Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8

    Köpråd Vw passat -12

    Tjenare.
    Jag har funderat på att införskaffa en passat -13 2.0 tdi R-line med DSG låda.
    https://www.blocket.se/malmo/Volkswa...59773.htm?sa=1

    Vad är det man skall titta efter på en sådan bil?
    Jag har förstått i nederkant av dörrar och baklucka efter rostbubblor.
    Men i övrigt? Växellåda? motor?
    Vad är dom vanliga felen?


    Stefan

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har en Passat-13, 170-hästarn med dsg sedan 1.5 år och är jättenöjd med bilen.

    Vanligt fel är att vattenpumpen börjar läcka vilket för med sig kamremsbyte, med ditt miltal så är det troligt att den kommer inom ett år eller två (kostnad 6-7000:-).

    Värmen har också varit lite mystisk. Vid något tillfälle har den låst sig så att jag enbart fått värme/kyla. Dock har det alltid återställt sig självt hittills när man stannat och slagit av/på tändningen.

    Kan även tycka att den kan vara lite svår att köra "lagom" och tror att det har att göra med "motor-uppdateringen". Den försöker köra med mycket EGR upp till en viss punkt då den fattar att man vill trycka på är min tolkning. Innebär också att den regenererar rätt ofta (blir stående med fläktarna på fullt blås) när man parkerar bilen. Men det beror även till stor del på hur du kör den, kortkörningar -> mer regenereringar. Långkörningar -> inga problem. Jag har tänkt att byta tillbaka mjukvaran i den men har inte kommit till skott ännu.

    Annars är det väl bara att ta ut den o köra och lyssna/känna så mycket som möjligt.

    Lycka till!

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kolla efter rost ja, särskilt kring nummerplåtsbelysningen, vattenpump kräver inte kamremsbyte men det kostar så lite extra att det är dumt att inte passa på. Kör du korta sträckor passar inte diesel, kör du längre märker du inte av regenereringen. Väldigt bra komfort och rolig bil för övrigt.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8
    Strålande input.
    Minsta sträcka jag kör är på sin höjd 1,5 mil då jag bor utanför stan. Jobbet är drygt 5 mil bort så därav att jag inriktat mig på diesel.
    Ska träffa handlarn imorrn igen, har provkört den redan och är sjukt nöjd. Kände inte av något med EGRen, jag upplevde snarare att den var något annorlunda att komma iväg från start, känns som att mjukstarter var lite svåra att komma iväg ifrån som om man får ge lite mer.
    Vet inte om det var Autohold funktionen så att bromsarna släpper försent eller något annat.
    Talade med tidigare ägare och han hade inte något problem alls med den, enda var med att den skulle få nya mjukvaran för bilen i samband med EGR tjafset.

    Tack för er input så får vi se om det blir köp!!

    Stefan

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Har en likadan fast -12:a som jag haft 4,5 år.
    Fel jag haft:
    Trasig AC-kompressor , gick på maskinskadeförsäkring.
    Kan vara bra att testa kylfunktionen om du kan köra in i varmgarage.
    Fjäder bak gick av, har bytt båda sidor för säkerhets skull. (Är nog ovanligt fel)
    Bränslepump i tanken, byttes pga missljud.(ej fel på funktionen, verkar dock vara fler som haft samma fel med missljud)
    Hörs tydligt surrande ljud om du står utanför höger bak.

    Vattenpump började läcka ganska rejält vid ~ ca 13000 mil så bytte den & kamremssats.
    6000 för bara v-pump och 11-12' för v-pump och k-sats på aukt verkstad i Sthlm.
    Är 21000 mil på kamremmen annars.

    Är ändå mkt nöjd med bilen, enda dyra felet är vattenpumpen. Man åker riktigt bra och jag upplever skillnaden mot en ny B8 alldeles för liten för att motivera byte i dagsläget.

    Har inte gjort motoruppdateringen på min och planerar inte heller att göra det

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Ja, skulle säga att det är auto-hold:en som kan göra det lite hackigt att göra små justeringar ex. vid fickparkering. Antingen det eller gammal olja i växellådan, men din olja skulle ju vara nybytt så pröva att slå av auto-hold så rullar den direkt när du släpper bromsen (jag kör normalt med auto-hold påslagen).

    Lycka till!

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Stefan Karlsen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8
    Jag tänkte återkoppla i tråden och tacka alla för era upplevelser och tips med era bilar.
    Det blev köp på den bilen jag länkade och är hur nöjd som helst!!
    Det enda jag är lite fundersam över är att brännaren går som den ska, men min v40 -13 eldade på extremt mycket mer än passaten gör.
    Är det så att det är mindre effekt tro, eller är den lite sliten och behöver en översyn?
    Jag hade en effekt på 5kW på brännaren i volvon.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    Jag tänkte återkoppla i tråden och tacka alla för era upplevelser och tips med era bilar.
    Det blev köp på den bilen jag länkade och är hur nöjd som helst!!
    Det enda jag är lite fundersam över är att brännaren går som den ska, men min v40 -13 eldade på extremt mycket mer än passaten gör.
    Är det så att det är mindre effekt tro, eller är den lite sliten och behöver en översyn?
    Jag hade en effekt på 5kW på brännaren i volvon.
    Grattis till köpet!
    Det ska vara en webasto på 5kW även i din passat så låter som att något inte är helt OK.
    Antar att du har någon garanti på bilen om du köpt hos en bilhandlare?

Liknande ämnen

  1. Vw Passat alltrack 2,0tdi dsg -12
    Av västkust i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-21, 14:07
  2. Däckdimension Passat 12:a
    Av Kvarten1 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-20, 16:35
  3. Beteckning över säkringarna på VW Sharan -12
    Av Diesel Nordlöf i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 22:55
  4. Köpråd Passat -12 TDI140 Master
    Av beiner i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 10:47
  5. *Updaterat min VW entusiast sida! 12/8*
    Av Faltdach i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin