Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Läckage av spolarvätska - baklucka (Passat B7)

    Då var det min tur att få läckage av spolarvätska i bakluckan.

    Har inte riktigt hittat en tråd som täcker ämnet och vilken åtgärd som behöver göras, så startar en ny tråd.

    Mina symptom: Dåligt tryck på spolarvätska på bakrutan. En lite trött stråle som knappt orkat upp till rutan har det varit. Första tanken var att munstycket var dåligt och behövde bytas. Men vid närmare koll så såg jag att det var blött på insida/nersidan av bakluckan efter att jag "försökt" att använda bakrutespolning.

    Demontering:
    Sitter 4skruv torx 20 enkelt åtkomligt inifrån. Därefter är det "våld" som gäller. Ett antal utspridda metallclip som sitter ordentligt.

    Namn:  Demontering baklucka.jpg
Visningar: 3911
Storlek:  278.1 KB

    Med insidan loss ser jag att det finns spår av läckage, men inget uppenbart ställe, verkar nästan som att läckaget finns vid anslutningen till munstycket?

    Ni andra som har haft samma problem, vilken åtgärd har ni gjort? Har ni bytt slang hela vägen, eller är det bara sista anslutningen som behövs??

    Som synes, spår av "sprut"-läckage vid anslutning mellan slang och sprut-del/munstycke.

    Namn:  läckage.jpg
Visningar: 3527
Storlek:  583.4 KB

    Namn:  spolar kontaktstycke.jpg
Visningar: 3419
Storlek:  226.0 KB

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Såg i följande tråd http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...cka-Golf-GTI-6 att det förmodligen är "snabbkopplingen mot spolarmotorn släppt/gått sönder".

    Dock så tar jag gärna fortfarande tips på hur jag lämpligast åtgärdar det. Byter jag enbart sista biten, eller finns det exempelvis ett koppling/kontaktstycke mellan baklucka o kaross??

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Nu med film-sekvens. Skall erkänna att det läcker något mer än vad jag trodde. Dock fortfarande inte helt hundra på exakt var det läcker om det är i "torkarmotor"-delen, eller om det är i kopplingsdelen..

    https://youtu.be/BHOJjnUtVIM

    Edit - kan inte se annat än att det är en spricka i spolarkopplingen som sitter i torkarmotorn (kan dock varken se eller känna av någon spricka.. ). Har beställt en ersättare från bildelsbasen, uppdaterar när den är monterad.
    Senast redigerad av perIpI den 2019-03-06 klockan 21:26.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Kolla om de kommer spolarvätska i innertaket höger bak? Kan även rinna ut vid "fäll-handtaget" för att fälla baksätet via skuffen. Gör de det måste du byta komplett kablage höger bak. Finns massa trådar om detta på forumet.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Då var det löst, byte torkarmotor (3C9955711A) och sprutet på bakruten är tillbaka med ordentligt tryck igen.

    Inget läckage vid D-stolpen/tak.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Samuel Larsson
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    3
    Har fått läckage på ledningen bak till bakluckan, det läcker lite spolarvätska längst bak i taket.
    Någon som har någon bra Guide på hur man byter denna ledning. Eller framför allt hur man kommer klär av inredningen på bakre stolpen så man kan se ledningen.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Christopher Schumertl
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Sam Visa inlägg
    Har fått läckage på ledningen bak till bakluckan, det läcker lite spolarvätska längst bak i taket.
    Någon som har någon bra Guide på hur man byter denna ledning. Eller framför allt hur man kommer klär av inredningen på bakre stolpen så man kan se ledningen.
    Hallå där! Har du löst ditt problem? Har fått precis detta problem. Ser i taket vart slangen har gått.... lyset i skuffen fungerar ej likaså med dragkroken.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Hej, ert problem (läckage vid tak/D-stolpe) skall inte förväxlas med mitt läckage där det läckte i själva nippeln (på torkar-motor-delen). Som tidigare skrivits verkar det vara att ni skall byta kablage, samt att det även har skadats elektronik.

    Bästa tipset jag kan ge är att starta en ny tråd där ni bättre beskriver problemen och hoppas att någon kan hjälpa er med det.

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-21, 20:54
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-15, 14:22
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 13:30
  4. Stänga av statiskt kurvljus Passat B7?
    Av joakim.bergkvist i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 11:55
  5. Läcker spolarvätska baklucka Golf GTI 6
    Av Patrickofsweden i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 20:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin