Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19

    Golf GTI Edition 35 rasslar och tickar högt vid kallstart (ibland)

    Hej!

    Jag har en Golf Gti Ed35 som har gått 9000 mil. Igår när jag skulle skrapa rutorna så rasslade och tickade väldigt högljutt från motorn.

    Jag tror att jag har lokaliserat det till remhjulet som sitter ungefär vid generatorn. Eller om det kommer längre ner ifrån någon kedja eller så. (Min kunskap om motorer är väldigt begränsad).

    Och när motorn lugnat sig lite från kallstarten så blir ljudet också tystare med finns kvar. och även efter jobb när jag startade bilen lät den lika högt igen. Temperaturen ute låg runt 0 grader eller -1 grad.

    Och nu i morse +1,5 grader så var inte ljudet där alls..

    Är det någon som känner igen detta? Och skulle kunna hjälpa mig en bit på traven om var man ska börja felsöka?

    Mvh Pontus

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Det bästa vore nog om du har möjlighet att filma nästa gång det låter illa.
    Alternativt läs ut felkoder för att få en hint om vad det kan röra sig om, men det är inte säkert det finns någon.

    Rassel låter i min värld som kedja.
    Tickande låter som ventiler.
    Är det temperaturavgörande så kan det handla om oljetrycket.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Rickybobby Visa inlägg
    Hej!

    Jag har en Golf Gti Ed35 som har gått 9000 mil. Igår när jag skulle skrapa rutorna så rasslade och tickade väldigt högljutt från motorn.

    Jag tror att jag har lokaliserat det till remhjulet som sitter ungefär vid generatorn. Eller om det kommer längre ner ifrån någon kedja eller så. (Min kunskap om motorer är väldigt begränsad).

    Och när motorn lugnat sig lite från kallstarten så blir ljudet också tystare med finns kvar. och även efter jobb när jag startade bilen lät den lika högt igen. Temperaturen ute låg runt 0 grader eller -1 grad.

    Och nu i morse +1,5 grader så var inte ljudet där alls..

    Är det någon som känner igen detta? Och skulle kunna hjälpa mig en bit på traven om var man ska börja felsöka?

    Mvh Pontus
    Svårt att säga, men lyftarna kan ticka lite vid kallstart innan fullt oljetryck. Fullt normalt.
    Men om rasslet är mer åt remhjulet till, kan det vara en spännare alt löphjul som håller på att ge sig. Mest troligt spännaren till multiremmen. När byttes detta senast?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Jag har faktiskt filmat, dock så är det med mobiltelefon så ljudet blir lite mer av ett brus. men försöker bara lista ut hur jag ska få in klippet från telefonen till tråden.

    Ja det sitter ju en kedja till oljepumpen precis där ljudet kommer ifrån. Men kan inte avgöra om det är den ljudet kommer ifrån eller om det är från spännaren.

    Tickar lite gör den alltid men det är som ni säger normalt.

    men detta ljudet var väldigt högt. Jag ska försöka få upp videon

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Svårt att säga, men lyftarna kan ticka lite vid kallstart innan fullt oljetryck. Fullt normalt.
    Men om rasslet är mer åt remhjulet till, kan det vara en spännare alt löphjul som håller på att ge sig. Mest troligt spännaren till multiremmen. När byttes detta senast?
    Ja det är mycket möjligt ska iväg till en kompis verkstad ikväll så ska han kolla lite hur det ser ut med löphjulet osv..

    jag tror faktiskt aldrig att något utav det är bytt på 7 år och 9000 mil.

    Mvh Pontus

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    https://minfil.com/y1Weo0s0b9/IMG_5386_MOV

    Här kommer ett försök hoppas att det fungerar

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-11-24, 16:01
  2. Golf gti 35 edition
    Av Stockholmmz i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 12:41
  3. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 09:18
  4. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 14:21
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin