Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 91
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Man kanske kör korta sträckor för det mesta och har inte så högt miltal/år?
    Det är bra argument, dock skrev trådstartaren att:
    Kör minst en timme sträck varje gång
    Men för andra, absolut. Dock bör man ha i åtanke att de bensinversioner som säljs nu har OPF, motsvarande DPF, även om problembilden inte är exakt samma.

  2. #62
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Angående stänkskydd fram så ingår det i något som heter svensk standard. Det och gummimattor ska ingå när man köper bil i Sverige. Passat med R-Line är såvitt jag kan komma på den enda modellen som saknar stänkskydd. På Golf med R-Line använder man GTIns.

    En grej jag sett ibland, är att man låter kunden betala extra för det, vilket är fel. Samma sak med bagagerumsmatta som ingår i dragpaket.

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Det verkar gälla även Tiguan R-line. Jag har inga stänkskydd och när jag nu såg på blocket saknar andra R-line det också.

  4. #64

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Därför att? Man vill betala mer bränsle? Man vill ha mindre vridmoment? Det är en SUV vi pratar om, familjebil, inte GTI
    Finns säkert många anledningar, personligen är jag ute efter komforten med en större bil och samtidigt sitta högt.
    Jag kör sällan med mer än 2 personer i bilen och något påkopplat på draget, men det är bra att vid behov kunna ta en släp och jag får in golfklubbor + vagn utan problem
    Jag kör mest korta sträckor och totalt ca 16-1700 mil om året.

    Finns säkert många i detta avlånga land som resonerar liknande och därför väljer bort diesel men samtidigt vill åtnjuta den lite större bilens egenskaper.
    Det är väl också tur att alla inte är stöpta i samma form för då hade landets bilpark varit jäkligt tråkig

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Absolut, fast om det handlar om att göra bilparken roligare så är det nog tyvärr ingen som märker huruvida du valt en Tiguan TSI eller Tiguan TDI... En Tiguan sticker nog ut mer i så fall som GTS R-Line Black... Kör man mest korta sträckor och inte så många mil per år finns det absolut en god tanke med att välja TSI, dock, som jag redan påpekat, är det så att TSI numera har OPF, dvs motsvarigheten till DPF, vilket brukar vara anledningen till att man inte väljer TDI för körning mestadels korta sträckor.

  6. #66

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Absolut, fast om det handlar om att göra bilparken roligare så är det nog tyvärr ingen som märker huruvida du valt en Tiguan TSI eller Tiguan TDI... En Tiguan sticker nog ut mer i så fall som GTS R-Line Black... Kör man mest korta sträckor och inte så många mil per år finns det absolut en god tanke med att välja TSI, dock, som jag redan påpekat, är det så att TSI numera har OPF, dvs motsvarigheten till DPF, vilket brukar vara anledningen till att man inte väljer TDI för körning mestadels korta sträckor.
    Absolut, är lite sugen på en sådan som nästa, men den faller just nu på att den bara går att få med diesel
    Har inte en aning om vad OPF och DPF står för och hur det inverkar eller vad som är alternativet, men du får gärna förklara.

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare?

    DPF = Diesel Partikel Filter
    OPF = Otto Partikel Filter

    Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?

  8. #68

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare?

    DPF = Diesel Partikel Filter
    OPF = Otto Partikel Filter

    Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?
    Partikelfilter är ju en av anledningarna, men den kanske är samma nu med tanke på vad du skrev, dvs om ODF inte heller är förtjust i korta sträckor.
    Sen är det inte bara därför jag väljer bort diesel, merkostnaden vid inköp är en annan och sist men inte minst så trycker jag en diesel låter jäkligt tråkig när man kör.
    Har haft en diesel tidigare och tittade initialt både på TDI och TSI när jag skulle ha Tiguanen, men så länge en diesel inte blir betydligt förmånligare för min del så kommer jag inte överväga det igen.

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319

    Tiguan, vad bör man ha för tilläggsutrustning?

    Så då är vi tillbaka på ruta ett, dvs det högre inköpspriset/leasingpriset, vilket jag kan förstå, särskilt om man inte kör särskilt långt per år. Motorljudet tror jag ingen bryr sig särskilt mycket om i en bil som Tiguan, en riktig bruksbil, dieselmotorn, EA288 är en av marknadens mest mjuka, lena och tysta fyrcylindriga dieselmotorer och som tack vare sitt kraftiga vridmoment sällan behöver varvas särskilt högt.

  10. #70
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Det verkar gälla även Tiguan R-line. Jag har inga stänkskydd och när jag nu såg på blocket saknar andra R-line det också.
    Det fanns inte från början men finns nu. Artikelnummer 5NA075111A.

  11. #71

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Sådär, ändrat lite:
    Ambient Lights, check!
    Stänkskydd bak, check!
    Stänkskydd fram, ingår standard.

    Massagestol skulle öka månadskostnaden knappt 200 kr, inte check.

  12. #72

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Angående stänkskydd fram så ingår det i något som heter svensk standard. Det och gummimattor ska ingå när man köper bil i Sverige.
    Det ingick inte på min bil och tittar man i http://old.volkswagentillbehor.se/ så står det inte under "svensk standard" fliken heller.

  13. #73

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare?

    DPF = Diesel Partikel Filter
    OPF = Otto Partikel Filter

    Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?
    Gissningsvis kommer det vara mycket enklare att elda upp sotet i partikelfiltret på Ottomotorer.
    Någon som vet var dom placerat filtret? Under bilen eller nära motorn?

  14. #74
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 294
    Alltså, jag brukar aldrig skriva i denna typen av trådar, det blir alltid pajkastning och den som ”vinner” är den som orkar skriva flest inlägg….
    Men, jag känner att jag måste vara motpol till Marcus lovsång till VAG 4-cyl diesel, det finns faktiskt en grupp människor som inte tycker detta är det bästa som hänt bilvärlden

    Jag jobbar med att utveckla nya bilar, kör långt varje år och kör många olika bilar och är väldigt petig när det gäller bilar. I vintras så var min R inne för ett längre verkstadsbesök och jag hade en Tiguan GT 190 TDI AWD aut som hyrbil i två veckor.

    Jag är definitivt inte median-bilköparen, men detta är min upplevelse:
    Vi börjar med bilen: snygg, rymlig, trevlig interiör, sitter högt med bra sikt. Chassit imponerar inte (ej DCC). Stötigt trots vinterdäck (18”), rejäl initial roll och det känns som ratten sitter ihop med framhjulen mha modellera. Jag vet att detta INTE är en sportbil, men detta var verkligen inte bra.

    Men det som överskuggade hela upplevelsen var drivlinan. Alltså, jag tyckte den var vidrig. Att den inte skulle vibrera, låta illa och lukta illa är rena villfarelser. Jmf med 2.0TSI så är det en stenkross. Sen är den bra FÖR ATT VARA EN DIESEL. Det är inte samma sak som att den är mjuk.
    Växellådan (7vxl DSG) hade hela tiden en halv växel för högt så att bilen vibrerade och var superseg i respons, och om man då kompenserade genom att trycka lite till på gasen plockade den ner 2 vxlar och hamnade över momenttoppen så att den inte blev ett dugg piggare utan bara lät illa. Testade alla möjliga kombinationer av körlägesval och inget löste detta (S är inte relevant för vardagskörning då det är helt galet). Blev inte heller bättre på 2 veckor så det var inte adaptionsfråga. Det sk höga momentet hade man ingen som helst nytta av för att man kunde i princip inte nyttja det.

    Förbrukning då? Ja, jag kör i ganska hetsig storstadstrafik, mycket hastiga inbromsningar följt av accelerationer upp till 70-100, men i huvudsak 70-110 väg med moms nästan ingen stadskörning. Resultatet efter 2v var 0,9l/mil, mätt vid pumpen. Dvs 0,07l mindre än min R med 380hk….. Min erfarenhet har varit samma med andra bilar från VAG med dessa motorer, snålt går det inte om man vill ha prestanda.

    Texten ovan är min personliga uppfattning och ingen sanning, andra kan säkert ha andra upplevelser och det är helt ok. Jag vill bara balansera diskussionen
    Senast redigerad av MickeR den 2019-03-11 klockan 08:54.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Det kommer att vara enklare, eftersom TSI snabbare kommer upp i arbetstemperatur och producerar mindre partiklar, men hur mycket enklare vet inte jag... Sen kommer frågan vad som räknas som "korta körsträckor"... Under 10 km bör man nog generellt inte köra bil, för optimal funktionalitet.

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    MickeR: tror du missförstått mina inlägg. Självklart finns det de som har effektbehov som en 2 liters diesel inte kan tillgodose idag, 2,0 TDI kan inte matcha 2,0 TSI 280-300 avseende effekt, inget snack om saken. Men Tiguan är en utpräglad bruksbil med hög vikt och högt luftmotstånd, det är en SUV... Därför finns det en anledning till att diesel är ett populärt motoralternativ i bilmodellen. Som motvikt till det anser jag att diesel i exempelvis bilmodellen Golf, med få undantagstyper, är overkill, och det tycker kunderna också för tittar man på Golf-försäljningen så är långt mer än hälften bensin, ca 70 % bensin över tid, nu mer än så. Det är helt riktigt, anser jag. Och hur Tiguan är generellt som bil, oavsett motoralternativ, har jag inte ens diskuterat, känner inte att diskussionen handlar om det överhuvudtaget. Men, har du kört Tiguan med 2,0 TSI 190, EA888 Gen3B ~ Miller-motorn? För det är den jämförelsen som är relevant här, 2,0 TSI 190 hk 320 Nm / 2,0 TDI 190 hk / 400 Nm.

  17. #77
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 294
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    MickeR: tror du missförstått mina inlägg. Självklart finns det de som har effektbehov som en 2 liters diesel inte kan tillgodose idag, 2,0 TDI kan inte matcha 2,0 TSI 280-300 avseende effekt, inget snack om saken. Men Tiguan är en utpräglad bruksbil med hög vikt och högt luftmotstånd, det är en SUV... Därför finns det en anledning till att diesel är ett populärt motoralternativ i bilmodellen. Som motvikt till det anser jag att diesel i exempelvis bilmodellen Golf, med få undantagstyper, är overkill, och det tycker kunderna också för tittar man på Golf-försäljningen så är långt mer än hälften bensin, ca 70 % bensin över tid, nu mer än så. Det är helt riktigt, anser jag. Och hur Tiguan är generellt som bil, oavsett motoralternativ, har jag inte ens diskuterat, känner inte att diskussionen handlar om det överhuvudtaget. Men, har du kört Tiguan med 2,0 TSI 190, EA888 Gen3B ~ Miller-motorn? För det är den jämförelsen som är relevant här, 2,0 TSI 190 hk 320 Nm / 2,0 TDI 190 hk / 400 Nm.
    Jag håller med, i mindre bilar har inte diesel att göra alls. I större bilar anser jag att också diesel kan vara ett alternativ. Dock inte just denna drivlina som diskuteras här.
    Har inte kört Miller-motorn (en motorprincip som ofta inte ger en speciellt körglad bil). Däremot har jag kört Tiguan med 180hk TSI 2.0 och den är klart trevligare än 2.0TDI.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #78
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av jeremyswe Visa inlägg
    Det ingick inte på min bil och tittar man i http://old.volkswagentillbehor.se/ så står det inte under "svensk standard" fliken heller.
    Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?

  19. #79

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?
    Ställde mig bredvid en Tiguan Allspace precis lika som vår men den hade varken stänkskydd fram eller bak. Det kunde ha varit VW Sverige som har importerat en "lagerbil" från europa och köparen valde aldrig till detta innan köpet. Enkelt att glömma bort.

    I alla fall så märktes det tydligt med avsaknaden av stänkskydd där is, slask och smuts satt under hela undersidorna och bak på stötfångaren så nog gör det stor nytta.

  20. #80

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?
    Jag har en Tiguan 2018. Bilen var beställd ursprungligen som en demobil och konfiguerad av bilfirman.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 23:01
  2. vad ska man ha för koppling?
    Av Misterfreddy i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 21:32
  3. 1,8T AGU vad ska man ha för kolvar?
    Av flincken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 13:29
  4. Vad ska man ha för trim?
    Av Sunkan i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 14:23
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin