Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Air intake evaluation

    Nedan kan man se hur luftflödet påverkas av olika modifieringar. Primärt behandlas Golf 7 GTI men luftbox /anslutningar är gemensama för många modeller.

    http://www.mygolfmk7.com/

    Att luftflödet ökar betyder inte att man får motsvarande performance höjning. Intake anses som en överskattad modifiering på många forum .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Ja, läser man igenom ordentligt framgår det att oem luftbox kan flöda mer än var Inletpipe klarar. Att då bränna pengar på ett nytt insug är verkligen pengar i sjön.

    Det han kommer fram till är mer eller mindre.
    Oem Luftburk, ersätt oem pappfilter med bra bomullsfilter ta bort "snowgrate".
    Ersätt OEM Inletpipe med valfri (finns viss varians på dem) eftermarknads. BurgerTuning är en av de bättre och kostar en 70 USD.

    Sen har oem luftburk "panelen" som går framför. Den panelen kan man förslagsvis demontera och sedan mha Dremmel öppna upp även på förarsidan för ett mer direkt luftflöde mot luftburken.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    @CupraRacing - Instämmer med dig. Köpte ett CTS intake till min fd Golf R, kostade en del. Trevligt insugsljud!

    Cupran har fått annan behandling rörande insug.
    • Har kvar OEM luftbox och OEM flexibelt rör.
    • Monterat Turbo Inlet från HG motorsport DE, original o-ring singel passar till denna.
    • Kanalen över kylaren på förarsidan, öppnat upp intaget.
    • K&N bomulls filter istället för pappersfilter.
    • Snow grate, ta bort? Se nedan.

    Snow grate / galler. Tittar man på mygolfm7:s test med eller utan galler så är det 3% skillnad bara just vad det gäller gallret. Det är inte mycket. Har gallret någon funktion (särskilt om man öppnat upp kanalen på förarsidan)?

    Test 1 - Direkt efter att jag gjort hålen på förarsidan i kylkanalen körde jag ut några mil i normalt regn. Avslutade med att tvätta bilen. Väl inne i garaget igen lossade jag toppskyddet, inget spår av vatten i luftboxen. Slutsatsen då var att man kan nog eliminera gallret.

    Test 2- Körde fram och tillbaka Halmstad Heidelberg /DE i blandad väderlek. Hade 180 -200 km/h långa sträckor (lite trafik). Regnväder på hemvägen. Kom det något spillvatten i luftboxen? Ja, det var tydliga spår av smutsvatten i botten på boxen (som har dränering via slang). Snögallret hade spår av torkat vatten på undersidan som vetter nedåt mot boxens botten. Själva filterdelen var fri från spår av vatten.

    Värre påkänning än Test 2 torde man knappast råka ut för.

    Galler med öppnad kanal - Man kan ta bort på sommarhalvåret, bör nog monteras på vinterhalvåret om man ska köra i autobahn hastighet i regn. Konsekvensen blir annars att vatten kommer i kontakt med filtret. Det tål det för den delen, men man vill ju undvika det. Har ej kunnat göra något snötest.

    https://www.hg-motorsport.de/shop/pr...Gutachten.html

    Namn:  HG1.jpg
Visningar: 552
Storlek:  1 016.9 KB

    Kanalen

    Namn:  dremmel1.jpg
Visningar: 394
Storlek:  901.1 KB

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2019-01-30 klockan 23:02.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Vad förväntar sig folk ska hända när dom modiferar luftburken på överladdade standardbilar?

    Kan inte se någon annan positiv effekt än aningen lägre avgasmottryck och marginellt lägre temperatur på luften innan intercooler.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Vad förväntar sig folk ska hända när dom modiferar luftburken på överladdade standardbilar?

    Kan inte se någon annan positiv effekt än aningen lägre avgasmottryck och marginellt lägre temperatur på luften innan intercooler.
    Ja är det inte det folk vill, få 1% bättre.. ,,

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Air intake evaluation

    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Vad förväntar sig folk ska hända när dom modiferar luftburken på överladdade standardbilar?

    Kan inte se någon annan positiv effekt än aningen lägre avgasmottryck och marginellt lägre temperatur på luften innan intercooler.
    Folk jagar högre flöde genom sänkta betavärden på filter istället för att öka filterarean med resultat att turbo och motor får äta smågrus. Alternativt så ägnar man sig åt latent blästring av motorkomponenter för att reducera koluppbyggnad.

    Har stångat huvudet blodigt i försök att förklara det futila i äventyret varpå jag numera accepterar fenomenet och låter folk leka bäst dom vill. Vad vore bilvärlden utan alla ”tuners” som säljer skinande luftburkar med såll .


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har ett R600 på min. Det ser bra men ändå tillräckligt OEM för att jag ska gilla det plus att intaget är dubbelt så stort som standard omodifierat. Det måste rimligen leverera mer sval luft och det låter lagom mycket mer än standard. Om det ger mer effekt bryr jag mig egentligen inte om, det vore bara ren bonus.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jag har ett R600 på min. Det ser bra men ändå tillräckligt OEM för att jag ska gilla det plus att intaget är dubbelt så stort som standard omodifierat. Det måste rimligen leverera mer sval luft och det låter lagom mycket mer än standard. Om det ger mer effekt bryr jag mig egentligen inte om, det vore bara ren bonus.
    R600 - När temperaturen stiger så skiljer det säkert! OEM ligger som kanal på tvären över den varma kylaren, bra på vintern kanske, inte idealiskt på sommaren. Snikvarianten är ju att ta upp de extra hålen i kanalen som visas på bilden i inlägg nr 3.

    OEM är en kompromiss som ska passa många bilmodeller /motortyper /klimat /körschema. Det är givet att man kan optimera det. Kall insugsluft ska man inte underskatta, bättre fyllnadsgrad. Många insugskit hämtar luft från motorrummet eftersom avskärmningarna till kittet är halvdana. Knappast idealiskt . Har man OEM tvärkanal utan extrainsläppet urtaget med en sådan lösning ökar säker lufttemperaturen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    R600 - När temperaturen stiger så skiljer det säkert! OEM ligger som kanal på tvären över den varma kylaren, bra på vintern kanske, inte idealiskt på sommaren. Snikvarianten är ju att ta upp de extra hålen i kanalen som visas på bilden i inlägg nr 3.

    OEM är en kompromiss som ska passa många bilmodeller /motortyper /klimat /körschema. Det är givet att man kan optimera det. Kall insugsluft ska man inte underskatta, bättre fyllnadsgrad. Många insugskit hämtar luft från motorrummet eftersom avskärmningarna till kittet är halvdana. Knappast idealiskt . Har man OEM tvärkanal utan extrainsläppet urtaget med en sådan lösning ökar säker lufttemperaturen.

    /Peter
    Nja. Eftersom styrsystemet i en standardbil kommer leverera en bestämd luftmassa så spelar insugstempen ingen jättestor roll. Effekten bör bli att kompressorn behöver utföra mindre arbete, dvs avgasmottryck sjunker. Sen kan det så klart ha påverkan när knack tex.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 02:55
  2. Superb - 10 tdi 170hk,intake air sensor
    Av ason i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 15:37
  3. Neuspeed air intake mk5
    Av TurboTim i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 17:30
  4. Air Intake Polo GTI 2006
    Av PoloGTI i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 13:22
  5. Neuspeed Turbo Intake Pipe
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin