Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27

    Motorvärmare på 6A säkring

    Lämnade in min Polo idag för att montera i motorvärmare + kupevärmare. Inga konstigheter men när jag hämtade ut bilen så såg jag att det inte fanns mer än ett läge på kupèvärmaren. På den förra bilen hade jag två lägen och körde alltid på låga läget då jag bara har 6A i stolpen hemma vid lägenheten och på jobbet.

    Åkte tillbaka och fick bekräftat att dom monterat i en 1400W kupèvärmare från Defa vilket då tillsammans med motorvärmaren bör ge betydligt mer än vad en 6A säkring klarar av.

    Frågan är vad jag gör nu? Enligt VW fanns inga mindre än 1400W kupevärmare från Defa att få tag på och tydligen kommer dessa med en liten kontakt vilket gör att det inte är helt lätt att hitta andra kupevärmare som passar.

    Vet ni om det finns andra kupevärmare som passar med en Defa kontakt eller om man på andra sätt kan minsta effekten i min kupevärmare?

    Tack!

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    8
    Utan att byta lite prylar blir det nog lurigt att fixa det. Men man kan säkert byta sista biten, alltså sladden som går från en förgrening i motorrummet och sen ut vid passagerarsätet, mot en lösning som slutar i en vanligt kontakt (som ett vägguttag) i stället. T.ex. med följande prylar:

    https://www.mekster.se/defa-skarvkab...-m-489454.html
    https://www.mekster.se/defa-kupeuttag-489457.html

    Då kan man ju sätta i vilken kupévärmare som helst. Biltema har t.ex. en som både går att köra på 1200W och 700W, dock modell något större. Om du fick monterat en slangvärmare från Defa drar den förmodligen ca 600W. Då kan du köra en kupévärmare på max 800W innan du når upp till 1400W (egentligen 1380W) vilket är vad du inte bör ligga över om stolpen är säkrad till 6A.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Tack för svar. Så då finns det alltså ingen kupevärmare med mindre effekt med Defas kontakt att köpa utan man måste modda själv alltså?

    Testade nu ikväll och körde motor och kupevärmaren i 2 timmar utan problem. Konstigt, borde ju inte funka med en 6A säkring tycker jag.....

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Testade nu ikväll och körde motor och kupevärmaren i 2 timmar utan problem. Konstigt, borde ju inte funka med en 6A säkring tycker jag.....
    Beror på hur kallt det är (i bilen/ute), då Defas värmare självreglerar effekten efter behovet. Därför de saknar valknapp numera.

    Är det ”tillräckligt varmt” drar den inte så mycket, och säkringen håller.



    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    8
    Jag har inte kollat så grundligt, men utbudet av kupévärmare med Defas egen lilla kontakt är nog rätt begränsat.
    Under antagandet att din motorvärmare är på ca 600W drar hela kittet ca 2000W nu. Det är ca 8,7A. Om det är en sk. trög säkring på 6A är det rimligt att den egentligen klarar att leverera ca 9-10A innan den ryker, kanske tom lite mer. Det är nog därför det går.
    Eftersom det nu funkar kan du ju lika bra testa och köra så länge säkringen håller.

    - - - Uppdaterad - - -

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Tack för svar. Så då finns det alltså ingen kupevärmare med mindre effekt med Defas kontakt att köpa utan man måste modda själv alltså?

    Testade nu ikväll och körde motor och kupevärmaren i 2 timmar utan problem. Konstigt, borde ju inte funka med en 6A säkring tycker jag.....
    Din kupevärmare drar på med 1900W från start när det är riktigt kallt.
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-02-01 klockan 07:13.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag har liten kontakt på min 1850w defa värmare med två lägen, tror lägsta läget är 850w.


    Effekt [W] -25ºC: 1850/850
    Effekt [W] +20ºC: 1550/720
    Effekt [W]: 1850

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Gick två timmar imorse utan problem fast bara -4 ute så den drar väl inte så mycket då antar jag. Har satt i den på jobbet nu så får vi se hur det går

    Får ringa till VW annars och se om dom kan montera i ett vanligt uttag åt mig.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1200 W finns ju men det kanske inte gör någon skillnad... Termini™ 1200 https://www.defa.com/se/produkt/termini-1200/

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En 6A säkring ska lösa ut inom en timme vid ca 1,45x överlast vilket är ca 2000W
    https://www.voltimum.se/articles/dvargbrytare
    Trådskaparen har en effekt på uppskattningsvis ca 1100 på kupevärmaren om själva motorvärmaren är på ca 500W så blir det ca 1600W vilket en 6A säkring kan klara i flera timmar

Liknande ämnen

  1. Montera motorvärmare på gti ?!?
    Av Gti-07 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 17:38
  2. Montera motorvärmare på GTI -10
    Av wibmag i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 18:51
  3. Golf 5 fjädrar på en Golf 6a
    Av Teamturbo i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 15:08
  4. Vilken packning till KR topp på 6A block
    Av graul i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 07:37
  5. montera motorvärmare på Golf 3 -94
    Av Henke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin