Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Tomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2

    Arteon GTR 2018 Rost och fler fel

    Hej,

    Jag är helt ny här i forumet och hoppas jag hamnat rätt. Jag är ägare av en Arteon GTR 2018.

    Jag har sedan köpet lämnat in bilen 3 gånger på grund av saker som sitter löst och inte fungerar som det ska.

    1 tillfället.
    På grund av knappen för att få ner fönsterrutan på passagerarsidan satt löst och skapar enorma vibrationer. Det återgäldades genom att beställa ny knapp.
    Dom upptäckte även att typskyulten i bilen är fel vid detta besök så bilen måste lämnas in för att byta detta.

    2 tillfället.

    På grund av vibrationer i dörrar och i taket när man åker. Det vibrerar även enormt från dörrarna när man lyssnar på musik eller "pratradio" i normal volym. Detta återgäldar dom inte. Detta är ändå en bil som är utrustad med dynaudio systemet så jag tycker bilen borde klara av "normal" volym utan att det ska rassla i hela biulen.

    3 tillfället
    Lämnat in bilen 1 gång för att förarsätet sitter löst. Det går inte heller att skruva fast då det inte är i golvfästet utan själva sätet som verkar vara felbyggt. Detta fel har dom inte heller fixat till.



    Nu har jag upptäckt en grej till. Efter att jag tvättade bilen från allt skit den stått ut med under vintern så har jag upptäckt att det är rost på alla sidor av bilen. (jag har givetvis tvättat den regelbundet under vintern också med för hand men aldrig sätt allt det här) Rost över varje hjulhus, bakpå bilen runt VW märket som man öppnar bakluckan med osv. Detta är väl åtminstone något som min vagnskadegaranti måste hjälpa mig med? är helt sjukt missnöjd att en bil som är lite mer en 1 år gammal redan rostar.
    Bilen används endast som pendlarbil ca 4 mil om dagen motorväg. Jag har inte kört offroad eller gasat sönder på grusvägar.
    JAg har bifogat en massa bilder på hur min bil ser ut. Dessa bilder är tagna precis efter den är tvättad. Fula fläckar överallt samt rost från många av märkena.

    Har ni någon erfarenhet av Arteon? Har er Arteon börjat rosta och haft så mycket fel som min? Täcker vagnskadegarantin rost?

    Är sjukt missnöjd med mitt köp då jag haft så mycket fel på bilen
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Det där är flygrost som du ser, små metallpartiklar som fastnar på lacken från tex dubb. Finns medel att köpa som du sprayar på vid tvätt på samma sätt som du bör använda en bra kallavfettning, för du verkar har en hel del tjärfläckar också.

    Har själv en Arteon och har nada skrammel på min efter 1000 mil.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Lacken. Du har lackgaranti 3 år (har inget ned vagnskadegaranti att göra). Dock tycker jag att det ser ut som flygrost (utifrån kommande rost stoff) samt rikligt med asfaltsfläckar. Helt normalt på en bil och på de ställen du beskriver med det körmönstret.

    Flygrost får jag varje år på våra bilar. Poleras bort eller löses med "flygrost lösare". Googla på det.
    När jag hade en vit GTI 6 var det extra tydligt.

    Det finns knappast någon möjlighet att det är under ifrån kommande rost på så kort tid.

    /Peter

    PS Såg ej att Patrik L redan svarat .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Som det står i båda tidigare svaren så är det flygrost. Täcks inte av någon garanti eftersom det inte är bilen som rostar. Annars hade det mycket riktigt kunnat vara lackgarantin som man kunde åberopa.

    Blev väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg angående sätet. Om det är felbyggt måste det ju åtgärdas. Det står Stockholm i din profil och då antar jag att det finns fler än en verkstad som du kan besöka. Jag skulle absolut göra det.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Flygrost kan du dessutom ha redan när bilen är ny. Min första tvätt av bilen samma kväll som den hämtades hos handlaren vissade rätt tydliga spår, även om de var så små att de inte syntes. De lila riningarna är upplöst flygrost.
    Jag använder mig av ValetPRO Dragon's Breath.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Som så många andra redan skrivit, flygrost. Ta (efter att du tvättat bilen) en gammal frottéhandduk och lite lacknafta och gnugga på rostfläckarna så ska du se att de försvinner. Hade exakt samma "problem" med en vit Volvo V40 -16 så det är inget som är bundet till varken bilmodell eller märke.

    De övriga felen är ju riktigt pinsamma från VW:s sida och ska åtgärdas på nybilsgaranti såvida de inte kan visa att ALLA Arteon GTR 2018 uppvisar EXAKT samma fel som du nämner.

    Lycka till och skriv gärna hur det gick här sen!

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Så där blir det om man inte sköter bilen på rätt sätt. Det är rost från asfaltsfläckar, om dessa sitter för länge blir det märken kvar. En polering och vaxning är dessa borta.

    Du måste helt enkelt sköta bilen bättre. I första hand gäller det att lägga på vax vi jämna mellanrum, sen måste man köra med riktigt bra avfettning i stort sett varje tvätt så inte dessa asfaltsfläckar hinner ge märken.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Den där bilen behöver en rejäl tvätt med kallavfettning och flygrost borttagare( fallout remover). Med bra medel så behöver du inte röra dom utan låt medlet verka sen spola av med högtryck. Du kommer behöva upprepa det några gånger

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Nyborjaren Visa inlägg
    3 tillfället
    Lämnat in bilen 1 gång för att förarsätet sitter löst. Det går inte heller att skruva fast då det inte är i golvfästet utan själva sätet som verkar vara felbyggt. Detta fel har dom inte heller fixat till.
    Jag föreslår att du försöker filma företeelsen och postar det här så att andra Arteon användare här kan jämföra med sina bilar. Känns svårt att bedöma det där med din beskrivning i text.

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Vi har en platschef på firman som har en Arteon GTR. Supertrevlig bil. Men inredningen är inge vidare. Det lossnar nya paneler på månadsbasis och skramlar och gnisslar oavbrutet. Dynaudio systemet har fått flera högtalarelement utbytta på garanti pga missljud osv. Verkstaden (aukt VW) hjälper inte till vettigt heller då de inte verkar kunna denna udda bil. Så på vissa exemplar (vår bil är tidig) verkar sammansättningen av inredningen vara sådär.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Arteon GTR 2018 Rost och fler fel

    Bilden du bifogat visar ju,som sagt ovan, flygrost som orsakas av tex bromsdamm eller dubbar.
    Eller är rosten av ännu värre sort?

    Edit: såg nu att flera indikerat detta redan
    Senast redigerad av loadmaster den 2019-03-15 klockan 09:59.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Min Arteon GTS R-line med Dynaudio har jag haft i snart ett år. Inget skramlar i den och allt verkar sitta fast. Och jag kan spela musik på hög volym utan missljud.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Tomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2
    Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

    Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Nyborjaren Visa inlägg
    Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

    Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen
    När du använder LERA, om du inte har fått informationen tidigare, använd någon form av Detailer (spray wax) som "glidmedel" för att undvika att repa lacken. Du sparar nog en hel del tid om du använder någon form av flygrostlösare (dragonbreath etc) först.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Nyborjaren Visa inlägg
    Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

    Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen
    Använd oxalsyra, finns flertalet produkter stt välja mellan. Då slipper du till 90% mekaniskt borttagning av flygrost med betydligt mindre slitage som följd. Notera att du kommer att addera repor med lera även vid obligatorisk användning av smörjmedel (text bilschampo) beroende på lertyp.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Lite offtopic: Läste på något annat motorforum att flygrostborttagning och fälgrengöring egentligen är samma produkt men med olika namn och pris, där fälgrengöring är betydligt billigare. Vet inte om det är sant

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Lite offtopic: Läste på något annat motorforum att flygrostborttagning och fälgrengöring egentligen är samma produkt men med olika namn och pris, där fälgrengöring är betydligt billigare. Vet inte om det är sant
    Nej det är inte sant.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Nej det är inte sant.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det beror ju på, en syrabaserad eller ph neutral fälgtvätt fungerar ypperligt att lösa flygrost med. Smidigt med ngn som har färgindikator också.
    En syrabaserad kan man eventuellt behöva späda innan. Biltemas Bio fälgrent innehåller oxalsyra och funkar rätt hyffsat.




    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Det beror ju på, en syrabaserad eller ph neutral fälgtvätt fungerar ypperligt att lösa flygrost med. Smidigt med ngn som har färgindikator också.
    En syrabaserad kan man eventuellt behöva späda innan. Biltemas Bio fälgrent innehåller oxalsyra och funkar rätt hyffsat.




    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    Som sagt det går inte att generalisera.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Nej det är inte sant.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det var tydligen en person som jobbade inom bilkemiprodukter som gjorde detta uttalande, men tack då vet jag

    Ändra: Jag testade själv detta förra vintern/våren på taket och bakluckan och allt löstes med hjälp av en lite handpåläggning, men jag hade kanske bara tur??
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-03-18 klockan 23:13.

Liknande ämnen

  1. Drifting med Arteon GTR på sjöis i Lappland
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-03-12, 21:55
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-06-01, 12:09
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 16:24
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 19:00
  5. Rost/ rost hål på ena bak skärmen
    Av theswed i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin