Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 2345
Resultat 81 till 91 av 91
  1. #81

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    I alla fall så märktes det tydligt med avsaknaden av stänkskydd där is, slask och smuts satt under hela undersidorna och bak på stötfångaren så nog gör det stor nytta.
    Precis det som jag märkte första vintern, tydlig skillnad nu med stänkskydd fram/bak.

  2. #82
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    När en ny modell släpps är det tyvärr ofta brist på tillbehör och stänkskydd är det vanligaste, så de första bilarna av en ny modell kanske inte hinner få några monterade, men om ÅF som levererar bilen är lite vakna så beställer de skydd till bilen och monterar nästa gång bilen kommer in. Blir såklart problem om bilen aldrig kommer tillbaka, men annars funkar det. Sedan kan det såklart vara ett ointresse från ÅF men då tycker jag det är illa. Det ska följa med, det är så att säga inbakat i bilen pris. Märkligt nog tycker jag att om man ser bilar utan stänkskydd så kommer de ofta från storstäderna.

  3. #83

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Jeremy D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    När en ny modell släpps är det tyvärr ofta brist på tillbehör och stänkskydd är det vanligaste, så de första bilarna av en ny modell kanske inte hinner få några monterade, men om ÅF som levererar bilen är lite vakna så beställer de skydd till bilen och monterar nästa gång bilen kommer in. Blir såklart problem om bilen aldrig kommer tillbaka, men annars funkar det. Sedan kan det såklart vara ett ointresse från ÅF men då tycker jag det är illa. Det ska följa med, det är så att säga inbakat i bilen pris. Märkligt nog tycker jag att om man ser bilar utan stänkskydd så kommer de ofta från storstäderna.
    Ja, så kan det har varit i mitt fall. Köpte bilen när den var 3 månader gammal och gått 90 mil. Även om ÅF har varit grym under hela processen, så ligger dom för långt borta att jag skulle välja lämna bilen in där i framtiden. Lastrumsmattan, första förband och lastskyddsnät var restadde när jag köpte bilen, så det är inte osannolikt att även stänkskydd hade blivit beställda. Jag köpte från eBay och monterade själv så det var ingen större kostnad.
    Tack för bra info.

  4. #84

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag håller med, i mindre bilar har inte diesel att göra alls. I större bilar anser jag att också diesel kan vara ett alternativ. Dock inte just denna drivlina som diskuteras här.
    Har inte kört Miller-motorn (en motorprincip som ofta inte ger en speciellt körglad bil). Däremot har jag kört Tiguan med 180hk TSI 2.0 och den är klart trevligare än 2.0TDI.

    Beror väl på hur man implementerar Miller?
    I övrigt håller jag med dig, är inget stort fan av dieselmotorer i personbilar.
    Bäst gör dom sig med en klassisk momentomvandlare vilket maskerar vridmomentspuckeln.

  5. #85
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Beror väl på hur man implementerar Miller?
    I övrigt håller jag med dig, är inget stort fan av dieselmotorer i personbilar.
    Bäst gör dom sig med en klassisk momentomvandlare vilket maskerar vridmomentspuckeln.
    När en biltillverkare väljer att göra en motor med Miller eller Atkinson så är syftet oftast att spara bränsle, dvs att höja verkningsgraden, inte för att höja prestanda. När man gör detta så blir det ofta så att man prioriterar att få motor att gå optimalt i det register där man kör i körcykeln. En bieffekt av detta blir oftast att motorn får en tråkig karaktär vilket minskar körglädjen. Sen kan man naturligtvis implementera Miller principen, helst med en mekaniskt driven kompressor med rejäl volym och en stor IC (för att kyla det som trycks tillbaka i takt 5), för prestanda också.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Teknikens Värld har provkört både Tiguan TSI 180 GT och TSI 220 GT.

    TSI 180 tyckte de inte alls om. "Trött, törstig och tråkigare än med dieseldrift" blev omdömet. Men med TSI 220 så faller bitarna på plats på ett helt annat sätt.

    https://teknikensvarld.se/provkornin...180-gt-610116/
    https://teknikensvarld.se/provkornin...220-gt-623825/

  7. #87

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Teknikens Värld har provkört både Tiguan TSI 180 GT och TSI 220 GT.

    TSI 180 tyckte de inte alls om. "Trött, törstig och tråkigare än med dieseldrift" blev omdömet. Men med TSI 220 så faller bitarna på plats på ett helt annat sätt.

    https://teknikensvarld.se/provkornin...180-gt-610116/
    https://teknikensvarld.se/provkornin...220-gt-623825/
    2.0 TSI 180 fanns på marknaden förra året. Frågan är hur nuvarande 2.0 TSI PF 190 upplevs i förhållande.

  8. #88

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det stämmer. Både TSI 180 och TSI 220 har utgått. TSI 180 har ersatts av TSI 190 OPF ”Miller”, TSI 220 har ersatts av TSI 230 OPF.

  9. #89

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Led?
    Har var det med led framljus, 660 lumen vs 785 lumen. Hur stor är skillnaden mellan dessa två i verkligheten?

  10. #90

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Led?
    Har var det med led framljus, 660 lumen vs 785 lumen. Hur stor är skillnaden mellan dessa två i verkligheten?
    Vi har led men vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten gällande ljusflöde mot halogen som ska ge 660 lumen.
    Är inte jätteimponerad när bilen kör med max helljus, saknar lite extra kräm när det finns förutsättningar. Det som jag uppskattar är det dynamiska helljuset, att kunna köra med heljuset vid möten och när man ligger bakom bilar ökar säkerheten markant. Och mörkerkörning med bilar framför och möten är en fröjd. Man slipper bli ”blind” varje gång man bländar av.

    Att det skulle motivera den extra kostnaden är svårt, det är upp till var och en. För oss ”ingick” det i GT paketet.

  11. #91

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    När en biltillverkare väljer att göra en motor med Miller eller Atkinson så är syftet oftast att spara bränsle, dvs att höja verkningsgraden, inte för att höja prestanda. När man gör detta så blir det ofta så att man prioriterar att få motor att gå optimalt i det register där man kör i körcykeln. En bieffekt av detta blir oftast att motorn får en tråkig karaktär vilket minskar körglädjen. Sen kan man naturligtvis implementera Miller principen, helst med en mekaniskt driven kompressor med rejäl volym och en stor IC (för att kyla det som trycks tillbaka i takt 5), för prestanda också.

    Vad man gör är att man byter volymetrisk verkningsgrad mot effektivitet.
    Audi stänger insugsventilen "tidigt" genom att använda en alternativ kamprofil för insugsventilerna. Detta gör man enbart i speciella lastfall, dvs det ska inte påverka körbarheten i andra områden.

    Dessutom är det väl få koncept som innebär att man över hela registret använder sig av early/late intake valve closing? Jag vet att motorn i Prius använder sig av det undan någon form av kamfasning eller variabel lyfthöjd, men den är å andra sidan inte ens överladdad och inget man köper för körglädje.

    För övrigt så hade jag ingen aning att man fick så mycket värme med sig tillbaka in i insuget att det påverkade prestanda. Men i de lastlägen där man använder sig av miller/atkinson så spelar förmodligen värmen på insugsluften marginell roll.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 00:01
  2. vad ska man ha för koppling?
    Av Misterfreddy i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 22:32
  3. 1,8T AGU vad ska man ha för kolvar?
    Av flincken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 14:29
  4. Vad ska man ha för trim?
    Av Sunkan i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 15:23
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin