Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Haldex 4 - Clutch pump - open circuit - "2MOTION"

    Bytte olja (och filter) på haldexen för några hundra mil sedan, vid senaste vintervädret har jag märkt att den inte drivit som den gjorde tidigare. idag kollade jag felkoder och hittade tyvärr följande:

    Kod:
    00448 - Haldex Clutch Pump (V181) 
                011 - Open Circuit - Intermittent
    Vad jag kan se så säger miltalet för felkoden att felet registrerats cirka 200mil efter mitt oljebyte så det känns som att det har samband.

    Vad jag upptäcker nu så har jag i samband med oljebytet missat att utföra luftnings-proceduren (och att därefter tappa upp med olja). Alltså, vid bytet fyllde jag på olja tills oljan nådde upp till fyll-hålet.

    Även om jag nollställer felkoden och därefter försöker köra pumpen så ser jag ingen strömförbrukning (och hör inte att pumpen går). Vad tror ni, har jag bränt pumpen när jag missade luftningen?

    Edit:
    Kollade hur mycket som var kvar i flaskan nu och det verkar som att jag fyllt med cirka 5.5dl. Vad jag förstår skall det vara 7dl i systemet.
    Senast redigerad av perIpI den 2019-02-08 klockan 15:34.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Så har kollat lite mer på det. Började med att fylla på med olja, därefter att köra pumpen med "Output tests".

    Denna gången gick pumpen igång och körde konstant vid testet. Ljudet varierade lite i tonhöjd, strömmen höll sig kring 3A, vilket känns lite högt med de siffror jag har för mig att jag sett tidigare?? Vad är normalt?

    Namn:  haldex.jpg
Visningar: 2016
Storlek:  21.7 KB

    Dock om jag stoppade och sedan försökte starta pumpen igen så gick den inte igång. Någon gång hördes ett tickande ljud från den, någon gång var den helt tyst. Om jag därefter slog av och på tändning så gick att köra pumpen igen (eller om det var att det skulle gå en viss tid??).

    Filtret är nybytt sedan några hundra mil tillbaka. Som jag förstår bör jag alltså byta pump, olja samt ännu en gång filter för att vara på säkra sidan? Eller är det något annat som kan vara fel?

    Ang. luftning. Har kollat runt på en del youtube-klipp. På några ställen nämns luftningen, men på andra ställen så nämns den inte (ex. här - https://www.youtube.com/watch?v=zGGD6XW0yac). Jag är faktiskt tveksam till om låg oljenivå skulle kunna förstöra pumpen, eller att det helt enkelt är ett sammanträffande att den gett sig (?) just nu (bilen har gått 17.500mil).

    En sak som jag funderar på, är om det har betydelse om påfyllningspluggen är monterad eller inte när man "luftar"/kör clutch pump:en i "Output tests"? Jag har har haft pluggen monterad, på haldexrepairs har de den inte monterad har jag upptäckt nu, men kan det spela någon roll?? Får väl krypa under i morgon och lossa pluggen för att testa om det gör någon skillnad..

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Nytt försök idag med att köra pumpen med påfyllningspluggen öppen. Så klart ingen skillnad.

    Strömmen ännu högre idag, pendlar upp till strax över 3.4A (normalt vad jag förstår skall den vara under 2.0A). Nej, känns som att pumpen är på väg att ge sig.

    Kommer att beställa ny olja + pump och för säkerhets skull även ta med ett nytt filter trots att det nyligen är bytt.

    En ödets ironi att bilen kommer vara en "2Motion", den enda veckan på året då fyrhjulsdrift verkligen kunde varit motiverad på riktigt (kör till fjällen imorgon).

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Bytte olja i min haldex i helgen, och strömmen låg på runt 1,5A när jag luftade (med fyllhålet öppet, spelar knappast nån roll)
    Så tippar på att din pump är trött.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Tack för uppdatering!

    Japp, har beställt prylar från haldexparts: pump, filter o olja för 2930:-

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Då var pumpen bytt, nytt filter och ny olja. Initialt blev resultatet bra då strömmen låg runt 1.35A och sedan sjönk ner mot 1.2A. Efter någon/några minuters körning (under luftningsproceduren) så ändrades ljudet och blev mer ansträngt. Detta fortsatte en stund och slutade med att strömmen på V181 låg runt 3.0A.

    Återigen var beteendet lika som tidigare. Efter att tändningen varit AV så går pumpen (V181) igång, strömmen startar på runt 1.7-1.8A men går sedan omedelbart upp på ca 3.0A. Om jag försöker starta pumpen igen (utan att cykla tändningen) så klickar den bara och går inte igång.

    Min tolkning är att systemet (efter mitt år med dålig pump/igensatt system) är/var fullt av slam/slit-rester från kopplingen som direkt satte igen filter/pump-filter. Jag har återigen beställt olja + filter och funderar nu på hur jag bäst får rent systemet.

    Vad som skulle hända om jag tog ut filtret och sedan pluggade igen och startade pumpen utan att byta oljan (vad jag förstår så kör gen 5 utan filter). Låter pumpen köra några minuter och sedan byter olja, filter och gör rent filtret på sugsida av pumpmotorn. Vad jag önskar uppnå är alltså att all smuts/slitrester i systemet skall blandas upp i oljan som jag sedan tappar ur och byter?

    Ännu bättre förstås om man skulle kunna fylla på med någon rengöring som man kan köra i systemet och sedan byta till ny olja. Tyckte att haldex-oljan luktade mycket diesel (kan man skölja med diesel??).

    Eller så gör jag bara det "säkra", dvs byter filter gör rent pumpen och fyller ny olja?

    Tacksam för tips!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Uppdatering. Fick svar från "haldexrepairs.co.uk" att man bara kan köra "output test" en gång och sedan behöver cykla tändningen, det behöver alltså inte vara något fel/smuts i systemet som det är nu.

    Enligt "haldexrepairs" så är normal ström på motorn (V181) när systemet är trycksatt ca 3.0A (under luftning/torr pump normalt med ca 1.5A).

    Jag kan alltså avvakta och sedan pröva systemet / 4motion när vädret ger nästa möjlighet. Driver den bak och inte skriver felkoder så är allt frid och fröjd.
    Senast redigerad av perIpI den 2019-12-22 klockan 19:14.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    4Motion prövat på isigt underlag och den driver som den skall, Inga felkoder. Allt frid och fröjd alltså!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Bra jobbat.

Liknande ämnen

  1. Hitta rätt pump till Haldex Passat 2009.
    Av Foppson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-28, 00:05
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 12:13
  3. Montera ur soltak / Open Air?
    Av Hedman i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-25, 01:56
  4. Open Air undran Polo
    Av ventohuan i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 11:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin