Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33

    Backkameraproblem. Passat b8 2016

    Tja.

    Har ägt en passat b8 2016 nu i en månad. Senaste två veckorna har jag fått problem med att backkamera inte alltid går in igen efter man backat.

    Vad kan detta bero på?
    Vi var i sälen v3 och hade över 20 minus ett par dagar.

    Tack på förhand

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    I manualen står det hur man ställer in den i serviceläge för att rengöra linsen. Passa på att spola rent med varmt vatten för att få bort skit som samlats in när den är öppen.
    Det tar även en stund för den att åka tillbaka efter att man börja köra tror gränsen går vid 7km/h vill minnas att det står.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Tack! Ska testa det sedan!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Hur gick det?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Gjorde rent linsen. Det blev bättre. Men går fortfarande inte alltid in. Ska ge bilen en heltvätt i veckan och se hur det blir efter.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Squadron Visa inlägg
    Gjorde rent linsen. Det blev bättre. Men går fortfarande inte alltid in. Ska ge bilen en heltvätt i veckan och se hur det blir efter.
    Kan ju testa att smörja med lite WD40 https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ispray-621007/

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Har testat smörja och tvätta. Men problemet kvarstår. Ibland går den in, ibland inte.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Fick in bilen för ett år sedan på "dolda fel" hos säljaren. De plockade ner allt och smörjde upp. Har fungerat ett år. Nu är problemet tillbaka. Så jag antar att jag får plocka ner inredningen och smörja upp allt igen.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11
    Du nämnde i första posten att du hade varit i Sälen och det hade varit kallt strax innan problemet började för dig. Återkom problemet i år efter minusgrader igen?

    Jag tänker att det kan vara fukt i kameran och när det växlar mellan kallt och varmt ”reser” det runt i mekaniken. Hade problem med detta med backkameran på min Passat B7 där konstruktionen är en helt annan, den sitter i samma modul som backluckehandtaget. Hursom så frös handtaget i vintras och när bilen tinat kom jag in i bakluckan men kameran fick spel. Min teori är att det kommit in fukt i handtaget som frös när det blev kallt och sedan när det tinade hade det nu istället hittat in i kameran. Monterade ner kameran/handtaget och lät den ligga i torkskåpet på 30 grader över natten, satte tillbaka den och satte lite silikon vid gummilisterna för att förhindra fukt att komma in igen. Det löste det för mig.

    Tänker att om du ändå monterar ned den så kan det ju va värt att köra den i torkskåpet några timmar för att verkligen veta att den är torr, och kolla så det inte finns några möjliga vägar för fukt att hitta in igen, den sitter ju på en relativt utsatt plats...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vill du sluta fundera på detta i framtiden låter det som ett byte av hela kameramodulen.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Richard
    Ort
    Partille
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Saltkar Visa inlägg
    Du nämnde i första posten att du hade varit i Sälen och det hade varit kallt strax innan problemet började för dig. Återkom problemet i år efter minusgrader igen?

    Jag tänker att det kan vara fukt i kameran och när det växlar mellan kallt och varmt ”reser” det runt i mekaniken. Hade problem med detta med backkameran på min Passat B7 där konstruktionen är en helt annan, den sitter i samma modul som backluckehandtaget. Hursom så frös handtaget i vintras och när bilen tinat kom jag in i bakluckan men kameran fick spel. Min teori är att det kommit in fukt i handtaget som frös när det blev kallt och sedan när det tinade hade det nu istället hittat in i kameran. Monterade ner kameran/handtaget och lät den ligga i torkskåpet på 30 grader över natten, satte tillbaka den och satte lite silikon vid gummilisterna för att förhindra fukt att komma in igen. Det löste det för mig.

    Tänker att om du ändå monterar ned den så kan det ju va värt att köra den i torkskåpet några timmar för att verkligen veta att den är torr, och kolla så det inte finns några möjliga vägar för fukt att hitta in igen, den sitter ju på en relativt utsatt plats...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Vi har bara haft någon enstaka natt med enstaka minusgrad här i Göteborg, men ja, problemet uppstod nu på hösten igen.
    Jag hade ner kameran, torkade rent, smörjde upp. Men problemet kvarstår fortfarande. Den är mer ute än inne nu. Kanske ska testa få den helt torr och sedan smörja upp.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vill du sluta fundera på detta i framtiden låter det som ett byte av hela kameramodulen.
    Låter dyrt tycker jag =)

Liknande ämnen

  1. Passat B8 Dynaudio
    Av bahh i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-01-11, 10:41
  2. Nyckelminne passat B8
    Av Squadron i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-08, 21:01
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-27, 15:02
  4. Laddning passat b8
    Av walkmann i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-21, 11:44
  5. Knarr i Passat B8
    Av awwd i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-07, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin