Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Hans Brautigam
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4

    Elarbete av centrallås / bagageluckelås

    Jag har ägt bilen som nyköpt och den är mycket välskött med fulltecknad servicebok. Vid 9600 mil skar motorn av trasig vattenpump och överhettning och på försäkringen fick jag ´ny motor med koppling i ett paket´ med grundlig genomgång och montering o.s.v. Totalt har bilen med ny motor gått 17250 mil. Bilen går perfekt i övrigt, startar i alla väder direkt, varför detta el-problem endast kvarstår att ta itu med!

    Tacksam för synpunkter – byta delar hjälper inte!
    Senast redigerad av vfr den 2019-01-23 klockan 18:10. Anledning: Bortagning av en massa fonttagar

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du kan ju börja med at tala om vad det är för bil och årsmodell så underlättar det.

    Och vad är problemet med låset?

    PS. Hej granne! DS.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Hans Brautigam
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4

    Elarbete av centrallås / bagageluckelås

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Du kan ju börja med at tala om vad det är för bil och årsmodell så underlättar det.

    Och vad är problemet med låset?

    PS. Hej granne! DS.
    Hej ´granne´,
    Min VW Bora (2001) har återkommande problem med centrallåset, som skall öppna / låsa 3 dörrar: Enligt instruktionsboken finns två sidodörrar, förarplats- och passargerar dörr samt bagagelucka = 3 dörrar!
    Låset på bagageluckan har bytts ut flera gånger samt de brytare som sitter nära den, men trots flera reparationer, så spontanlåser sig bagageluckan så att den inte går att öppna utifrån vid handgrepp, trots att jag åker med fullt upplåst bil.
    Luckan skall öppnas av centrallåset genom förardörr (huvudlåset) såsom bägge sidodörrarna utan problem men när bagageluckan gått i baklås spontant (under färd), så lyder inte luck-låset vid grepp om låshandtaget i bagageluckan, varför endast lite surr av el ljud sker när man försöker pressa upp låskläppen vid handgrepp. Jag har fått rådet att inte öppna från bagageluckan och utelämna den helt och hållet och ej använda nyckel där heller.
    Jag går därför aldrig först genom bagageluckan och öppnar, då detta inte fungerar, tycks inte vara intergrerat med centrallåset.

    Som nyköpt bil så fungerade dock bagageluckan-låset!
    Har lagt mycket pengar under åren på detta lås och vill försöka få slutlig reparation av kunnig bil el-reparatör (special), då VW-verkstad inte kunnat avhjälpa problemet.

    /Jag har ägt bilen som nyköpt och den är mycket välskött med fulltecknad servicebok.
    Vid 9600 mil skar motorn av trasig vattenpump och överhettning och på försäkringen fick jag ´ny motor med koppling i ett paket´ med grundlig genomgång och montering o.s.v. Totalt har bilen med ny motor gått 17250 mil. Bilen går perfekt i övrigt, startar i alla väder direkt, varför detta el-problem endast kvarstår att ta itu med!/

    Tacksam för synpunkter – byta delar hjälper inte!

    Hans

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Hans Brautigam
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4

    Elarbete av centrllås / bagageluckelås

    Citat Ursprungligen postat av Hans Visa inlägg
    Jag har ägt bilen som nyköpt och den är mycket välskött med fulltecknad servicebok. Vid 9600 mil skar motorn av trasig vattenpump och överhettning och på försäkringen fick jag ´ny motor med koppling i ett paket´ med grundlig genomgång och montering o.s.v. Totalt har bilen med ny motor gått 17250 mil. Bilen går perfekt i övrigt, startar i alla väder direkt, varför detta el-problem endast kvarstår att ta itu med!

    Tacksam för synpunkter – byta delar hjälper inte!
    ---

    Har lagt in ett mitt fullständiga inlägg igen 2019-01-24 under samma rubrik, Elarbete av centrllås / bagageluckelås

    Den övre delen hade tagits bort? Skickade in hela inlägget åter, läs den 2019-01-24 med samma rubrik!

    Hans

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Utveckla gärna påståendet "byta delar hjälper inte"!
    Som icke bilmekaniker så är det just byte av centrallåsmotorn i luckan jag hade börjat. Sen el-kablarna, och om systemet bygger på vacum så får man leta läckage i slangar och kopplingar. Systemen kan bli komplexa och oftast är det i slutändan snabbast och billigast att anlita en märkesverkstad som har både specialkunskap och testverktyg för bilen i fråga!

  6. #6
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Hans Visa inlägg
    Min ( 2001 ) VW Bora har återkommande problem med centrallåset,
    som skall öppna / låsa 3 dörrar:
    Enligt instruktionsboken finns två sidodörrar, förarplats- och passargerar dörr samt bagagelucka = 3 dörrar!
    Låset på bagageluckan har bytts ut flera gånger samt de brytare som sitter nära den, men trots flera reparationer, så spontan låser sig bagageluckan så att den inte går att öppna utifrån vid handgrepp, trots att jag åker med fullt upplåst bil.
    Luckan skall öppnas av centrallåset genom förardörr (huvudlåset) såsom bägge sidodörrarna utan problem men när bagageluckan gått i baklås spontant (under färd), så lyder inte luck-låset vid grepp om låshandtaget i bagageluckan, varför endast lite surr av el ljud sker när man försöker pressa upp låskläppen vid handgrepp.
    Jag har fått rådet att inte öppna från bagageluckan och utelämna den helt och hållet och ej använda nyckel där heller.
    Jag går därför aldrig först genom bagageluckan och öppnar, då detta inte fungerar, tycks inte vara integrerat med centrallåset.
    Som nyköpt bil så fungerade dock bagageluckan-låset!

    Har lagt mycket pengar under åren på detta lås och vill försöka få detta problem slutligt löst.
    VW-verkstad har inte kunnat avhjälpa problemet.
    Jag har ägt bilen sedan Ny.
    Har man kontrollerat, gjort något åt eller kodat om Komfort styrdonet ?
    Om du har haft en auktoriserad VAG verkstad att utföra felsökning på detta är det mycket märkligt att de inte lyckats lösa detta !
    Och definitivt skulle du inte betalat för detta då de inte löst problemet.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet inte hur den "Auktoriserade verkstaden" gör i Sverige, men här i Norge får du signera på att du måste betala även fast dom inte hittar några fel, när du lämnar in bilen..!

    Låter dock som att kablarna är av mellan bil och lucka, ganska vanligt. Antingen går kardelerna av, isoleringen spricker eller båda samtidigt.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Krånglande lås är extremt vanligt på äldre vw.
    Hade själv en gammal Bora med ständiga låsproblem trots att alla dörrlås byttes kom felet tillbaka efter ett par månader.
    Har nu en Golf 5 som höger bakdörr krånglar med låset.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    På min Golf 5 så hade jag problem med höger bakdörr som slutade låsa. Jag tänkte genast att det säkert är låskistan, som är ett vanligt problem på många olika bilar. Jag hade ijnte tid att meka själv så jag lämnade in på min favoritverkstad och förväntade mig mer eller mindre ett byte av låskista "på chans" och en rätt rejäl faktura. Jag blev förvånad när dom ringde och sa att det var en kabel i dörren som avskavd och att det var fixat. Några timmars felsökning och lagning så var det fixat.

Liknande ämnen

  1. Fjärrstyrt centrallås?
    Av Eyebrid i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 20:49
  2. Centrallås/fjärrstyrt
    Av andreaspassat i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 10:11
  3. Centrallås golf 4
    Av MK_Fyra i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 15:58
  4. bagageluckelås mk4
    Av björn-s i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 17:41
  5. Centrallås
    Av Sanoj i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 12:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin