Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167

    Passat alltrack -14, vibrerar?

    Märkte det idag, ett tag var det så illa att jag ringde min däckgubbe under färden och frågade om han kände igen detta och det kunde vara obalanserade däck. Typ tappade vikter eller nåt.
    Han visste inte säkert men sa att det kan ju vara en fastfryst isklump eller nåt med.

    I vilket fall som helst så tyckte jag det lugnade sig tillslut så jag åkte inte till däcksverkstaden.
    Men sen började det igen efter en stund.
    Om det nu ens slutade dvs.
    Inte lättast i världen att känna efter med vägarna som är nu i Västergötland.

    Känns som hela bilen vibrerar upp i ratten och även i stolen.

    Kan det vara annat än hjulen?
    Nåt känt modellfel menar jag?

    Hittade lite frågor, men inga lösningar.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...k-2015-med-DCC

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Såhär års kan det mycket väl vara smuts på fälgarna. Börja med att göra rent dem. Sedan kan det naturligtvis även vara annat, obalans, ståplattor, kardan osv men det är enklast att börja där.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Såhär års kan det mycket väl vara smuts på fälgarna. Börja med att göra rent dem. Sedan kan det naturligtvis även vara annat, obalans, ståplattor, kardan osv men det är enklast att börja där.
    Tack för svaret.
    Jag tog mitt förnuft till fånga idag när jag kört ett tag till och det fortsatte.
    Tyckte det hoppade och rullade konstigt i låga hastigheter med.
    Så in på lokala däcksverkstaden och där såg vi att höger bakdäck är kasst.
    Var som att det var dåligt med luft och en urgröpning mitt på däcket på ett ställe, och ståltrådar hade tryckts ut på insidan av däcket.
    Konstigt på märkesdäck som inte var jätteslitna. Inte helt ovanligt att sån sker enligt verkstaden.

    Två nya däck inhandlades, och rullar hon som dröm igen
    Skönt att det inte var nåt annat.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Gött de löste sig!

    Men 2 nya däck bara? Hoppas de främre däcken är relativt nya med och av samma dimension och märke som de nya du fick monterat? Man ska helst byta alla 4 däck när man åker 4wd bil! Får väl skilja max 2mm mellan fram/bak samt att däcken ska ha rätt rullomkrets. Och även om du köper exakt lika dimension som fram kanske 225/50 17" men av ett annat märke så kan rullomkretsen skilja på olika tillverkare trots att de är samma dimension.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Gött de löste sig!

    Men 2 nya däck bara? Hoppas de främre däcken är relativt nya med och av samma dimension och märke som de nya du fick monterat? Man ska helst byta alla 4 däck när man åker 4wd bil! Får väl skilja max 2mm mellan fram/bak samt att däcken ska ha rätt rullomkrets. Och även om du köper exakt lika dimension som fram kanske 225/50 17" men av ett annat märke så kan rullomkretsen skilja på olika tillverkare trots att de är samma dimension.
    Ja det var två bättre beggade däck med samma mönsterdjup i princip , och samma dimensioner som framdäcken.
    Tur i oturen att dom hade dessa på lager.

    Sen är jag lite skeptisk till "sanningen" om att det inte får skilja mer än nån millimetermellan mönsterdjupen på en modern 2-> 4WD nu för tiden.
    Myter blir så lätt sanningar.
    Men tack för omtanken.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 21:23
  2. Baklucka passat -14 Alltrack
    Av harfina i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 16:32
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 07:01
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 20:51
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-07-17, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin