Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    11

    Passat med DSG DQ250 02e driver bara på 1:an

    Hej!
    min låda på min passat kajkade ur i förrgår på väg till fjällen, tvingades ställa bilen och ta hyrbil, ska nu ta hem bilen i morgon men eftersom jag har vcds tänkte jag ta med de för att kolla ev, felkoder, undrar även om de går att reseta eller fabriksåterställa lådan och på så vid kunna få fart på den igen? Just nu driver den bara på 1an, ingen back, tacksam för tipps😊

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har lådan fått nytt filter och olja nyligen? Isåfall kan problemet vara att man inte utfört adapteringen (kalibrering) efter bytet.
    Failsafe är oftast 3:an.
    Vet du hur långt lådan gått?
    Löser det sig inte med adapteringen är det förmodligen billigare att köpa en begagnad låda, än att börja handla nya delar till den.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har lådan fått nytt filter och olja nyligen? Isåfall kan problemet vara att man inte utfört adapteringen (kalibrering) efter bytet.
    Failsafe är oftast 3:an.
    Vet du hur långt lådan gått?
    Löser det sig inte med adapteringen är det förmodligen billigare att köpa en begagnad låda, än att börja handla nya delar till den.
    Tyvärr var de ett tag sen oljan var bytt, den har precis gått 18000 mil, vet du om man kan prova kalibrera den i alla fall och vet du hur man gör?
    tack för hjälpen👍🏻

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...rbox_(DSG/02E)

    Får du iallafall kört hem bilen efter radering av felkoder och adaption, så är det bara att byta olja och filter, köra lite och sedan en ny adaption.

    Har precis bytt till Febi olja och filter på min, men adaptionen får vänta tills jag kommer hem om 2 veckor. Men den har aldrig växlat så bra som nu
    Senast redigerad av Mex165 den 2019-02-11 klockan 10:47.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    11
    Felkoden är 18227 tryckreglerventil så antar att de är byte av låda som gäller eller vad tror ni?
    mvh

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Oavsett vilken text du har efter feilkoden så kan det vara på grund av för lite olja. Så fyll på olja innan du gör något annat!
    Annars är det väl bara att byta N216.
    Har den tidigare "klonkat" vid nedväxling från 3:an och 2:an så är det bara att byta N215 och N216, så ska lådan bli bra igen.
    Hade du haft fler felkoder, är det oftast inte lönt att byta delar, då godset inte är så lätt att byta

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    11
    Okej, får börja med de då���� Är de annars svårt att byta n216? Har förstått att allt sitter inuti lådan

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    https://www.ebay.com/itm/Magnetventi...YAAOSwstJZVpSo
    Finns säkert billigare, men har inte tid att leta...
    Sköter man oljebyten (och filter) är det i princip bara temperaturen som är boven.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    11
    Hjälpte tyvärr inte att byta solinoiden, olja och filter, lådan slirade och kastade i vissa växlar efter byte, sen havererade den helt, nu blir de till och byta låda istället och undrar om nån vet nån bra video eller instruktioner hur man enklast byter låda

Liknande ämnen

  1. DSG-olja till DQ250 på Golf5 ED30
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 23:20
  2. Problem DSG 02e Caddy
    Av ulroff i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 00:32
  3. Optimera Passat med DSG 177hk?
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 10:08
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 00:58
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin