Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 91
  1. #41

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Varför skulle man välja GT TSI icke kampanj när GT TDI kampanj är mycket bättre prissatt? Oförståeligt... Självklart utgår man från GT TDI kampanj och då skiljer det nog inte mer än max 30 000 kr till trådstartarens val, och då fattas ändå en hel del i TSI-icke-GTI-modellen...
    Sant under förutsättning att man inte strikt vill ha bensinare. Det skiljer dock en del ändå, ~45 tkr. För vår del hamnar det om att hålla kostnaderna ner på privatleasing, och då var inte TDI 190 ett alternativ, då det hade hamnat på >600 kr/mån dyrare efter vald utrustning. Det jag inte visste vid beställningen var dock att TSI 190 inte var GT, jag var för dåligt påläst, och det var inget försäljaren upplyste om, tvärtom, denne fick det att framstå som att det endast var diesel/bensin som skiljde.

    Namn:  Skärmklipp.jpg
Visningar: 1328
Storlek:  19.4 KB

  2. #42

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Jag tänker då på original i rostfritt.
    Namn:  Skärmklipp.jpg
Visningar: 1154
Storlek:  17.6 KB

  3. #43

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Stolar?
    En viktig fråga återstår. Är det värt att lägga till massagestolar för att gå från komfort till sport-komfort stolar? Jag struntar i massagen, det är skålningen och snyggare klädsel jag vill åt, men är sport-komfort så pass mer skålade att man känner skillnad?

    Komfort:
    Namn:  komfort black.jpg
Visningar: 1259
Storlek:  35.7 KB

    Sport-komfort:
    Namn:  Sport Komfort black.jpg
Visningar: 1314
Storlek:  41.7 KB

  4. #44

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Fel av mig ang. Att det var Alu, det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.

  5. #45

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Ergo stolarna med massage är inte dom enligt bilden. Dom har även justerbar sittdyna med förlängd lårstöd och 14 vägs justermån. Har dom i vår bil och är grymt nöjd, ett prisvärt tillägg.

    Som sagt, glöm inte stänkskydd...

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Fel av mig ang. Att det var Alu, det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.
    Det är inte rostfritt, det är plast som ska likna rostfritt.

  7. #47

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Ergo stolarna med massage är inte dom enligt bilden. Dom har även justerbar sittdyna med förlängd lårstöd och 14 vägs justermån. Har dom i vår bil och är grymt nöjd, ett prisvärt tillägg.

    Som sagt, glöm inte stänkskydd...
    Tack! Jag frågar efter massagestolarna och stänkskydd, och kollar vad priset blir på dessa tillägg

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Tack! Jag frågar efter massagestolarna och stänkskydd, och kollar vad priset blir på dessa tillägg
    Min erfarenhet är att VAG monterar stänkskydd fram i varje fall, har själv satt på stänkskydd där bak.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.
    Koperat från vw.se: Perfekt skydd med ett elegant utseende - Den precist dimensionerade lastkantsskyddet med en look i borstat rostfritt stål skyddar stötfångaren mot repor vid lastning och lossning av bagageutrymmet.
    Montering tillkommer
    Material: Plast(ABS)
    Länk:
    https://vwtillbehor.se/Product/5NA061195A?userQuery=ilastningsskydd

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Sant under förutsättning att man inte strikt vill ha bensinare. Det skiljer dock en del ändå, ~45 tkr. För vår del hamnar det om att hålla kostnaderna ner på privatleasing, och då var inte TDI 190 ett alternativ, då det hade hamnat på >600 kr/mån dyrare efter vald utrustning. Det jag inte visste vid beställningen var dock att TSI 190 inte var GT, jag var för dåligt påläst, och det var inget försäljaren upplyste om, tvärtom, denne fick det att framstå som att det endast var diesel/bensin som skiljde.
    OK, jag förstår inte varför man "strikt" vill ha en bensinare i en tung SUV med högt luftmotstånd, men man behöver inte förstå allt Däremot förstår jag så klart att man vill hålla nere kostnaden för leasing, där har bensinmodellen en fördel, i icke GT-utförande. När jag räknar på prislistepris får jag en skillnad om cirka 30 000 kr, och då ingår ändå mer i GT. Vad gäller bränsleförbrukning har TDI en uppenbar fördel, än mer så i praktiken, förmodligen går TDI även längre mellan oljeservice. Men var och en får själv göra sina prioriteringar.

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    ...mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.
    Jag har VW:s originaltillbehör "osynliga" genomskinliga plastskydd på en utav mina bilar, både bak och i dörrar bak. Efter tre års hård användning ser de fortfarande ut som de gjorde vid montering, dvs de syns inte... Men man använder så klart bilar på olika sätt.

  11. #51

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Ni som har Tiguan; är bältespåminnare för baksätet standard?

    Vad bör man välja till mer än:
    Executive paketet
    Dragpaketet
    Active info display
    Easy open/close inkl keyless
    Hej,
    Ambientbelysning samt upplysta trösklar fram tycker jag är riktig sköna, ger en väldigt lyxigt känsla. Svart innertak som andra har nämnt gillar jag mycket också. Jag har QI-laddaren som är smidig och det är skönt att slippa sladd. Ergo-Active stolar är mycket sköna, massage är typ onödigt (använt typ 2 gånger på ett år). Utan modell och motorbeteckning ger en mycket renare look.

    Min bil, om du vill se mer utrustning:
    https://www.garaget.org/?car=410052

  12. #52

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Bensin vs Diesel

    För oss var det enbart en ekonomisk bedömning. När vi beställde förra bilen, låg dieseln en krona litern under bensinen, vilket avgjorde då vi åker många mil. Nu är förhållandet det omvända, vilket i princip planar ut vinsten med skillnaden i bränsleåtgång man har med diesel. Lägg till detta att dieselmotorer är dyrare i inköp så är det avgjort. Leasar man ingår serviceavtal, så då bryr man sig inte om vilket serviceintervall bilen har.
    Hade jag därtill köpt bilen privat och inte leasat, så hade jag inte köpt diesel för marknadens oro om eventuella miljözoner med dieselförbud. Detta enbart på grund av osäkerheten kring andrahandsvärdet. Osäkerheten är generellt stor gällande fossila bilars andrahandsvärde, så leasing vinner oavsett.
    Glöm inte heller att diesel är ju rent livsfarligt och dödar alla som bor i stan om man läser i PK-media, haha!

  13. #53

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag har VW:s originaltillbehör "osynliga" genomskinliga plastskydd på en utav mina bilar, både bak och i dörrar bak. Efter tre års hård användning ser de fortfarande ut som de gjorde vid montering, dvs de syns inte... Men man använder så klart bilar på olika sätt.
    Min far hade dessa "genomskinliga" på sin Golf i 6 år, såg absolut inte slitna ut när han bytte in bilen.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    TSI 190
    Bränsleförbrukning Blandad
    9,00 l/100km

    TDI 190
    Bränsleförbrukning Blandad
    7,10 l/100km

    I praktiken, vid last, vid körning med släp, vid högre hastighet etc, är skillnaden i fördel till TDI ännu större, än den teoretiska. Dieselns förbrukningsfönster är inte lika stort som bensinarens, generellt. Diesel Euro 6 är inget problem i de framtida miljözoner som presenterats i Sverige. Totalt sett är det betydligt fler äldre bensinbilar som påverkas av dessa. För en SUV av Tiguans storlek är inte diesel en belastning avseende andrahandsvärde, min erfarenhet. Många som köper dessa bilar i andra hand vill kunna köra långt, dra tungt, lasta mycket etc. Men baserat på ditt leasingalternativ så förstår jag ditt beslut.

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Både Tyska och Svenska konfiguratorn visar nya generation AID för Tiguan.
    Det har jag inte sett förut, men det är väl ett plus i så fall.

    Namn:  Untitled.jpg
Visningar: 1214
Storlek:  20.1 KB

  16. #56

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Både Tyska och Svenska konfiguratorn visar nya generation AID för Tiguan.
    Det har jag inte sett förut, men det är väl ett plus i så fall.

    Namn:  Untitled.jpg
Visningar: 1214
Storlek:  20.1 KB
    Vad är Aid?

  17. #57
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag visste inte heller, men en snabb googling sa "Active Information Display".

  18. #58

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Varför skulle man välja GT TSI icke kampanj när GT TDI kampanj är mycket bättre prissatt? Oförståeligt... Självklart utgår man från GT TDI kampanj och då skiljer det nog inte mer än max 30 000 kr till trådstartarens val, och då fattas ändå en hel del i TSI-icke-GTI-modellen...
    Alla vill inte ha diesel

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Därför att? Man vill betala mer bränsle? Man vill ha mindre vridmoment? Det är en SUV vi pratar om, familjebil, inte GTI

  20. #60
    GTI-nissen
    Gäst
    Man kanske kör korta sträckor för det mesta och har inte så högt miltal/år?

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 00:01
  2. vad ska man ha för koppling?
    Av Misterfreddy i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 22:32
  3. 1,8T AGU vad ska man ha för kolvar?
    Av flincken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 14:29
  4. Vad ska man ha för trim?
    Av Sunkan i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 15:23
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin