Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Nya GTI TCR :)

    Nån som luskat ut varför den är så snabb 0-100?

    Är det nån ny Diff?!?! or what..

    https://teknikensvarld.se/volkswagen...tar-for-gatan/

    Min har jag bara fått ner till 5,73..

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Att den har IS38 och du har IS20 skulle kunna vara en ledtråd? Plus att den har senaste gen av EA888?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad har Clubsport S då, som ju inte heller är lika snabb i acceleration 0-100 km/h, även om det handlar om ögonblicks skillnad...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Plus att den har senaste gen av EA888?
    Fortfarande EA888 generation 3, men nu som DJHB.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad har Clubsport S då, som ju inte heller är lika snabb i acceleration 0-100 km/h, även om det handlar om ögonblicks skillnad...

    - - - Uppdaterad - - -



    Fortfarande EA888 generation 3, men nu som DJHB.
    Olika program i vxl är en möjlig orsak
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Clubsport S har manuell växellåda och det är väl kanske det som gör skillnaden...

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Clubsport S har manuell växellåda och det är väl kanske det som gör skillnaden...
    Så kan det vara. Vet inte hur det ser ut med camber fram på TCR? Men CLS hade ju mycket negativ camber för att ge bra grepp på ringen. Nackdelen med mycket camber är ju att rödljusracingen bli lidande pga sämre grepp rakt fram.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag tror att mycket ligger i lådan också. DSG7 verkar snabb, iaf i R kontra DSG6.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jag tror att mycket ligger i lådan också. DSG7 verkar snabb, iaf i R kontra DSG6.
    Lite svårt att jämföra DSG6/DSG7 mellan olika Golf eftersom det inte finns någon med samma effekt Men Seat Leon Cupra TSI 290 DSG6 har exakt samma accelerationstid 0-100 km/h, 5,6 s... Seat Leon Cupra TSI 290 DSG7 gör samma sprint på 6,0 s...

    Men då uppfyller också DSG7-bilen Euro 6d-TEMP...

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Att den har IS38 och du har IS20 skulle kunna vara en ledtråd? Plus att den har senaste gen av EA888?
    Jo men den har mindre effekt än min och samma låda ....Spelar inte roll att den är IS 38, man får ju bara mer lagg..

    Så borde vara nån smutt med mjukvaran till Diff eller låda?..

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo men den har mindre effekt än min och samma låda ....Spelar inte roll att den är IS 38, man får ju bara mer lagg..

    Så borde vara nån smutt med mjukvaran till Diff eller låda?..
    Jag hade lite svårt att se kopplingen mellan att anledningen att GTITCR skulle vara snabbare än GTIPP och CLS naturligtvis måste bero på diffen.... Jag uttryckte mig som jag gjorde eftersom min poäng är GTIPP och GTITCR har helt olika drivlinor. Massor skiljer.

    Lite fakta: Accelerationen, på en given växel, beror av integralen av momentkurvan i det varvtalsregister som man accelererar i. Därför kan två liknande bilar med samma toppeffekt och toppmoment ha helt olika acceleration. Att IS 38 har sämre respons och mera lagg upp till 2.5k rpm jmf IS20 stämmer. Men när jag testar max acc (och biltillverkarna) så använder vi inte detta register.....
    Så, en bil med IS38 har potential att få en bättre acceleration än en med IS 20 trots att de båda har samma toppeffekt pga att IS38: an kan leverera en större integral av momentet i registret 5-7krpm. Sen är det ju en massa andra faktorer som påverkar, slip, växlingstider, gör den 100 på 2:an, slutväxel. däck osv.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Du glömmer vikten samt att utväxlingen skiljer sig åt mellan en GTI och GTI CS / TCR.

    5.6 är mest troligt på en 3 dörrars ganska spartansk utrustad TCR med Cup2 däck.

    Säker på att den verkligen har mindre effekt? De flesta Cupror / R bänkas till över angiven effekt i standardutförande.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    GTI Performance 1387 kg, GTI TCR 1410 kg, GTI CSS 1360 kg, Leon Cupra 290 DSG7 1431 kg

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    GTI Performance 1387 kg, GTI TCR 1410 kg, GTI CSS 1360 kg, Leon Cupra 290 DSG7 1431 kg
    Ja det där talar emot att att den är lättare . Inte kan de ange 0-100 på e 3 dörrars bil med lite utrustning?!..

    Jag tror att den ger mer än 290hk och har Cup2 däcken .

    Skiljer sig verkligen utväxlingen??, var har du läst det?...

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Får korrigera mig själv, uppgifterna för GTI Performance verkar inte stämma, enligt VW själva ska det vara följande för Euro 6d-TEMP versionen:

    GTI Performance
    1405 kg 6-vxl man
    1425 kg DSG7

    Gamla uppgiften var troligen Euro 6c.
    Senast redigerad av Marcus den 2019-01-17 klockan 14:46.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    En till fråga!

    Hur kan den vara så dyr?? . Eller är det motiverat mot den vanlig GTIn

    Sen kommer det ju en 8a nästa höst, så känns som verkligen denna ska vara nått utöver det vanligt för att lägga 450k på en vettigt utrustad...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    I Tyskland är prisskillnaden €3300 på GTI PP och GTI TCR.
    Så är väl frågan vad priset i Sverige blir, när GTI Clubsport kom för några år sedan fick den samma pris som vanliga GTI.

  17. #17
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    I Tyskland är prisskillnaden €3300 på GTI PP och GTI TCR.
    Så är väl frågan vad priset i Sverige blir, när GTI Clubsport kom för några år sedan fick den samma pris som vanliga GTI.
    Att Clubsporten började på samma pris som en vanlig GTI i Sverige var nog ett specialfall. I andra europeiska länder var Clubsporten klart dyrare. Detta var i tider när VW åtminstone i Sverige hade väldigt aggressiva kampanjer i sviterna av Dieselgate, såsom riktigt bra erbjudanden på Scirocco R och Golf R kombi.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Att Clubsporten började på samma pris som en vanlig GTI i Sverige var nog ett specialfall. I andra europeiska länder var Clubsporten klart dyrare. Detta var i tider när VW åtminstone i Sverige hade väldigt aggressiva kampanjer i sviterna av Dieselgate, såsom riktigt bra erbjudanden på Scirocco R och Golf R kombi.
    Men har inte GTIn alltid varit galet bra prissatt i Sverige?

    Nu när jag köpte min facelift GTI, så nördade man runt på all olika sidor i världen och forum. Vi har faktiskt jäklar bra priser!, bara USA som verkar slå..

    Tom Tyskland är mkt dyrare..

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW i Sverige har bättre priser än de flesta andra jämförbara marknader, på i stort sett alla modeller. Golf GTI i USA är inte samma specifikation som den i Sverige.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW i Sverige har bättre priser än de flesta andra jämförbara marknader, på i stort sett alla modeller. Golf GTI i USA är inte samma specifikation som den i Sverige.
    Ja det är lite kul!. . Jo jag vet, de har ju lite konstig spec på deras bilar . Så görs de väll även i Mexico?, hört att många klagat på att det inte är exakt samma kvalite som de som byggs i Tyskland.. =

Liknande ämnen

  1. Nya Golf GTI TCR !
    Av mangewide i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-29, 09:14
  2. Road-Legal Volkswagen Golf GTI TCR Teased With 290PS
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-12, 10:07
  3. Gti tcr
    Av wibmag i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 16:31
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-12-21, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin