Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84

    Byta O-ringar till injektionen

    Har läst om att det är vanligt att tomgången är ojämn tack vare vakumläcka i systemet, och ofta är det bäst att börja med att byta o-ringarna till injektionen, däremot har jag problem med att felsöka detta.

    Kollade i Haynes boken om hur man kollar dem, men utan resultat, läste att man ska bara kunna dra ut injektionsröret ur motorblocket och därav se hur o ringen mår, redan där har jag problem/vågar inte fortsätta.

    Har med ganska hård kraft försökt dra ut röret från motorblocket men inte rubbats överhuvudtaget, vill VERKLIGEN inte bryta sönder röret/dra sönder något så jag inte kan köra sedan, vad är bästa sätt att få ur dem?

    Kan det vara värt att byta ut slangarna hela vägen från K-jetronicen på en gång?

    Sedan om någon vet med, hur fasen byter man luftfilter på en Golf 2 GTI '89 16V när K-jetronic sitter precis på luftburken och har en hel del slangar och annat kopplat? Kan knappt rubba luftburken efter att ha tagit av klammorna

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Har läst om att det är vanligt att tomgången är ojämn tack vare vakumläcka i systemet, och ofta är det bäst att börja med att byta o-ringarna till injektionen, däremot har jag problem med att felsöka detta.

    Kollade i Haynes boken om hur man kollar dem, men utan resultat, läste att man ska bara kunna dra ut injektionsröret ur motorblocket och därav se hur o ringen mår, redan där har jag problem/vågar inte fortsätta.

    Har med ganska hård kraft försökt dra ut röret från motorblocket men inte rubbats överhuvudtaget, vill VERKLIGEN inte bryta sönder röret/dra sönder något så jag inte kan köra sedan, vad är bästa sätt att få ur dem?

    Kan det vara värt att byta ut slangarna hela vägen från K-jetronicen på en gång?

    Sedan om någon vet med, hur fasen byter man luftfilter på en Golf 2 GTI '89 16V när K-jetronic sitter precis på luftburken och har en hel del slangar och annat kopplat? Kan knappt rubba luftburken efter att ha tagit av klammorna
    De sitter fruktansvärt hårt, och är o-ringarna gamla och torra kan de sitta så hårt att röret/slangen går av om man drar i den. Det finns ett särskilt verktyg som ser ut som en "klo" med 90 graders vinkel på som man kan trä på nedanför spridarmuttern och dra med. Ett sånt lär du inte hitta så lätt men du kan enkelt tillverka ett sånt av en bit plattjärn, skruvstycke och vinkelslip.
    Det är också mycket vanligt att spridarhylsornas "plastnosar" spricker när man drar ut spridaren. Dessa bör bytas samtidigt. (16V har sk "luftade" spridare och är nosarna trasiga så går den magert på låga varv och kan tom spika)

    För att byta luftfilter behöver det stora röret mellan luftmängdsmätaren och spjällhuset tas loss så att luftmängdsmätaren kan lyftas undan, men även då är det lite svårt eftersom alla andra slangar stretar emot.

    Edit: Dra inte ut spridarna utan att ha köpt 8 nya o-ringar! Är de dåliga (vilket de alltid är) så får du inte i dem igen och bilen blir stående.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    De sitter fruktansvärt hårt, och är o-ringarna gamla och torra kan de sitta så hårt att röret/slangen går av om man drar i den. Det finns ett särskilt verktyg som ser ut som en "klo" med 90 graders vinkel på som man kan trä på nedanför spridarmuttern och dra med. Ett sånt lär du inte hitta så lätt men du kan enkelt tillverka ett sånt av en bit plattjärn, skruvstycke och vinkelslip.
    Det är också mycket vanligt att spridarhylsornas "plastnosar" spricker när man drar ut spridaren. Dessa bör bytas samtidigt. (16V har sk "luftade" spridare och är nosarna trasiga så går den magert på låga varv och kan tom spika)

    För att byta luftfilter behöver det stora röret mellan luftmängdsmätaren och spjällhuset tas loss så att luftmängdsmätaren kan lyftas undan, men även då är det lite svårt eftersom alla andra slangar stretar emot.

    Edit: Dra inte ut spridarna utan att ha köpt 8 nya o-ringar! Är de dåliga (vilket de alltid är) så får du inte i dem igen och bilen blir stående.

    Hmm, har du möjligtvis koll på vart man kan köpa dom reservdelarna som kan tänkas behövas vid sådant byte?
    Eller är det bara detta du menar:
    https://www.skruvat.se/Spridare-P306436.aspx

    Räcker det att köpa 4 stycken sådana? (ganska dyrt )

    Gällande luftmängdsmätaren, är det dom 4 eller 6 bultarna som sitter ihop med "undersidan" av hela den metallboxen?

    Har länge kollat på sprängskissen i Haynes men förstår inte vad alla komponenter är för något, i grund och botten så sitter bränslefördelaren på locket till luftfiltret om jag förstår rätt, och dessa silvriga "kromade" slangar går bränslet i?

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Hmm, har du möjligtvis koll på vart man kan köpa dom reservdelarna som kan tänkas behövas vid sådant byte?
    Eller är det bara detta du menar:
    https://www.skruvat.se/Spridare-P306436.aspx

    Räcker det att köpa 4 stycken sådana? (ganska dyrt )

    Gällande luftmängdsmätaren, är det dom 4 eller 6 bultarna som sitter ihop med "undersidan" av hela den metallboxen?

    Har länge kollat på sprängskissen i Haynes men förstår inte vad alla komponenter är för något, i grund och botten så sitter bränslefördelaren på locket till luftfiltret om jag förstår rätt, och dessa silvriga "kromade" slangar går bränslet i?
    Det du länkar till är hela spridaren inkl stora och lilla o-ringen (gröna). Räcker du köper o-ringarna. Inga bultar behöver lossas för att byta luftfilter, däremot de 2 stora slangklämmorna så du får loss stora svarta plaströret (typ 60mm i diameter)

    https://www.google.com/search?q=golf...M-9gCL_r-WZVM:

    14,13, 16 behöver du.

    Gå in här och leta reda på orgnummer så kan du googla efter dem sen: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Det du länkar till är hela spridaren inkl stora och lilla o-ringen (gröna). Räcker du köper o-ringarna. Inga bultar behöver lossas för att byta luftfilter, däremot de 2 stora slangklämmorna så du får loss stora svarta plaströret (typ 60mm i diameter)

    https://www.google.com/search?q=golf...M-9gCL_r-WZVM:

    14,13, 16 behöver du.

    Gå in här och leta reda på orgnummer så kan du googla efter dem sen: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/
    Då börjar jag hänga med!

    Hittade 13, och 16, men inte 14, inte någonstans :/ Vet inte hur jag ska få tag på den riktigt, antar att den är delkomponent till nr 13, ser ut så på sprängskissen

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Oj, hmm, nu blir det knas här, för jag har själv gjort iordning en kundvagn hos Skruvat, dessa artiklar:

    Hållaren till spridaren:
    Artnr: 871438
    Originalnr: 035133554

    O ring:
    Artnr: 871440
    Originalnr: 035133557A


    Men enligt sprängskissen som finns på Zap så är det bara en o ring, och den skissen du har länkat verkar ha två ringar?
    Det är nog nr 13 jag är fundersam till, för det ser inte riktigt ut som en O ring, och den finns inte med på Zap nämligen

    https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/g...2/1/133-53050/

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Ser ut som du kollat på fel bild:

    https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/g...2/1/133-55050/

    Sen är det lite olika på olika årsmodeller och motorkoder (KR, PL) så man får hålla tunga rätt i mun när man läser
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Ser ut som du kollat på fel bild:

    https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/g...2/1/133-55050/

    Sen är det lite olika på olika årsmodeller och motorkoder (KR, PL) så man får hålla tunga rätt i mun när man läser

    Åh!
    Se på fan, det förklarar ju saken, nu hittade jag alla produkter utan problem, dock fick det bli hos reservdelar24.

    Okej så det är allt jag lär behöva, 4stycken av varje produkt.

    När jag nu tar tag i järnrörsdelen för att dra ut insprutaren, finns det inget annat än det jag köper som kan gå sönder då? Tänker så jag inte bryter av hela röret tillexempel?

    Och jag förmodar att en dutt 5-56 ner mot insprutaren inte är en lämplig ide för att lätta lossningen av det hela?

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Åh!
    Se på fan, det förklarar ju saken, nu hittade jag alla produkter utan problem, dock fick det bli hos reservdelar24.

    Okej så det är allt jag lär behöva, 4stycken av varje produkt.

    När jag nu tar tag i järnrörsdelen för att dra ut insprutaren, finns det inget annat än det jag köper som kan gå sönder då? Tänker så jag inte bryter av hela röret tillexempel?

    Och jag förmodar att en dutt 5-56 ner mot insprutaren inte är en lämplig ide för att lätta lossningen av det hela?
    Du kan dra sönder järnröret och får då köpa en ny slang+rör ändå från bränslehuvudet. 12A på bilden skall vara loss innan du drar, men den har du lossat va?
    5-56 går fint, inget som kan skadas av det där.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Du kan dra sönder järnröret och får då köpa en ny slang+rör ändå från bränslehuvudet. 12A på bilden skall vara loss innan du drar, men den har du lossat va?
    5-56 går fint, inget som kan skadas av det där.
    Heh, nope! Har missat den helt, man ser inte så bra ner i motorn med tanke på feta insugsröret uppepå, det kanske förklarar varför det inte lossnade.
    Trodde det var bara att dra ut helt enkelt

    Hur lossar man den? Ser ut som någon sorts klammer?

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Heh, nope! Har missat den helt, man ser inte så bra ner i motorn med tanke på feta insugsröret uppepå, det kanske förklarar varför det inte lossnade.
    Trodde det var bara att dra ut helt enkelt

    Hur lossar man den? Ser ut som någon sorts klammer?
    Bänd med en skruvmejsel
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Bänd med en skruvmejsel
    Ska nog inte vara så svårt

    Tackar för all hjälp här, har beställt grejerna och lär återkomma med resultat

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Gav mig på arbetet idag och tog stopp lika fort som jag började...

    Om man tittar på bilden här:



    https://i.imgur.com/RjM2ivb.jpg


    Så är det 14, eller 15 jag ser som det runda höljet runt? (verkar vara i metall dock, 14 som jag har är av plast)

    Ser dock inte heller vad jag ska bända upp med skruvmejsel, 12A verkar inte finnas med på spridarna här?

    Och tog lite WD40 runtomkring allt, och såg att det gick liksom att "flytta" men verkade omöjligt att dra ut, så jag vågade inte fortsätta...

    Frågan är bara nu om jag ska dra det metallhöljet med en spetstång, eller isåfall skaffa en låsringstång och dra ut vid själva muttern?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  15. #15
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av totte1015 Visa inlägg
    Gav mig på arbetet idag och tog stopp lika fort som jag började...

    Om man tittar på bilden här:



    https://i.imgur.com/RjM2ivb.jpg


    Så är det 14, eller 15 jag ser som det runda höljet runt? (verkar vara i metall dock, 14 som jag har är av plast)

    Ser dock inte heller vad jag ska bända upp med skruvmejsel, 12A verkar inte finnas med på spridarna här?

    Och tog lite WD40 runtomkring allt, och såg att det gick liksom att "flytta" men verkade omöjligt att dra ut, så jag vågade inte fortsätta...

    Frågan är bara nu om jag ska dra det metallhöljet med en spetstång, eller isåfall skaffa en låsringstång och dra ut vid själva muttern?
    Det är 15 du ser, 14 sitter fast "under" 15. 15 är i mässing och skruvas ut med en stor insexhylsa efter spridaren är ute. Då kan 14 bytas. 12A finns inte på bilden du bifogade, troligen har ngn annan demonterat den nån gång och sen inte återmonterat den. Dra aldrig i röret utan endast i muttern.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citering:
    https://i.imgur.com/RjM2ivb.jpg
    https://imgur.com/a/FFg3dVw
    https://imgur.com/a/FFg3dVw
    https://i.imgur.com/RjM2ivb.jpg


    Snälla Totte, använd inte externa bildlagringstjänster för forumbilder när vi har egen. Det blir så ofta som gamla bilder försvinner när konton eller leverantörer upphör och trådarna tappar alla bilder som hör till. Lägg bilderna på forumet istället.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Detta är inte jätterelaterat till det här, men jag vill inte skapa ny tråd för det och tänkte höra om någon vet på tu mans hand

    Det sitter en sorts kontakt (plus och minus) på högersidan motorblocket ganska långt ner, vad är det för något? Givare för temp eller något?

    Mitt problem är, misstänker jag, vid cirka 1000-1600 varv och acceleration så klipper hela jävla motorn, hugger till som fan i hela bilen och man blir ju orolig.

    Men har när jag tog bort aktionen från värmepaketet (bypass ventilen) råkade jag dra ut minuspolen till denna kontakt jag nämner

    Utan att märka det så försökte jag starta bilen, hände fan ingenting, spotta och puttrade bara.
    Efter 10 minuters intensivt felsökande hittade jag denna lilla sladdjäveln hängandes, hade alltså "dragits ut" från kontakten

    Tryckte in den på bondesättet och startade, då gick den finfint

    Testade att dra ut den när motorn var igång, då tvärdog den

    Då är min fråga, vad tusan gör denna sladd?
    Med tanke på att minuskabeln bara är intryckt i kontakten så förmodar jag att den glappar eller liknande, och skapar detta klippande

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Namn:  58383671_429251601235646_9213832369029513216_n.jpg
Visningar: 1089
Storlek:  294.4 KB

    Denna kontakt/givaren är det jag syftar på

    Där ligger minuspolen väldigt löst i kabelskon

  19. #19
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det är en tempgivare till insprutningen.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Det är en tempgivare till insprutningen.
    Finns det några kända problem kopplad till den?!

    Idag så hände en jävla grej, på motorvägen så började bilen hacka SOM FAN och jag tänkte nu sprängs motorn...

    Den var ojämn som fan, när jag tryckte ner kopplingen, så höll den på att dö hela tiden, såpass så batterilampan tändes och hade sig

    Kom tillslut till en lämplig ficka där jag stanna till och det absolut enda jag kunde tänka mig att det var, var minuspolen till den jävla givaren, drog ut kontakten och stoppa i den igen, och bilen startade felfritt och kunde dra iväg

    Vet inte hur jag ska göra för att få den 100% fast igen, det är ju en givare så är inte direkt vanliga kabelskor som fungerar...

    Är det värt att byta ut den om man ändå ska meka med nya kablar?


    Har förresten gjort en offert på två verkstäder för att byta dessa o-ringar, och även få bytt bränslefilterna, men ingen har ens velat svara på offerten...
    Senast redigerad av totte1015 den 2019-04-28 klockan 03:00.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-06, 10:13
  2. Byta slang till vevhusventilation
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 13:31
  3. Spridare k-jetronic - o-ringar
    Av daniel_sandberg i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 21:08
  4. vart köper man o-ringar/packningar
    Av kroll i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 10:41
  5. Byta till 3 barsmappsensor?
    Av Sjovold i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin