer man 122 gnäggaren utan luftpump med modesta 87Hk/Liter, ingen ketchupeffekt heller här, inget drag vid 1000rpm ökar succesivt till fullt vrid vid ca 2000rpm, som jag skivit i andra trådar så har min rullat ca 20.800mil av dessa har ca 18.700 averkats av mig utan kedjebyte ännu inte heller någon tändspole har behövts bytas ut


  18. #18

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    100 hk/liter är ganska mycket med bra körbarhet (även om du klagar på ketchupeffekt, vilket kompressorn i teorin ska råda bot på).
    Jo det stämmer att effekten i relation till motorstorleken är hög, men till vilken nytta när motorn mer eller mindre hela tiden går överladdad? Bränslebesparingen blir mindre än man tror, servicebehov och kostnader ökar. I slutändan hade en 1,8 liters motor funkat lika bra, plus att man hade sluppit 20kg slangar, kablar, kompressor, remmar och ventiler!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Den 2.0 fsi som fanns innan 1.4Tsi kom i Golf V innehåller ännu mera delar:
    vad sägs om
    dubbla katalysatorer
    4st lambdasonder
    nox-givare
    balansaxlar
    kamrem, men kedja mellan kammarna och till balansaxelmodulen
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

  20. #20
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Om du menar den ursprungliga 1.4 TSI motorn med turbo och mekanisk kompressor
    så har jag en sådan i min Golf TSI 07a, 16000 mil, 140hk.
    * Två kamkedjor bytta,
    * Högtryckspumpen bytt,
    * Vattenpump/kompressorkoppling bytt,
    * Lite blandade givare bytt.
    Skälva bilen i övrigt har det stannat vid att jag har fått byta ett bromsok bak.
    Min motor drar noll olja och är riktigt trevlig att köra,
    går nästan som en diesel på lägre varv och ryter till fint när man varvar ut den.
    Dock så känns turbo-lagen onödigt stor, nästan som första generation Saab turbo!
    Sen tycker jag nog att det är lite väl mycket teknik för att krama ut moderata 140 hk ur en motor!
    ...Jag köpte själv en ( 2007 ) Golf-5 1.4 TSI med 140 Hk motorn
    och 6-växlad manuell låda och Climatronic som gått 18600 mil
    för ett par veckor sedan till en utav mina döttrar.
    Fräsch bil på både på in och utsidan men tyvärr med många ägare och dålig sammanhängande dokumentation vad gäller service/underhåll osv.
    För att få till någon sorts BaseLine så bytte jag: Olja 5w-40 LL , Oljefilter , Luftfilter , Bränslefilter , Kupéfilter , Tändstift.
    ( Bilen visade sig sedan tidigare vara inställd på Max 1500 Mils intervall. )
    Då jag inte har någon tidigare erfarenhet från dessa 1.4 "TwinCharger" motorer
    så vet jag ju inte riktigt hur de ska kännas/låta/gå

    ....dock har jag ett par frågetecken som skulle vara fint att få uträtade:
    * Vad ska tomgångsvarvet ligga på ?
    Jag har loggat motorn med VCDS när den varit driftsvarm och motorn ligger stadigt på 680 Rpm,
    vilket för mig känns väldigt lågt.
    * Ute i trafiken mellan ungefär 2200~3000 Rpm har motorn en klar och tydlig tvekan vid gaspådrag i vissa situationer.
    Exempel: Man kommer ikapp en bil ute på landsvägen varvid man släpper gasen och så att säga rullar ikapp under ett par sekunder/en stund, när man senare går på gasen ordentligt igen för tex en omörning så tvekar motorn vad den ska göra under ca ½ sekund, blir som ett litet ryck innan motorn tar sig och drar iväg fint
    Jag tycker detta mest känns ute på landsvägen.
    Inte inne i stan vid korsningar/rödljus etc.
    Idéer ?
    Senast redigerad av 2stroke den 2021-08-17 klockan 21:12.

Liknande ämnen

  1. Golf 5 TSI
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-10, 11:48
  2. Tändstiftsbyte Golf 5 TSI
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-16, 09:52
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 13:13
  4. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:29
  5. Golf 1.8 TSI 160HK /Golf 1.4 TSI 160HK
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin