Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Alternativ till Passat Sportscombi TDI190? (Ute efter mindre bil)

    Hej på er,
    är så att jag är sugen på att byta min Passat sportscombi TDI 190 R-line med extra allt. Denna gång blir det en mindre bil då frun min köpte sig en Tiguan och barnen åker numera framåtvänt.

    Men jag vill gärna inte tumma på komforten, så därför frågar jag er här om ni har förslag på alternativ där komforten ändras så lite som möjligt.

    Är i ett tidigt skede så kommer inte byta nu direkt men jag har just börjat fundera iaf.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hej på er,
    är så att jag är sugen på att byta min Passat sportscombi TDI 190 R-line med extra allt. Denna gång blir det en mindre bil då frun min köpte sig en Tiguan och barnen åker numera framåtvänt.

    Men jag vill gärna inte tumma på komforten, så därför frågar jag er här om ni har förslag på alternativ där komforten ändras så lite som möjligt.

    Är i ett tidigt skede så kommer inte byta nu direkt men jag har just börjat fundera iaf.
    Golf Sportcombi R?
    Annars är det bästa att ut och testköra.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, Golfen i någon variant är väl den givna kandidaten. Golf 7 med 1,4TSI-motorn är snål och trevlig. Eller dieseln om man kör mycket och vill gå på det spåret.

    Annars som ovan R-varianten eller GTI:n om man vill har lite mer pulver. Sedan väljer man hatchback eller kombi beroende på krav på utrymme.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nytt eller begagnat? Det givna svaret är VW Golf. Särskilt med DCC är Golf komfortkung. Gäller det ny bil finns det två versioner jag rekommenderar:

    - VW Golf GT R-Line 1,5 TSI 150 DSG, 255 400 kr
    - VW Golf GT R-Line 2,0 TDI 150 DSG 4Motion, 272 400 kr

    Den sistnämnda är ju mest lik din nuvarande bil i grepp och prestanda. Som sagt, välj till DCC och parkeringsvärmare så har du grunden för riktigt fin komfort i C-segmentet.

  5. #5
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Håller med tidigare skribenter. En Golf med DCC. Lite mindre, lite billigare men nästan lika bra komfort.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej, tack för all svar.
    Det gäller en ny bil som gäller (troligen lagerbil då jag inte orkar vänta månader längre, fruktansvärt tycker jag haha). Bensin eller Diesel spelar ingen större roll då jag kör ca 2000mil/år. DSG är ett krav samt led-High (eller motsvarande)

    Hur är vägljudet i Golfen jämfört emot Passaten? Ok golf med DCC är alltså en vinnare.

    En Golf R med DCC går den att pendla med eller är det bättre komfort med en GTI eller GT?

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hur är T-Roc är komforten bra i den?

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hur är T-Roc är komforten bra i den?
    Jag tycker att T-Roc har bra komfort. Inte så högljud.
    Bagaget är dock långt i från bra. Men kan man leva med det, så är 190hk rolig att köra.

    Led-belysningen på den, är inget ”Led-high” dock. Men bättre än halogen iafl.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag tycker att T-Roc har bra komfort. Inte så högljud.
    Bagaget är dock långt i från bra. Men kan man leva med det, så är 190hk rolig att köra.

    Led-belysningen på den, är inget ”Led-high” dock. Men bättre än halogen iafl.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Tack, ja bagaget kommer endast nyttjas till mindre shopping, bär väl inte vara mycket sämre än Golf, likvärdigt kanske? Ja fyrhjulsdrift är ju även trevligt tycker jag.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Eftersom man inte kan flytta ner bagagegolvet på den fyrhjulsdrivna varianten, så upplever jag att bagaget är sämre än golf faktiskt.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men jag vill gärna inte tumma på komforten, så därför frågar jag er här om ni har förslag på alternativ där komforten ändras så lite som möjligt.
    Eftersom du föreslår T-Roc så blir jag nyfiken på vad du menar med komfort...
    Enligt min mening är det utan tvekan Golf som är mest lik Passat i de flesta avseenden. T-Roc har en enklare interiör än Golf och du kan inte få DCC till T-Roc. Sen kan det ju vara andra saker som du avser med "komfort", så det återstår att se Varken Golf eller T-Roc ger lika bra strålkastarljus som Passat med LED-High.

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Eftersom du föreslår T-Roc så blir jag nyfiken på vad du menar med komfort...
    Enligt min mening är det utan tvekan Golf som är mest lik Passat i de flesta avseenden. T-Roc har en enklare interiör än Golf och du kan inte få DCC till T-Roc. Sen kan det ju vara andra saker som du avser med "komfort", så det återstår att se Varken Golf eller T-Roc ger lika bra strålkastarljus som Passat med LED-High.
    Är du säker på detta med ljuset Marcus? Min spaning är att golf med LED har samma prestanda som Passat med LED low. MEN, om du beställer din golf med DLA, får du en helt annan strålkastare som precis som led high på Passat har dubbla LED ljuskällor. Jag vet inte om den är lika bra då jag inte provat (min bil kommer om 4 månader) en gissning är att den har samma innehåll som passat med LED High.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Spånar på bara, tycker T-roc ser tilltalande ut samt att man kommer upp lite.

    Komfort för mig är först och främst kupevolym, att den ska vara ganska dämpad och tabort välljud etc.

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    tabort välljud etc.
    Välljud vill man väl inte ta bort. Folk brukar anstränga sig massor för att få till välljud.

  15. #15
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har inte kört T-Roc än men har bara hört gott om den. Dock känns det i mitt tycke som den har lite kort hjulbas för sin höjd och det inbillar jag mig ger sämre komfort. Så som jag anser komfort vara alltså, då även stabilitet räknas in.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    För kort för sin höjd, det gäller nog de flesta ”Suvár”...

    Men kan hålla med om att den är lättsvängd, betydligt kvickare än Passaten. Det längsta jag kört i ett sträck, är 17 mil. Och Passaten är skönare vid längre körning. Det kan man inte säga något annat om.

    Dock så är T-Roc kursstabil, känns inte ”vinglig” ens vid högre farter i riktigt kurviga landskap. Kränger inte så mycket utan jag uppfattar den som mycket lekvänlig.

    Bästa uppfattningen får man så klart om man testar den, men skulle definitivt köpa ”en till” om vi skulle bytt ut andrabilen idag. Trots det ”värdelösa” bagageutrymmet.

    Tror inte att jag är mogen att ersätta Passaten med en T-Roc, så ”bra” är den inte. Men det handlar nog mest om mina ”vardagsbehov”. Däremot en Golf Sportswagon/Alltrack skulle nog kunna få ersätta den.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Är du säker på detta med ljuset Marcus? Min spaning är att golf med LED har samma prestanda som Passat med LED low. MEN, om du beställer din golf med DLA, får du en helt annan strålkastare som precis som led high på Passat har dubbla LED ljuskällor. Jag vet inte om den är lika bra då jag inte provat (min bil kommer om 4 månader) en gissning är att den har samma innehåll som passat med LED High.
    Det är min personliga uppfattning, inte något jag har absoluta data på. Här kan du se hur Golf-strålkastaren är uppbyggd.

    LED Mid
    Namn:  led-scheinwerfer-mid-1399603508589687635.jpg
Visningar: 727
Storlek:  131.5 KB

    LED Mid med DLA
    Namn:  led-scheinwerfer-mid-dla-5688108591456846940.jpg
Visningar: 606
Storlek:  119.4 KB

    Översikt
    Namn:  208779493-w988-h741.jpg
Visningar: 701
Storlek:  100.6 KB

  18. #18
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Grym bild Marcus, bra fixat
    Så om man har LED: Halvljus: 24W Helljus: 24+9+9=42W
    Och om man har DLA: Halvljus: 26+11 = 37W Helljus: lite oklart, kanske 37W?

    Min gissning är att halvljus är som Passat LED high men heljus sämre?

    I vilket fall som helst är det lite otydligt i tex konfiguratorn (speciellt den svenska) att skillnaden mellan LED och LED DLA inte bara är funktionen att maskera helljuset utan en helt annan konfiguration av led:s
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tack. Jag syftar på helljuset, halvljus bryr jag mig inte så mycket om. Min upplevelse är att helljuset är "starkare" på Passat, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är "bättre", eller att alla andra upplever det som bättre på samma sätt som jag. Egen provkörning i egna förhållanden är nog det bästa som så ofta Om man bara kan addera Watt för de olika ljuskällorna rakt-upp-och-ned vet jag inte...

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Välljud vill man väl inte ta bort. Folk brukar anstränga sig massor för att få till välljud.
    haha ja vägljud ska det vara.

    Gällande Passaten och Tiguanen så är det ganska stor skillnad på vanlig LED och High. Men hel klart så spelar dynamiska ljusen in.

    Den kortare hjulbasen kommer man inte ifrån på en mindre bil så den får jag helt enkelt barra acceptera.

Liknande ämnen

  1. Passat Sportscombi eller Alltrack?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-10-19, 15:53
  2. Passat Sportscombi Dynaudio upplevelse
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-10-02, 23:09
  3. Olika alternativ till motorstyrning ?
    Av mojoman i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 08:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 00:20
  5. alternativ till motor AKQ?
    Av Sapiens i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin