Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Sharan 2012 Felsökning centrallås bagagelucka

    Hej.

    Jag har en Sharan från 2012 där en rad funktioner i bagageutrymmet slutat fungera. Dessa är

    Centrallåset (alla andra dörrar funkar)
    Automatisk lucköppning
    Dragkroksutfällning
    Sidobelysning (takbel. funkar)

    Jag har kollat säkringarna:
    sc56 (under ratt)
    sc14 (ad-blue facket)
    sd3 (ad-blue facket)
    sd4 (ad-blue facket)

    Jag har även kollat alla andra säkringar under ratten, i ad-blue facket samt i motorutrymmet och allt är helt..

    Innan den slutade fungera helt så trilskades den ett par ggr där det var helt dött och sen plötsligt funkade ett par ggr innan det nu är helt dött igen. Misstänker därför ärgning eller kortis i någon kontakt. Men vart sitter dessa?

    Mottar gärna tips på vart jag skall fortsätta felsökning.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    ALLTID börja med en felsökning/felkodsavläsning för att se VAR man bör börja leta innan man börjar riva och byta komponenter på chans!

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Det har du rätt i. Var inne på en Ryds Bilglasverkstad för att göra en felkodsavläsning, men deras felkodsläsare var lite för "stängd" för att kunna komma någonstans.

    Är ju omöjligt att få detta gjort hos Volkswagen utan att behöva lämna in och få en "tandläkarräkning"

    Finns någon annan smart lösning?

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Leta upp någon i ditt område som har VCDS. Det finns flera här som har det. Den kan läsa det mesta VAG-relaterat och även ändra på mycket inställningar.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Toppen, Har span på en kompis som skall ha en diagnosdator att kolla med till helgen.

    Någon ide om vad som kan vara felet annars, bara rent spontant?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Felsökning är nu gjord och det verkar vara styrenheten i bakluckan som strular. "Ingen kontakt, permanent" och radering av felkoden avhjälpte inget. Den verkar helt enkelt död. Någon som vet något sätt att bekräfta detta innan man beställer en ny?

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Har nu bytt Styrenheten i bakluckan utan framgång. Man hör hur relät slår till när man trycker på knappen för bakluckeöppning i instrumentpanelen eller på fjärren.

    Jag börjar misstänka att det är centrallåset i bakluckan som pajat. Att ingen signal skickas varken ner eller tillbaka från denna. Då tror styrenheten att luckan är stängd, och att det då inte går att releasa kroken eller att den indikerar att bagageluckan inte är öppen när jag öppnat den manuellt.

    Någon som har någon tanke eller idé om det? Samt hur man ev kan felsöka om det är det som är problemet. Går ju inte direkt att köpa ny c-lås enhet för 3600:- för att det "kanske" är den..

  8. #8
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Har inte hängt med i tråden tidigare men jag skulle börja med att felsöka lucklås/låskista.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Ja det är där jag också är nu. Men jag vet inte hur man kan kolla denna utan att köpa en ny enhet för 3700:- Sjukt trista pengar om det inte skulle vara den.

    Någon idé om hur man kan testa den? Mäta på något sätt? Alla kablar in och ut är vita så det går inte att gissa vilka som är signal från styrenheten resp ström och övrigt.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Annars kanske kablaget?

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Nille Tee
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Ja det är nästa steg, att försöka mäta alla kablar mellan styrenheten och centrallåsenheten. Jag har juckat på alla kablar för att försöka utesluta dålig kontakt, men inget där.

    Jag vet inte riktigt hur strömförsörjningen till centrallåset sker, för jag har inget kopplingsschema ännu. Men det behöver ju också kollas..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Hinken Visa inlägg
    Det har du rätt i. Var inne på en Ryds Bilglasverkstad för att göra en felkodsavläsning, men deras felkodsläsare var lite för "stängd" för att kunna komma någonstans.

    Är ju omöjligt att få detta gjort hos Volkswagen utan att behöva lämna in och få en "tandläkarräkning"

    Finns någon annan smart lösning?
    Lämna in de o få en riktig felsökning är oftast billigare än att chansa sig fram och byta komponenter

Liknande ämnen

  1. Baklucka sharan 2012 stängs ej
    Av knutsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-02-23, 08:27
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 13:09
  3. lås problem bagagelucka passat 2012
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-02, 15:41
  4. problem med bagagelucka
    Av Bror i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-14, 20:48
  5. Fel med centrallås / larm Sharan / Alhambra
    Av Plingen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 21:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin