Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mats
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    5

    e-Golf och Car-Net

    Hej,
    Bor längst uppe i norr och kör en e-Golf. Jag pendlar ca 10 mil om dagen och är mycket nöjd med bilen.
    Ett stort problem finns dock: Car-Net
    VWs lösning med en app som man kontrollerar bilstatus och startar förvärmning mm fungerar inte bra.
    Extremt långa svarstider för att få bilstatus, krångligt användargränssnitt, ständiga driftstörningar, mm.
    Det känns mycket underligt att VW håller så låg kvalitet på dessa system i jämförelse med t ex Volvo som har lösningar som fungerar mycket bra.
    Det är extremt irriterande att inte kunna förvärma bilen när jag behöver det pga driftstörningar trots perfekt 4G täckning. Det sker så frekvent att det börjar påverka min totala bilupplevelse och det är verkligen synd då e-Golfen är fantastiskt trevlig att köra och fungerar mycket bra även i sträng kyla.
    Räckvidden påverkas självklart och vid -25 grader är den ca 12 mil. (Att jämföra med 20 mil vid +5) Värmen räcker till ned till -25 , blir det kallare märks det att temperaturen i kupen sakta sjunker, men jag tycker det är klart godkänt.
    Skärpning VW! Se till att plocka in skickliga utvecklare och designers för anv gränssnittet och fixa driftstörningarna så kan jag fortsätta köra VW i framtiden.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är ju precis det man har gjort? Har du helt missat nyhetsflödet?

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mats
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    5
    Det har jag missat, men det låter bra. Hoppas resultaten inte dröjer...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den IT-arkitektur din bil bygger på är ju en utgående plattform som har sina rötter i 2010-talets början.

    - November 2019 startar produktionen av elbilen VW Neo som bygger på en helt ny och batterielektrisk plattform, MEB. Inga kompromisser. Detta är VW:s elbilsplattform för framtiden med helt nya möjligheter för den uppkopplade bilen. VW ID-bilarna är alltid uppkopplade.
    - Som första biltillverkare i världen har VW beslutat att separera hårdvaruutveckling och mjukvaruutveckling, VW ska bli mjukvarudrivet. Denna nyhet presenterade VW på World Economic Forum i Davos nu i januari. Kommer ge möjligheter att accelerera utvecklingen av tjänster och ger ökat fokus på mjukvaruupplevelsen.
    - VW bygger upp en egen komponentenhet för att snabbare kunna svara på olika behov inom gruppen, det blir alltså inte så att exempelvis Skoda får ansvar för en viss komponentutveckling utan det görs i en fristående enhet på gruppnivå.
    - VW har precis nyligen köpt sig majoritetsägande i svenska WirelessCar, som bland annat utvecklat tjänster och lösningar för uppkopplade Volvobilar...
    - VW bygger tillsammans med starka partners som Microsoft, Diconium och WirelessCar upp ett gigantiskt automotive cloud som kommer att möjliggöra ett helt nytt digitalt ekosystem för VW bilisten med uppkopplade tjänster, funktioner, möjligheter till personlig anpassning och uppdatering av mjukvaran i bilarna. Ett speciellt VW ID (jämför med Apple ID) kommer att vara "nyckeln" till detta.
    Namn:  vw-moln.jpg
Visningar: 1252
Storlek:  136.3 KB

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW ID. First Drive | Fully Charged
    https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag var på ett möte förra året i maj med VW och de demonstrerade Skodas lösning som gick att använda via Amazons assistent (heter den Alexa?). De sa i samma veva att de är långt efter Volvo, som är erkänt långt fram, om inte först. Tydligen låg Volvos utveckling fortfarande i Sverige och Sverige är oerhört långt framme när det gäller teknik. De talade då om nya saker på gång och det är nog detta som Marcus länkar till.

    Vi är väldigt bortskämda med bra it, framför allt infrastruktur, så när det är trögt här så är det egentligen som en vanlig dag i andra länder.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mats
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    5
    Det verkar som VW är på väg åt rätt håll, men det hjälper föga när jag nu har min e-Golf de närmaste 3 åren. När det är dags för byte i Nov 2021 tror jag mycket har hänt.
    Just nu är det viktigt att VW även tar hand om nuvarande kunder och ser till att driftsäkerheten på Car-Net når en acceptabel nivå.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    WirelessCar är väl bland annat dom som byggt Volvos system...och som VW nu är majoritetsägare i... Jämfört med många andra tycker jag VW ligger bra till, jämför med Nissan, Mitsubishi, m.fl. Gode gud....

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Fast just CarNet är ju ett skämt. Funkar så pass dåligt att säljaren inte ens rekommenderade fixa ett konto, utan bjöd på en installation av Defreeeze så att man kan styra värmaren på distans. Haft bilen lite mer än 6 mån och ingen förbättring än.
    Än mer beklämmande är att Skoda Connect numera funkar som det ska (oftast), men inte CarNet. Trots att det bygger på samma system i backend.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Menelaos Moustos
    Ort
    ΒΥΡΩΝΟΣ
    Inlägg
    4
    Hej,
    Volkswagen har i December köpt Volvos Telematics som har varit världsledande med Volvo on call.
    Spännande att se vad de kan åstadkomma.

Liknande ämnen

  1. Car-net Körjournal
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-15, 10:04
  2. Car.NEt - Mörker
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 11:07
  3. Car-Net fungerar inte..?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-15, 18:45
  4. Ny Tiguan och Car-Net
    Av mofo i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-15, 22:58
  5. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 21:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin